استفاده از کاشی های آنتی باکتریال ایرانی در مراکز درمانی

ربات کشاورز: بیشتر از ۱۰بیمارستان و مرکز درمانی از کاشی های آنتی باکتریال بهره مند شده اند. نصب این کاشی ها باعث ضدعفونی شدن فضای بیمارستانی شده و عفونت را به حد قابل توجهی می کاهد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، از ابتدای سال تا کنون شش مرکز درمانی و بیمارستانی از کاشی های آنتی باکتریال یک شرکت بهره برده اند. بیمارستانی در ایلام، بیمارستان صدتخت خوابی نیروی دریایی بندرعباس، مرکز جراحی در ارومیه، بیمارستان ۹۶ تخت خوابی در اهواز، یک بیمارستان دیگر اهواز، بیمارستانی در سیستان و بلوچستان همچون مراکزی هستند که امسال از این فناوری بهره مند شده اند.
پیش از این هم کاشی های آنتی باکتریال در چندین بیمارستان تهران و کرج نصب و مورد بهره برداری قرار گرفته بود.
علی سید معصومی، عضو هیأت مدیره شرکت تولید کننده این کاشی درباره بازار هدف این محصولات اظهار داشت: هم اکنون از این کاشی های آنتی باکتریال در بیمارستان ها استفاده می گردد.
وی درباره بازار هدف بعدی این شرکت اضافه کرد: پس از بیمارستان ها ما به دنبال توسعه بازار در بخش های دیگر نظیر هتل ها، آشپزخانه های صنعتی و سرویس های بهداشتی عمومی هستیم.
وی افزود: متاسفانه هنوز این فناوری برای بیشتر سازمان ها شناخته شده نیست و ما درتلاش هستیم تا این فناوری را به خوبی معرفی نماییم و مزیت های آنرا برای مخاطب تشریح نماییم. ازآنجایی که این کاشی ها آنتی باکتریال هستند، دیگر نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی کننده نیست که این خود یک مزیت بزرگ به حساب می آید.
معصومی اضافه کرد: باتوجه به عملکرد این فناوری، به دنبال صادرات آن هستیم و هم اکنون رایزنی با چند شرکت در عمان و ترکیه برای عقد قرارداد را شروع کرده ایم. البته ما تنها به این فناوری محدود نخواهیم شد و هم اکنون بخش تحقیق و توسعه این شرکت در حال کار روی توسعه این فناوری و افزودن خاصیت ضدجرم به کاشی هاست. این خصوصیت با آب گریز بودن متمایز است، به صورتی که استفاده از آن مانع از تولید جرم روی سطح کاشی می گردد.
مهدیه عباسی، کارشناس فروش شرکت اظهار داشت: نمونه خارجی این محصول با استفاده از پرتوهای فرابنفش عمل می کنند، به صورتی که در تاریکی مطلق، کارایی آنتی باکتریالی ندارد. این درحالی است که آزمون های انجام شده روی کاشی های آنتی باکتریال نشان داده است در تاریکی مطلق هم قابلیت آنتی باکتریالی دارند و به پرتوهای فرابنفش نیاز ندارند.
عباسی اضافه کرد: بررسی های انجام شده نشان داده است که در صورت استفاده از کاشی های آنتی باکتریال این شرکت در اتاق عمل، بازگشت سرمایه حاصل از کاهش مصرف مواد ضدعفونی کننده، ۴۰ روز بوده و در صورتیکه این کاشی های آنتی باکتریال در اتاق های CCU، ICU و اتاق های تمیز استفاده شود، بازگشت سرمایه ۲۷ روزه خواهد بود.