
به گزارش ربات کشاورز، یک کارشناس آلودگی هوا ضمن اشاره به دلیلهای تشدید این پدیده در سالهای اخیر اشاره کرد: شاید عدم مشارکت موثر متخصصان دانشگاهی در تدوین قوانین و مقررات در رابطه با آلودگی هوا، دلیل مهمی برای عدم تحقق قانون هوای پاک باشد و تا اجرای موفق این قانون نیز راه زیادی باقیمانده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، سایه آلودگی هوا بر سر اغلب کلانشهرها دائمی شده است. بعنوان مثال شهر تهران، از آغاز سال تا ۸ آبان ۱۲۳ روز هوای مطلوب و ۱۰۱ روز هوای نامطلوب را به خود دید که تنها ۶ روز هوا پاک بود. باآنکه قبل تر نام آلودگی هوا، اغلب با وارونگی دما در فصل سرد سال گره می خورد اما شهروندان بیشتر شهر های بزرگ، حالا آلودگی هوا را فراتر از یک شرایط فصلی، شبیه به چالشی دائمی تجربه می کنند، در صورتیکه تنفس هوای سالم اصلی حیاتیست. ارقام و اعداد هم گستردگی این مطالبه را تایید می کنند.
متولیان امر هم اذعان می کنند که طبق نظرسنجی و افکارسنجی ها، یکی از اصلی ترین مطالبات شهروندان بطور ویژه در شهرهایی مانند تهران، برخورداری از هوای پاک یا به تعبیری دیگر رفع آلودگی هواست. جعفر قائم پناه – معاون اجرائی رییس جمهور – هم قبل تر با اشاره به نتایج نظرسنجی های انجام شده اعلام نموده بود که ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم تهران رفع آلودگی هوا را بعنوان مهم ترین مطالبه خود از دولت مطرح کرده اند؛ نتیجه و نارضایتی که معاون اجرائی رییس جمهور مسئولیت رفع آن را متوجه همه دولت و دستگاه ها می داند و تأکید می کند که تحقق هوای پاک نه فقط به یک دستگاه که در عمل مربوط به عملکرد کل دولت و دستگاه هاست.
یوسف رشیدی ـ کارشناس آلودگی هوا ـ در گفت و گو با ایسنا آلودگی هوا کلانشهرها را از نتایج توسعه نامتوازن کارهای اقتصادی و عدم ملاحظه جوانب محیط زیستی آنها دانست و ضمن تشریح عوامل موثر بر آلودگی هوا اظهار داشت: هرچند بشر در ابتدا فکر می کرد که توان خود پالایی اکوسیستم کره زمین توان خنثی سازی هر حجم از آلودگی دارد اما شاید فاجعه ای که برای شهر لندن در سال ۱۹۵۲ با تلفات انسانی در حدود ۱۰ هزار نفر روی داد، نخستین زنگ خطر آلودگی هوا را به صدا درآورد.
لزوم قرارگیری کاهش آلودگی هوا در اولویت نهادهای متولی
ی در ادامه اظهار داشت: تحقیقات و مطالعات پزشکی سبب شد تا در سال ۲۰۱۲ آژانس بین الملل تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، دود دیزل را عامل اثرگذار بر سرطان ریه اعلام نماید. این آژانس در سال ۲۰۱۳ آلودگی هوا را در زمره ترکیبات سرطان زا اعلام نمود ازاین رو باتوجه به مدارک، مستندات و تحقیقات علمی شاید بتوان اظهار داشت که کاهش آلودگی هوا باید در اولویت اقدامات نهادهای متولی باشد چونکه هزینه با هدف کاهش آلودگی هوا یک سرمایه گذاری قابل برگشت است، در صورتیکه هزینه خرید داروهای درمان سرطان در بیشتر موارد غیرقابل برگشت است.
رشیدی با اشاره به اینکه تجربه موفق کشورها دراین خصوص می تواند به شکل الگویی برای شهر های کشور مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: سیاهه انتشار آلاینده های هوا در شهر تهران نشان داده است که تردد وسایل نقلیه شامل خودرو ها، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه دیزلی نقش قابل توجهی در انتشار آلودگی دارد.
وی اضافه کرد: مشابه هر فرآیندی در صورتیکه ما کاری نماییم نتیجه آنرا خواهیم دید و به مثال های گوناگونی در ارتباط با الودگی هوا دراین خصوص میتوان اشاره نمود. بعنوان مثال کاهش خیلی قابل ملاحظه سرب از هوای تهران، کاهش الیاف آزبست و کاهش آلاینده منواکسیدکربن نتیجه اقدامات قبل است اما متاسفانه به نظر می آید در سالیان اخیر اقدامات موثری نظیر از رده خارج شدن خودرو های فرسوده کمتر صورت گرفته است.
نوسازی ناوگان حمل و نقل در وضعیت نامناسب
ین کارشناس آلودگی هوا اضافه کرد: نوسازی و ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی که رکن اصلی کاهش آلودگی هوا است هم متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد. حال پرسش اساسی اینست که چطور با افزایش تعداد خودرو ها و عدم اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا میتوان شاهد ارتقاء کیفیت هوا در شهرها بود؟
وی افزود: مطالعات و بررسی های اخیر نشان داده است برای کاهش آلودگی هوا بخصوص برای آلاینده ذرات معلق افزایش سطح معیارهای خودرو ها به تنهایی نمی تواند راهکار مسائل باشد. به نظر می رسد هدف اصلی در قسمت حمل و نقل باید بر کاهش تردد خودرو ها متمرکز شود. بدین منظور ضروری است اقدامات یکپارچه و منظمی شامل استقرار کامل دولت الکترونیک، حذف مقررات و دستورالعمل های زاید، توسعه گسترده حمل و نقل عمومی و تغییر در روال و رویه های سنتی امور صورت گیرد.
