رئیس همایش خبر داد ارسال ۴۰ مقاله و ایده به همایش آینده پژوهی فرهنگی

ربات کشاورز: رئیس همایش «آینده پژوهی فرهنگی ایران؛ دانشگاه چالش های فرهنگی دهه پنجم انقلاب» از دریافت بیشتر از ۴۰ مقاله و ایده با رویکرد تصویر سازی فرهنگی برای دهه پنجم انقلاب آگاهی داد و عنوان کرد: همایش ملی آینده پژوهی فرهنگی ۲۹ خرداد ماه سال جاری با حضور مسئولان و جامعه دانشگاهی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس انجام خواهد شد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، رئیس جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس هدف از برگزاری این همایش را پاسخ به نیاز جدی در حوزه سیاستگذاری فرهنگی در دنیای پرتلاطم امروز عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به روند پرشتاب تغییرات و به تبع آن تنوع در نیازهای فرهنگی و اجتماعی، سیاستگذاری فرهنگی در این عرصه نیازمند نگاهی آینده پژوهانه است.
دکتر مهدی ذاکری با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری و مسئولان نظام در حوزه فرهنگی اشاره کرد: کم توجهی به حوزه فرهنگ موجب تغییر در الگوهای ایرانی – اسلامی و جایگزینی آنها با الگوهای وارداتی خواهد کشد که می تواند شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی را مورد تهدید قرار دهد بدین جهت باید زمینه ورود آگاهانه به مقوله فرهنگ و صیانت از آنرا بعنوان زیربنای شکل گیری نظام مورد توجه قرار داد.
رئیس همایش «آینده پژوهی فرهنگی ایران؛ دانشگاه چالش های فرهنگی دهه پنجم انقلاب» اضافه کرد: نگاه منفعلانه به حوزه فرهنگ دستاوردی جز غافلگیر شدن نخواهد داشت بر همین مبنا برای تحقق تمدن نوین اسلامی بعنوان چشم انداز بلند نظام جمهوری اسلامی نیازمند نگاهی آینده نگرانه در حوزه فرهنگی هستیم.
وی شناخت محیط فرهنگی، شناسایی روندها و پیشران های مؤثر بر این محیط و طراحی سناریوهای مطلوب برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی را از ملزومات سیاستگذاری در حوزه فرهنگی عنوان نمود و اضافه کرد: همایش ملی آینده پژوهی فرهنگی با هدف تمرکز بر این موضوعات و تبدیل آنها به کانون توجه سیاستگذاری فرهنگی توسط جهاد دانشگاهی تربیت مدرس و با حمایت دفتر مطالعات فرهنگی و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.
ذاکری ضمن قدردانی از حمایت های مجموعه شهرداری تهران، از رویکرد فرهنگی این نهاد تشکر و قدردانی کرد و اضافه کرد: یکی از وظایف نهاد دانشگاه پاسخگویی به نیازهای سازمان ها در حوزه سیاستگذاری فرهنگی است و همایش مذکور بر این مساله تاکید دارد که دانشگاه می تواند این مسئولیت را در امتداد افزایش اثربخشی سیاست های اجرایی بپذیرد.
رئیس همایش ملی آینده پژوهی فرهنگی خواهان افزایش نقش تحقیقات دانشگاهی و رابطه بیشتر بین دانشگاه و جامعه شد و اضافه کرد: گسترش زمینه های گفتگو بین دانشگاه و جامعه از اهداف اصلی برگزاری این همایش است.
ذاکری در خاتمه از تمامی علاقمندان به حوزه فرهنگ به خصوص جامعه دانشگاهی و نهادهای سیاست گذار در حوزه فرهنگی برای شرکت در «اولین همایش آینده پژوهی فرهنگی؛ دانشگاه و چالش های فرهنگی دهه پنجم انقلاب» دعوت کرد.

منبع: