با طراحی سیستم هدف گیری؛ تکنولوژی جدید لیزری ارتباط ماهواره ها با زمین را تسهیل می کند

ربات کشاورز: پژوهشگران دانشگاه ام آی تی، در حال طراحی یک سیستم هدف گیری جدید هستند که به ماهواره های موسوم به کیوب ست امکان می دهد از لیزر برای ارتباطات پهن باند با زمین استفاده کنند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، این سیستم هدف گیری لیزری جدید از یک روش پرتوافشانی جهت دار برای انتقال متمرکز داده ها استفاده می نماید و پس «تاسواره ها» با استفاده از روش مذکور می توانند حجم زیادی داده را بدون نیاز به استفاده از آنتن های سنگین یا هدر دادن سوخت منتقل کنند.
تاسواره ها به سبب هزینه ساخت پایین و ابعاد کوچک محبوبیت زیادی در جهان دارند و خیلی از فعالیت های علمی، تجاری و نظامی در فضا با استفاده از آنها انجام میگردد. اما انتقال حجم زیادی از داده ها از راه آنها با دقت بالا یکی از چالش های استفاده از آنها بوده که بدین شیوه برطرف خواهد شد.
تا به حال باوجود همه تلاش های انجام شده هیچ روش جایگزین مناسبی برای کنار گذاشتن آنتن های بزرگ یافت نشده بود. این آنتن ها باز تنها برای ارسال داده هایی به اندازه نمایش چند عکس ظرفیت داشتند. روش لیزری علاوه بر سرعت و ظرفیت بیشتر، دقت بالاتری هم دارد و کاملا مقرون به صرفه تلقی میگردد.
البته با عنایت به ابعاد کوچک تاسواره ها هنوز باید تغییراتی بر روی شیوه طراحی آنها صورت گیرد تا به کارگیری روش مذکور با حداکثر کیفیت صورت بگیرد. قبل از این آزمایش سیستم مورد اشاره در شرایط آزمایشگاهی و از فاصله ۴۰۰ کیلومتری با موفقیت صورت گرفته است.