جهاددانشگاهی با همکاری دانشگاه یزد برگزار کرد نقد و بررسی آثار زویا پیرزاد در برنامه ی نویسنده خوانی

ربات کشاورز: نشست «نویسنده خوانی» با محوریت معرفی و بررسی آثار «زویا پیرزاد» برنده جایزه بهترین رمان سال ۱۳۸۰ به همت معاونت فرهنگی جهادددانشگاهی استان و با همکاری دانشگاه یزد، در دفتر فرهنگی جهاددانشگاهی در این دانشگاه برگزار گردید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، «محمد صادقی رنجبر» مدیر موسسه فرهنگی ادبی «یادداشت نو» در این نشست ضمن بررسی آثار این نویسنده، به مهارت و تبحر وی در نامگذاری کتاب هایش پرداخت و اهمیت انتخاب عنوان کتاب به منظور جذب بیشتر مخاطب را خاطرنشان کرد.
وی با اشاره به ترجمه این کتاب در چندین کشور اروپایی، خاطرنشان کرد: غالباً آثاری که در دیگر کشورها ترجمه می شود، دارای ارزش و مخاطب در آن کشورهاست و اثر «زویا پیرزاد» یکی از همین آثار به حساب می آید.
«لیلی سلطانی» مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علم و هنر هم با اشاره به نقاط قوت و ضعف این نویسنده در شخصیت پردازی و نگارش رمان هایش، اظهار نمود: این بانوی نویسنده شخصیت های زن را به خوبی نگاشته ولی در پردازش شخصیت مرد، تبحر زیادی نداشته است.
وی با اشاره به اینکه نویسنده مذکور متناسب با عصر زندگی و وضعیت جامعه قلمی بسیار قوی داشته است، افزود: این رمان نویس ارمنی با هنجارشکنی و نوشتن از دنیای زنان در آن دوران، توانست زنان را مطرح کند و همینطور توصیف هایی زیبا در فضا و مکان و شخصیت ها داشته باشد و به خوبی احساسات زنانه را نشان دهد.
«اسدالله شکرانه» نویسنده و فعال ادبی استان هم با اشاره به تاثیر «زویا پیرزاد» در آوردن ادبیات ارمنی به ایران، بیان کرد: او نخستین نویسنده ای بود که این نوع ادبیات را وارد کشور کرد و در تهران و اصفهان به صورت جدی به آن پرداخت، هر چند که تهران در رشد این ادبیات دوام نیاورد.
وی با اشاره به اینکه ادبیات ارمنی بعدها در آثار دیگر نویسندگان ایرانی هم نمود پیدا کرد، اظهار داشت: در آثاری مانند اشعار شاملو و دیگر نویسندگان از این نوع ادبیات بهره گرفته شده است.
این نویسنده یزدی، با اشاره به اینکه برای شناخت و نقد هر نوشته باید آنرا بعنوان یک متن در نظر گرفت، اظهار داشت: هر نوشته بدون در نظر گرفتن نویسنده ی آن، باید بررسی و نقد شود و سپس نویسنده و دوران زندگی او را هم در نظر گرفت.
گفتنی است؛ در این نشست که با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه یزد برگزار شد، بعضی از دانشجویان هم به نقد آثار زویا پیرزاد پرداختند و در انتها هم از جانب این موسسه ادبی و جهاددانشگاهی، هدایایی به این دانشجویان اهداء شد.