ذخیره سازی سلول های بنیادی مغز استخوان و خون محیطی در بانک خون بندناف رویان

ربات کشاورز: مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار داشت: خدمات ذخیره سازی سلول های بنیادی خون محیطی و مغز استخوان به منظور خدمات رسانی به افرادی که به بیماری هایی همچون مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان هوچکین، آنمی آپلاستیک، لوسمی حاد لنفوئیدی و آنمی سلول داسی شکل مبتلا هستند، در بانک خون بندناف رویان انجام می گردد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار نمود: خیلی از مراکز پیوند و مراکزی که بیماران سرطانی را تحت درمان قرار می دهند، برای درمان های پس از شیمی درمانی و رادیوتراپی به تزریق مجدد سلول های بنیادی خود فرد اقدام می کنند. در شرکت فناوری بن یاخته های رویان پیش از شروع شیمی درمانی یا رادیوتراپی، سلول های بنیادی مغز استخوان یا خون محیطی از فرد بیمار گرفته و ذخیره سازی می گردد تا امکان تزریق آن پس از انجام فرآیند درمان تولید شود و اصطلاحا پس از درمان، پیوند اتولوگ برای فرد بیمار انجام می گردد.

وی درمورد نوع خدمات قابل عرضه در این مرکز خاطرنشان کرد: جداسازی RBC، Osteoclast، Osteoblast، Adipose از مغز استخوان، فریز و نگهداری سلول های بنیادی مغز استخوان، جداسازی RBC از خون محیطی و فریز و نگهداری سلول های بنیادی خون محیطی مشخصا در این مرکز قابل عرضه است.

ضرابی در مورد کاربرد این سلول ها هم اظهار داشت: پیوند اتولوگ سلول های بنیادی خون محیطی به طور گسترده ای در درمان سرطان هایی که با دوز بالا شیمی درمانی می شوند، استفاده می شود؛ این روش نه تنها برای انواع سرطان های خونی استفاده می گردد بلکه برای تومورهای جامد که حساس به روش شیمی درمانی هستند همچون سرطان سینه و سرطان سلول های کوچک ریوی هم کاربرد دارد. همچنین، نشان داده شده است تزریق متوالی سلول های بنیادی خون محیطی می تواند سبب افزایش شدت و قدرت شیمی درمانی شود. علاوه بر این، از پیوند اتولوگ این سلول ها برای درمان بعضی از بیماری ها همچون مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان هوچکین، لوسمی میلوئیدی حاد، نوروبلاستوما، تومورهای زایا و انواع بیماری های خود ایمنی استفاده می گردد.

کارآزمایی بالینی فلج مغزی و اوتیسم با سلول های مزانشیم بندناف

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی درباره دیگر خدمات شرکت فناوری بن یاخته های رویان بیان کرد: جداسازی سلول های بنیادی از بافت بندناف هم به مجموعه فعالیت های این مرکز افزوده شده است.

ضرابی درباره کاربرد این سلول ها اظهار داشت: تابحال فقط از سلول های بنیادی خون بندناف بعنوان سلول های بنیادی خونساز برای ذخیره سازی و درمان استفاده می کردیم، ولی با عنایت به اینکه امکان جداسازی سلول های بندناف تحت عنوان مزانشیم بندناف هم فراهم گشته است، برای درمان برخی بیماری ها مثل بیماری های عصبی می توانیم این سلول ها را در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به اینکه در نخستین اقدام از سلول های بنیادی بافت بندناف یا مزانشیم بندناف برای کارآزمایی بالینی بیماران فلج مغزی و همینطور بیماران مبتلا به اوتیسم بهره برده ایم، اظهار داشت: نتایج تزریق های صورت گرفته به بیماران منتخب، بسیار قابل توجه و پرارزش است.

پرده جنینی؛ پانسمان بیولوژیک زخم های مزمن

ضرابی درباره پرده آمنیوتیک و محصولات مشتق از آن که به تازگی در سبد فعالیت های این بانک قرار گرفته است، اضافه کرد: چهار نوع محصول مختلف از بافت اولیه پرده آمنیوتیک تولید کرده ایم که کاربرد آن در درمان زخم های مزمن و حاد، جراحی های چشم، جراحی عروق و جراحی های عمومی، ستون فقرات، ارتوپدی و پزشکی ورزشی، گوش- حلق- بینی و دندانپزشکی، زخم دیابتی، سوختگی های درجه دو و سه، زخم های فشاری، زخم های بوجود آمده بعد از جراحی یا بعد از برخورد ضربه، زخم های ثانویه حفره ای یا تونلی زیرپوستی ناشی از عفونت زخم های اولیه، زخم های پوستی بوجود آمده در بیماران (EB) Epidermolysis Bullosa و زخم بستر است.

ایجاد شعبه در کشورهای خارجی

دکتر ضرابی درباره توسعه فعالیت های شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار داشت: اقدامات خوبی به جهت اینکه بتوان شعبات بانک خون بند ناف را در سایر کشورها داشته باشیم، صورت گرفته که پیش بینی می نماییم بزودی در یکی کشورهای همکار، شعبه ای از آن را احداث نماییم.

ارتباط با شرکت فناوری بن یاخته های رویان با استفاده از تلفن ۲۷۶۳۵۰۰۰، تلگرامroyan_cbb@، اینستاگرام royan_cbb@ و وبسایتwww.rsct.ir امکان پذیر است.