معاونت علمی اعلام کرد: ایران در جرگه برترین های جهان در حوزه ثبت اختراع

ربات کشاورز: از سال ۲۰۱۷ هر سال ایران ارتقاء ۲ تا ۳ پله ای را در جایگاه ثبت پتنت کسب کرده و این مسیر اگر با همین روند ادامه یابد تا سال ۱۴۰۴ ایران جزء ۲۵ کشور برتر جهان در حوزه مالکیت فکری قرار می گیرد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از اقدامات مهم کانون پتنت امسال گشایش آکادمی آموزش است. آکادمی که از زمان افتتاح تا کنون فعال وارد میدان شده تا خدمات با کیفیت هرچه بیشتر به مخترعان ایرانی نمایش شود. همین طور کانون برای توسعه فعالیت های خود دفاتر مالکیت فکری را در دانشگاه ها راه اندازی کرده است و این آکادمی وظیفه ساماندهی فعالیت این دفاتر را بر عهده دارد.
مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت توضیحات بیشتری درباره فعالیت های این آکادمی نمایش داد و اظهار داشت: آموزش یکی از فعالیت های مهم در دفاتر مالکیت فکری است و وجود این آکادمی کمک می نماید تا دفاتر از نظر آموزشی در بستر مناسبی قرار گیرند. از سویی محتوای آموزشی برای آنها تحلیل و اجرایی می شود و در نهایت مدرسان دوره های آموزشی به روز تری را برگزار کنند. البته امسال کانون تفاهمنامه ای را با دانشگاه آزاد منعقد کرد که با اجرای آن تعداد دفاتر مالکیت فکری با رشد دو برابری تا اختتام امسال روبرو می شود.
ضیغمی در بخش بعدی سخنان خود به حجم فعالیت های کانون امسال اشاره نمود و اظهار داشت: این فعالیت ها با رشد ۵۰ درصدی امسال مواجه گردید. همین طور دفتر مالکیت فکری کانون پتنت در چین افتتاح شد. با عنایت به این موفقیت در نظر داریم سال آینده همکاری با سایر کشورها را آغاز نماییم و در این کشورها دفاتر کانون را راه اندازی نماییم.
به گفته وی، در سال ۲۰۱۷ ایران با ثبت ۱۱۷ پتنت در اداره ثبت اختراع امریکا در رتبه ۳۸ سپس امارات قرار داشت اما در سال ۲۰۱۸ با ثبت ۱۵۷ پتنت در جایگاه ۳۶ قرار گرفتیم و توانستیم امارات را پشت سر بگذاریم. بدین سبب اگر همین روند دنبال شود و هر سال جایگاه ایران ۲ تا ۳ رتبه ارتقاء یابد تا سال ۱۴۰۴ جزء ۲۵ کشور برتر جهان در حوزه مالکیت فکری قرار می گیریم.