گزارش ربات کشاورز از اختتامیه گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی؛ توسعه فناوری با پول زیاد صورت نمی گیرد، پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است

ربات کشاورز: رئیس جهاد دانشگاهی نظام ملی فناوری را با وجود ابزارهای علمی ناکارآمد خواند و اظهار داشت: با پول زیاد توسعه فناوری در کشور انجام نگرفته و پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی امروز (پنج شنبه ۳۰ خرداد) در اختتامیه گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی و مراکز آموزشی وابسته در شهر همدان، با اشاره به اینکه مراکز جهاد دانشگاهی بعنوان مرکز رشد و تولید علم در حوزه اقتصاد دانش بنیان پیشگام بوده، خاطرنشان کرد: امروز اقدامات بهادار ای در حوزه فرهنگی، حوزه علم و فناوری، حوزه پزشکی و در زمینه فنی مهندسی در مراکز جهاد دانشگاهی انجام شده و بعنوان دانشگاه نسل سوم در همه زمینه ها خودرا اثبات نموده است.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نسبت جهاد دانشگاهی و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را در یک سمت و سو دانست و اظهار داشت: امروز علم و فناوری موتور پیشران کشور بوده و پرداختن به تربیت نیروی انقلابی برای ساختن نظام پیشرفته اسلامی لازم و ضروری می باشد.
وی عنوان کرد: انجام کارهای بزرگ نیازمند بودجه های بزرگ بوده و برای به ثمر رساندن یک پروژه بزرگ علمی، فرهنگی زمان زیادی لازم است.
طیبی در ادامه انجام اقدامات و تصمیم گیری در سیستم را بسیار کُند خواند و اضافه کرد: نیروی جوان امروز توان فعالیت های فناورانه را دارد در نتیجه بزودی شاهد سرعت تصمیم گیری ها خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای جهاد دانشگاهی از خوردن به درهای بسته هراسی ندارند تصریح کرد: مواجهه با بن بست ها فقط زمان را از نیروی جوان گرفته و روحیه مبارزه ستیزی در حوزه های علمی را از جوان انقلابی نمی کاهد.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه خواهان توسعه فعالیت های استان همدان با عنایت به مزیت های این استان شد و خاطرنشان کرد: جهاد همدان از دیرباز بعنوان جهاد فرهنگی شناخته شده بود اما امروز باید در حوزه پزشکی و کشاورزی نیز حرفی برای گفتن دارد که باید تقویت شود.
طیبی درانتها نجات کار کشاورزی را در گرو اقدامات علمی برشمرد و اظهار داشت: استان همدان در حوزه پرورش محصولات کشاورزی مانند سیر، گردو و سیب زمینی شاخص کشور بوده و باید در جهاد دانشگاهی با تقویت فناوری کشاورزی در استان را پایدار کنید.

رشد علمی یک وظیفه مضاعف برای دانشگاهیان بوجود آورده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با حضور در این مراسم و با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی بر خلاف دیگر نهادها، همچنان روحیه جهادی خودرا با عنایت به مشکلات و اعمال تحریم ها حفظ نموده است، اظهار داشت: توجه و همکاری با جهاد دانشگاهی باید بیشتر از پیش باشد.
دکتر منصور غلامی در عین حال بیان کرد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی همدان دارای ظرفیت های فراوانی است که می توان خدمات پزشکی را یکی از این ظرفیت ها معرفی نمود.
وی افزود: جهاد دانشگاهی با اتکا به توانمندی های خود، پیشرفت چشم گیر و قابل توجهی را داشته که بیان کننده مقاومت افتخار آمیز این نهاد در مقابل تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور است.
غلامی با اشاره به اینکه قشر دانشگاه، متکی به خود بوده و در تمام زمینه های علمی و فناوری خودکفا بوده و مشکلات جامعه را تا حدودی رفع می کنند، عنوان کرد: ماهیت دانشگاه های مدرن این است که در تمام زمینه های علمی و فناوری داوطلب بوده و حتی تحریم ها و مشکلات اقتصادی مانع پیشرفت و توسعه بیش از پیش آنها نشده است.
وی تصریح کرد: مردم ایران و مسئولان باید این تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور را به فال نیک گرفته و آنرا بعنوان فرصتی مغتنم در تقویت ظرفیت های مختلف بشمارند که البته این تقویت و توسعه باید مستمر باشد و با ایجاد شرایط مناسب فراموش نشود.
غلامی افزود: هم اکنون دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به صورت مستمر در کنار مراکز صنعتی رشد روز افزونی دارند به صورتی که در تمام پروژه های علمی و فناوری پیش قدم بوده و موفقیت در پروژه صنایع دفاع از نمونه های بارز این توسعه و پیشرفت است.
وزیر علوم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با رشد علمی اظهار نمود: رشد علمی در سطح کشور یک وظیفه مضاعف برای دانشگاهیان بوجود آورده که در کنار آن انتظار پیشرفت و توسعه، تحولی را در کارهای مشترک و تحقیق برای ارائه فناوری های جدید به وجود آورده است.
غلامی درانتها با اشاره به سالروز شهادت دکتر چمران خاطرنشان کرد: شهید چمران نمونه بارز استاد و دانشمند جهادی است که با زندگی انسان منشانه خود به دیگران آموخت که باید با روحیه جهادی برای رفاه مردم و نا امیدی دشمنان کار کرد.