این پیشنهادات مدرن و اجراییست
شیدی با تکیه بر لزوم برنامه ریزی و انجام اقدامات پیوسته و اثربخش در مقابل پرداختن به تدوین قوانین و مقررات به ظاهر زیبا اما غیرقابل اجرا، پیشنهاداتی را ارایه کرد و اظهار داشت: استقرار سیستم تضمین مادام العمر قطعات کنترل آلودگی در خودرو ها و موتورسیکت ها بمنظور افزایش کارآمدی معاینه فنی خودرو ها و ارتقاء سیستم معاینه فنی خودرو ها با بهره مندی از اطلاعات ECU و سایر روش های مدرن به جای اندازه گیری مستقیم آلاینده ها از اگزور خودرو ها همچون راهکارهاییست که میتوان درنظر گرفت.
معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در این شرایط نظارت دقیق و مستمر بر آلودگی صنایع بزرگ نظیر نیروگاه ها و واحدهای صنعتی بزرگ و نصب سیستم های پایش برخط برای قراردادن اطلاعات مرتبط به عموم هم پیشنهاد می شود.
این کارشناس آلودگی هوا با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هم اظهار داشت: شهرداری های شهر های بزرگ باید موظف به توسعه حمل و نقل عمومی کارآمد و گسترده شوند و از طرف دیگر نحوه نظارت بر آلودگی موتورسیکت ها – که هم اکنون کاملا رها شده است – تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به اهمیت تدوین مقدار انتشار سالیانه آلاینده ها بمنظور بررسی افزایش یا کاهش تولید آلودگی در شهر های بزرگ هم اظهار داشت: هرچند در شهر های کشور غلظت آلاینده ها سنجیده می شود اما این سنجش تحت الشعاع تولید آلودگی و شرایط هواشناسی است اما عملکرد هر دولت در مهار آلودگی هوا کاملا متناظر با کاهش مقدار تولید آلودگی است که بایستی در عملکرد دولت ها بعنوان یک شاخص مهم در کاهش آلودگی هوا لحاظ شود.
تجربه کرونا، دورکاری و کاهش عبور و مرور در شهر
رشیدی توجه ویژه به اقدامات مدیریتی و نرم افزاری نظیر دولت الکترونیک با هدف مدیریت تقاضای سفر و کاهش تردد مردم به دستگاه های دولتی و خدماتی را هم از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا عنوان نمود و اظهار داشت: پاندمی کرونا ثابت کرد که میتوان اقدامات اجرائی کشور را با نصف پرسنل وضع موجود راهبری کرد یا این که بخش قابل توجهی از نیروهای بخش دولتی می توانند دورکاری کنند و بدون عبور و مرور در شهر امور کشور صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه از رده خارج شدن خودرو های فرسوده قبل تر با مکانیزم واردات خودرو انجام می شد، اظهارکرد: هم اکنون چنین پیداست که از رده خارج کردن خودرو های فرسوده کمتر شده و بدون برنامه اجرائیست.
رشیدی سپس به اهمیت حساس سازی مدیران و مسئولان به مساله آلودگی هوا بوسیله برگزاری همایش هایی با حضور متخصصان دانشگاهی هم اشاره و تصریح کرد: ضروری است که مدیران به شکل مستمر پیگیر اقدامات اجرائی و کاهش آلودگی هوا باشند و با استفاده از ظرفیت دانشگاه و متخصصان راه حل ها و اقدامات موثری را شناسایی کنند.
وی در ادامه با اشاره به قانون هوای پاک اظهار داشت: شاید عدم مشارکت موثر متخصصان دانشگاهی در تدوین قوانین و مقررات در رابطه با آلودگی هوا، دلیل مهمی برای عدم تحقق قانون هوای پاک باشد. تا اجرای موفق این قانون هم راه زیادی باقیمانده است.
رشیدی در انتها با اشاره به نتیجه مطلوب همکاری دانشگاهیان، متخصصان، مسئولان اجرائی و کلیه ذینفعان اصرار کرد که همکاری، راه حل مدیریت کیفیت هواست.
به طور خلاصه جعفر قائم پناه – معاون اجرائی رئیس جمهور – هم قبل تر ضمن اشاره به نتایج نظرسنجی های انجام شده اعلام نموده بود که ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم تهران رفع آلودگی هوا را به عنوان مهم ترین مطالبه خود از دولت مطرح کرده اند؛ نتیجه و نارضایتی که معاون اجرائی رئیس جمهور مسئولیت رفع آن را متوجه همه دولت و دستگاهها می داند و تاکید می کند که تحقق هوای پاک نه فقط به یک دستگاه که در عمل در ارتباط با عملکرد کل دولت و دستگاه هاست. این پیشنهادات مدرن و اجراییست رشیدی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی و انجام اقدامات پیوسته و اثربخش در مقابل پرداختن به تدوین قوانین و مقررات به ظاهر زیبا اما غیرقابل اجرا، پیشنهاداتی را ارائه کرد و عنوان کرد: استقرار سیستم تضمین مادام العمر قطعات کنترل آلودگی در خودروها و موتورسیکت ها بمنظور افزایش کارایی معاینه فنی خودروها و ارتقاء سیستم معاینه فنی خودروها با بهره مندی از اطلاعات ECU و سایر روش های مدرن بجای اندازه گیری مستقیم آلاینده ها از اگزور خودروها همچون راهکارهاییست که میتوان در نظر گرفت. وی ضمن اشاره به این که از رده خارج شدن خودروهای فرسوده قبل تر با مکانیزم واردات خودرو انجام می شد، اظهارکرد: حالا چنین پیداست که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کمتر شده و بدون برنامه اجرائیست.
منبع: ربات کشاورز