با همکاری جهاددانشگاهی استان کرمان و مرکز تحقیقات وزارت راه انجام می شود تدوین آیین نامه ضوابط اجرای سازه های فضاکار

به گزارش ربات کشاورز معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور خبر از تدوین آیین نامه ضوابط اجرای سازه های فضاکار با همکاری جهاددانشگاهی استان کرمان و مرکز تحقیقات وزارت راه داد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور اظهار داشت: دانشگاه شهید باهنر کرمان و جهاددانشگاهی با یکدیگر در مورد گسترش دانش فنی سازه های فضاکار همکاری های بسیار خوبی داشته اند و امروز ما اعلام آمادگی کردیم که این دو نهاد با مرکز تحقیقات وزارت هم در این خصوص همکاری کنند تا بتوانیم دستورالعمل های طراحی، اجرا و مقاومت این نوع سازه در مقابل زلزله (ضوابط و آئین نامه های آن) را تدوین تا در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی آنرا منتشر نماییم.
دکتر محمد شکرچی زاده در حاشیه هشتمین کنفرانس ملی سازه و زلزله در کرمان، با اشاره به برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: استان کرمان یکی از مناطق زلزله خیز کشور است و تعداد زلزله ها و انرژی هایی که ناشی از این زلزله ها در این مناقط آزاد می شود، قابل ملاحظه است.
وی از زلزله هایی که در سال قبل در کرمان رخ داده سخن به میان آورد و عنوان کرد: در سال قبل سه زلزله با بزرگای بالای ۶ ریشتر در کرمان و امسال هم زلزله های قابل توجهی در این منطقه به وقوع پیوسته که نشان داده است باید مهندسی ساختمان سازی و عمران در این منطقه از کشور از آمادگی جدی برای بهبود وضعیت ساختمان ها و به روز کردن دانش و اطلاعات در مورد زلزله برخورد باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور، برگزاری سالانه کنفرانس زلزله و سازه توسط جهاددانشگاهی استان کرمان را یک فرصت مناسب برای تبادل اطلاعات و دانش فنی در زمینه زلزله در کشور دانست و اظهار نمود: در هشتمین کنفرانس ملی سازه و زلزله بحث های بسیار مهمی در این حوزه همچون آمادگی سازمان ها و لزوم آمادگی آنها برای تاب آوری شهری، مقاومت شهرها در مقابل زلزله، کاهش خطرپذیری و… ارائه شد.
وی ادر ادامه با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی مسئولیت تدوین آئین نامه ها و مقررات ساختمان را برعهده دارد اضافه کرد: بعد از زلزله کرمانشاه تدوین ضوابط برای میان قاب ها و اجزای غیرسازه ای را آغاز کردیم که امیدواریم در ایام آینده ضمیمه آئین نامه طراحی ساختمان ها در مقابل زلزله(استاندارد ۲۸۰۰) توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و ضوابط آن برای ساختمان های بیشتر از چهار طبقه الزامی شود که در این راستا دوره آموزشی برای مهندسین در سطح کشور همچون استان کرمان برگزار و مقرر شده ادامه این آموزش ها با دفاتر منطقه ای باشد.
شکرچی زاده با اشاره به ضرورت نصب دستگاه های شتاب نگار که شتاب زلزله را اندازه گیری می کنند در مناطق زلزله خیز کشور اظهار نمود: با عنایت به موافقتنامه ما با استانداری کرمان چند دستگاه شتاب نگار در ایام آینده در کرمان نصب خواهد شد که در سال روز زلزله بم یکی از این دستگاه ها در شهر بم وصل خواهد شد.
وی عنوان کرد: خوشبختانه دانشگاه شهید باهنر کرمان و جهاددانشگاهی با یکدیگر در مورد گسترش دانش فنی سازه های فضاکار همکاری های بسیار خوبی داشته اند و امروز ما اعلام آمادگی کردیم که این دو نهاد با مرکز تحقیقات وزارت هم در این خصوص همکاری کنند تا بتوانیم دستورالعمل های طراحی، اجرا و مقاومت این نوع سازه در مقابل زلزله (ضوابط و آئین نامه های آن) را تدوین و در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی آنرا منتشر نماییم.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور اعلام نمود: اگر متن این تفاهمنامه آماده شود در هفته آینده که به مناسبت پانزدهمین سالگرد زلزله بم به کرمان سفر خواهم کرد، این تفاهمنامه را امضاء خواهیم کرد.