زمانی آرزو بود جزو ۱۰ کشور اول باشیم
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در مراسم اختتامیه گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی ابراز کرد: زمانی شاید آرزو تلقی می شد که این کشور جز ۱۰ کشور اول در زمینه های مختلف محسوب شود و با وجود تحریم به این نقطه برسد ولی امروزه این اتفاق رخ داده است.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با اشاره به اینکه فضای گفتمان انقلابی و فعال، مفید خواهد بود، اظهار نمود: جهاد دانشگاهی نمونه عالی این گفتمان بوده و هرکس که در فضای علمی کشور حرکت مجاهدانه ای انجام دهد، جز جهاد دانشگاهی است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عنوان کرد: تعبیر زیبای شجره طیبه برای حرکت هایی که در راه بندگی خداوند قرار می گیرد تعبیر بسیار درستی است.
وی افزود: هرجا که بذر اراده در زمین با استعداد فترت انسان و نور ولایت الهی عجین شوند، این بذرها تبدیل به درختان سایه گستر و میوه ده خواهند شد و این حرکت منحصر به جهاد دانشگاهی نیست و با توکل به خدا و قطع امید از غیر خدا شاهد رشد این بذرها خواهیم بود.
رستمی خاطرنشان کرد: شهید دکتر چمران شرایط برای رشد در راه دنیایی را داشت که خیلی از دنیاطلبان آرزوی آنرا داشتند ولی همه آنها را نادیده گرفت و در منطقه مصیبت زده جنوب لبنان و در جمع یتیمان شیعه خدمت رسانی کرد. حزب الله ثمره بذری است که در لبنان کاشت و امروز نتیجه آنرا می بینیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بیان کرد: این حرکت های جهادی برای خدا ثمر می دهد و مانند باغی در سرزمین حاصل خیز است که حتی اگر باران زیادی هم به آن نرسد باز هم میوه خواهد داد.
رستمی با اشاره به اینکه دشمن با مدل شدن جمهوری اسلامی در دنیا مشکل دارد، ابراز کرد: نباید پدیده جمهوری اسلامی به الگو تبدیل گردد اگر این نظام دوام خودرا اثبات کند و به یک مدل تبدیل گردد فاتحه کشوری لیبرال و مدل طاغوتی دور از خدا خوانده است بنابراین می خواهند جلوی این مدل سازی را بگیرند اما اراده خدا نشان داده است انسان های مجاهد اگر برای خدا حرکت کنند پیروز خواهند شد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بیان کرد: زمانی پایگاه و مستعمره بودیم ولی امروز به کجا رسیده ایم؟ نزدیک به ۲ درصد از تولید علم در دنیا را داریم و نسبت به گذشته سهم ما، در عرض ۱۰ سال ۲۰ برابر شده است.
رستمی اضافه کرد: دوگانه ای که دشمن در مقابل ما قرار داده است انزوا، جمود و فرسوده شدن یا تسلیم و سازش را به دنبال دارد ولی جمهوری اسلامی این دوگانه جعلی را برهم زده است.
رستمی تصریح کرد: این مرکز جامع زنان نه تنها بعنوان مرکز درمانی باشد بلکه یک مرکز برای کشورهای همسایه باشد اینها ظرفیت هایی بوده که با تکیه به ظرفیت های داخل اتفاق افتاده است.

تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارات میان واحدها
در بخش دیگری از این مراسم معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توجه جدی تر به تسهیلات و مسائل رفاهی، بیمه ای و حقوق خبرنگاران ایسنا و ایکنا راضروری دانست.
دکتر عیسی علیزاده با اشاره به اینکه از آنجایی که حدود نیمی از اعضای بدنه فرهنگی جهاد دانشگاهی را خبرنگاران ایسنا و ایکنا در دفاتر مرکزی خبرگزاری ها و واحدها می سازند، اظهار داشت: توجه جدی تر به تسهیلات و مسائل رفاهی، بیمه ای و حقوق این دسته از پرسنل جهاد ضروری به نظر می آید.

