رئیس پژوهشگاه رویان در تشریح برنامه های ۹۸ عنوان کرد ورود تحقیقات سلول های بنیادی به فاز کارآزمایی بالینی

به گزارش ربات کشاورز رئیس پژوهشگاه رویان ضمن اشاره به برخی اقدامات شاخص پژوهشگاه رویان پارسال همچون افتتاح نخستین کارخانه ˮتولید انبوه فرآورده های سلولیˮ، تکثیر بزهای تراریخت و راه اندازی نخستین ˮمرکز آموزشی تخصصی پژوهشگاه رویانˮ، ابراز امیدواری کرد تحقیقاتی که در زمینه سلول های بنیادی و در حوزه های چشم، شبکیه و بیماری های سیستم عصبی انجام شده و به نقطه های خوبی رسیده اند، در سال ۹۸ با کمک خیرین و سایر ارگان ها وارد فاز کارآزمایی بالینی (clinical trial) شوند.
عبدالحسین شاهوردی در گفتگو با ایسنا، درباره برنامه های سال ۹۸ پژوهشگاه رویان ضمن ابراز امیدواری برای ورود محصولات شرکت های دانش بنیان وابسته به پژوهشگاه رویان به بازار، اظهار نمود: بر تعامل بین المللی به خصوص در زمینه آموزش و خدمات تخصصی، تاکید داریم و امیدواریم در این زمینه هم بتوانیم تجربیاتی کسب نماییم.

رویان در سالی که گذشت

تولید دارویی برای درمان اسهال دامی
رئیس پژوهشگاه رویان سپس به مهم ترین اقدامات سال قبل پژوهشگاه رویان پرداخت و توضیح داد: سال قبل بخشی از برنامه های ما به شکلی ادامه برنامه های تحقیقاتی سه پژوهشکده سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی و پزشکی تولید مثل بوده است. در این راستا بعضی فعالیت ها شاخص بود و به نتیجه مشخصی رسید؛ همچون آنکه به دنبال تعاملی که با بنیاد دارویی “برکت” سال قبل نخستین کارخانه “تولید انبوه فرآورده های سلولی” در منطقه افتتاح شد.
شاهوردی خاطرنشان کرد: مجوز تولید ۲ سلول را پیش تر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده بودیم و بعد از افتتاح کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی، مجوز تولید سومین سلول را هم از وزارت بهداشت دریافت کردیم.
وی ذیل دیگر اقدامات شاخص این پژوهشگاه در سال ۹۷، اضافه کرد: همکاران ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی موفق شدند در زمینه تکثیر بزهای “سانن” و “مورسیا” قراردادهای خوبی ببندند و این حیوانات تراریخت را در سطح وسیع تکثیر کرده، آنها را وارد چرخه اقتصاد علوم دامی کشور کنند.
رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه تکثیر بزهای تراریخت بر میزان شیر تولیدی هم تأثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: مبحث دیگری که سال قبل در پژوهشکده بیوتکنولوژی به سرانجام رسید، دریافت پروانه تولید دو داروی دامی همچون “پودر الکترولید پلاس” و داروی آنتی بادی برای درمان اسهال دامی از سازمان دامپزشکی است.
شاهوردی تصریح کرد: همینطور در اسفندماه سال قبل نخستین “مرکز آموزشی تخصصی پژوهشگاه رویان” را در محل سابق پژوهشگاه، محله زعفرانیه افتتاح کردیم. این مرکز خدمات خوبی را به بدنه کارشناسی کشور تزریق می کند و افراد علاقمند به فعالیت در زمینه های آزمایشگاه مولکولی، آزمایشگاه سلولی، اتاق تمیز (clean room) و جنین شناسی، می توانند از خدمات آموزشی این مرکز بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه در مرکز فوق بیشتر بر آموزش های مهارتی تاکید شده است، اظهار داشت: فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه و پزشکی و همینطور کارشناسان علاقمند به کار در اتاق تمیز می توانند در زمینه هایی که گفته شد از آموزش های مرکز بهره مند شوند.
رئیس پژوهشگاه رویان یکی دیگر از افتخارات پژوهشگاه رویان پارسال را درخشش دکتر حسین بهاروند پارسال و دریافت جایزه آکادمی علوم جهان عنوان و اظهار نمود: ایشان مدیر پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان و دانشمند برجسته سلول های بنیادی هستند که سال گذشته، جایزه سال ۲۰۱۹ فرهنگستان علوم جهان Twas در رشته زیست شناسی را به خود اختصاص دادند.
شاهوردی به برگزاری نوزدهمین “کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل رویان” هم اشاره نمود و اظهار داشت: این جشنواره با همکاری وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.
او در آخر این بخش از صحبت های خود افزود: به لطف خدا پارسال موفق شدیم نخستین “مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان” را با حضور رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افتتاح نماییم. این مرکز دارای اتاق تمیز است و شرکت هایی که می خواهند در زمینه سلولی و مولکولی کار کنند، می توانند از امکانات آن بهره مند شوند.

در فضای جهاد دانشگاهی به سختی عادت داریم
رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه در فضای جهاد دانشگاهی بزرگ شده ایم و در این فضا همواره با سختی هایی روبه رو بودیم، اظهار نمود: به هر صورت امیدواریم در فضای اقتصادی فعلی جامعه بتوانیم از راه صرفه جویی و اولویت بخشی در انجام کارها، و ورود به بازار یا فروش دانش فنی، شرایط سخت را بدون پیش آمدن خللی در انجام کارها پشت سر بگذاریم.