رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد لزوم وفاق ملی بر سر مصالح دانش بنیان و رفع تحریم ها

ربات کشاورز: رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تاکید برضرورت شکل گیری وفاق ملی بین سیاسیون چپ وراست بر مصالح ملی پیشرفت دانش بنیان، از لزوم رفع تحریم ها سخن گفت و توضیح داد: رفع تحریم ها با هدف آسان شدن دسترسی به مواد اولیه و قطعات و باز تسهیل ارتباطات بانکی در جهت پیشرفت کشور خواهد بود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، حمیدرضا طیبی در چهل و نهمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی سراسر کشور که امروز (چهارشنبه ۱۰ بهمن) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، توسعه پایدار را تأمین نیازهای نسل امروز بدون به خطر انداختن نیازهای نسل فردا و رعایت عدالت لازم در بهره مندی منابع تعریف کرد و اظهار داشت: نیازهای نسل امروز و فردا زندگی سعادت مندانه در دنیا و آخرت است و زمانی اتفاق می افتد که انسان متکی بر خرد و دانایی و توسعه یافته به لحاظ فرهنگی؛ علمی، اجتماعی و غیره تربیت شود.
وی افزود: اگر بتوانیم تربیت انسان توسعه یافته را محقق نماییم مسائل مالی بر مسائل شخصی و حزبی کوتاه مدت اولویت پیدا کرده و بر سر رسیدن به توسعه پایدار به توافق می رسیم.
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با نگاهی که به انسان توسعه یافته داشته است توانسته الگوهای مختلف در حوزه های علم و فناوری نمایش داده و باز دستاوردهای فرهنگی همچون خبرگزاری ایسنا، ایکنا، مسابقات ملی مناظره دانشجویی و غیره داشته و توانسته در راه احداث جریان سالم اطلاع رسانی در جامعه گام بردارد.
طیبی اشاره کرد: برمبنای سند نقشه جامع جهاد دانشگاهی در افق ۱۴۰۴ این نهاد نهادی کارآمد و موفق در برنامه پیشرفت کشور در سطوح ملی و بین المللی خواهد بود.
وی با اشاره به این که برنامه های خودرا با برنامه های توسعه کشور همگام کرده و زمان آنها را به پنج سال تغییر دادیم، اظهار نمود: در برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی تمام واحدها از توانمندی های لازم برای اجرای این برنامه برخوردار می باشند.
وی اضافه کرد: در سال ۹۳ ضمن دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی هفت مأموریت نقشه جامع علمی کشور در حوزه پژوهش وفناوری به جهاد دانشگاهی سپرده شده است.
طیبی در ادامه یکی از اشکالات کشور را نبود اراده برای پیشرفت در میان سیاسیون و در تعیین مصالح ملی پیشرفت دانش بنیان کشور دانست و افزود: ساختار نظام فناوری و نوآوری به کندی کار می کند و سه تا ۱۱ سال زمان لازم است تا توانمندی در تولید فناوری های جدید به اثبات برسد.
وی همچون مزیت های کشور نظام آموزش عالی خوب، زیرساخت های مناسب به ویژه در زمینه تجهیزات سخت افزاری، داشتن منابع انرژی فراوان و داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب عنوان نمود.
وی با تاکید بر آن که پیشرفت دانش بنیان به مدلول افزایش آمار شرکت های دانش بنیان نیست اظهار داشت: این مساله به مدلول اتکا به تولید ملی و فناوری های بومی است ضمن آن که می توانیم فناوری را از خارج انتقال داده و ارتقا دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی همین طور لزوم شکل گیری وفاق ملی بین سیاسیون چپ وراست و مصالح ملی پیشرفت دانش بینان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: عدم تحقق وفاق ملی تبعات منفی به دنبال دارد.
طیبی همین طور سفارش کرد: دو برنامه ۵ ساله دانش بنیان تدوین شده و پژوهش و توسعه فناوری برمبنای اولویت های کشور مأموریت محور شود.
وی درانتها اضافه کرد: همین طور رفع تحریم ها با هدف آسان شدن دسترسی به مواد اولیه و قطعات، تسهیل ارتباطات بانکی لزوم دارد که البته این تسهیل ارتباطات در جهت برنامه پیشرفت کشور بوده و این طور نیست که بخواهد بازار کشور برای محصولات آماده یا خطوط تولید مونتاژی باز کند.