وی از افزایش ۲۶ درصدی بودجه متمرکز واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی آگاهی داد و بیان کرد: با عنایت به درآمدزایی قابل توجه سازمان ها و مراکز فرهنگی، در سال ۹۷ توجه مضاعف به اعتبارات فرهنگی واحدها در دستور کار قرار گرفت و سهم واحدها از بودجه متمرکز فرهنگی ۲۶ درصد افزایش یافت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به توزیع اعتبارات در سال ۹۵، مطرح کرد: ۵۹ درصد اعتبارات فرهنگی بین واحدها توزیع می شود و ۴۱ درصد در اختیار ستاد و سازمان ها و مراکز فرهنگی قرار گرفت.

علیزاده با اشاره به اینکه در توزیع اعتبارات سال ۹۶، ۶۴ درصد اعتبارات بین واحدها توزیع شده است و مابقی در اختیار ستاد و سازمان ها بوده است، عنوان کرد: توزیع اعتبارات در سال ۹۷، ۸۵ درصد اعتبارات توزیع واحدی شده است. همین طور امسال نیز ۹۰ درصد اعتبار فرهنگی را توزیع واحدی کرده ایم.

تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارات میان واحدها
وی با تاکید بر اینکه در فاکتورهای رتبه بندی فرهنگی واحدها، مبنای تخصیص بودجه در جهت توزیع عادلانه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اعتبارات میان واحدها امسال بر اساس تخصیص اعتبارات متمرکز فرهنگی، رتبه بندی فرهنگی واحدها برمبنای شاخص هایی شامل نتایج ارزیابی واحدها در سال ۱۳۹۶، اجرای تعهدات برنامه ای سالهای ۹۶ و ۹۷ در زمینه طرح های داخلی و هماهنگ، منابع انسانی فعال در حوزه فرهنگی درانتها سال ۹۷، میزان نوآوری در برنامه های سالانه (سال ۹۷ و ۹۶) و فضای کالبدی در اختیار معاونت فرهنگی واحدها صورت گرفته است.

علیزاده واحدهای خراسان رضوی، اصفهان، زنجان و فارس را برمبنای فاکتورهای ذکر شده در رتبه نخست دانست و اضافه کرد: واحدهای تهران، قزوین، لرستان، همدان و یزد در جایگاه دوم قرار دارند.

وی با اشاره به تنگناهای مالی و اعتباری در حوزه فرهنگی نیز عنوان کرد: در این وضعیت باید خواهش کنم از رؤسای محترم واحدها که در شرایط تنگناهای مالی همچنان همراهی خودرا با حوزه فرهنگی حفظ کنند و بیشتر از گذشته این حوزه را مورد توجه قرار دهند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در ارتباط با وضعیت نیروی انسانی در معاونت های فرهنگی سراسر کشور نیز مطرح کرد: از مجموع ۷۶۵ نفر اعضای معاونت فرهنگی واحدها، سازمان ها و مراکز درانتها سال ۱۳۹۷، ۳۲۶ نفر، خبرنگاران دفاتر مرکزی ایسنا و ایکنا، ۴۳۹ نفر، اعضای فرهنگی در سازمان ها، مراکز فرهنگی و خبرنگاران و همکاران فرهنگی واحدها
و از این تعداد تنها ۲۱ نفر عضو هیأت علمی هستند.

علیزاده با اشاره به اینکه همچون کارهایی که با همراهی و مساعدت دفتر بودجه و تشکیلات صورت گرفت اختصاص پست های سازمانی به خبرنگاران و دست اندرکاران ایسنا و ایکنا در چارت معاونت فرهنگی واحدها پیش بینی شده است، تصریح کرد: این کار موقتی است و چاره اساسی تصویب چارت سازمانی شعب و تخصیص پست سازمانی به شعب خبرگزاری هاست که امید داریم همکاران خبرگزاری ها در این زمینه همکاری بیشتری کنند.

عدم حضور فعالانه در دانشگاه های مادر

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها فضای کالبدی خودرا در اختیار حوزه پژوهشی و آموزشی جهاد قرار نمی دهند و حوزه فرهنگی تنها بخشی است که می تواند برای در اختیار داشتن قسمتی از فضای دانشگاه اقدام نماید، مطرح کرد: لازم است حمایت های بیشتری در این خصوص از معاونت های فرهنگی واحدها به عمل آید؛ پارسال تفاهم نامه خوبی با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منعقد شد که اخیراً به دانشگاه ها ابلاغ گردیده و همکاران محترم می توانند از ظرفیت آن استفاده کنند.
وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۷ واحد جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه ها حضور ندارند و خواهش ما این است که رؤسای محترم در نخستین گام پیگیر حضور در این نهاد مهم باشند.

ضرورت بازخوانی ماموریت ها و برنامه های فرهنگی جهاد در مواجهه با نسل جدید

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه در سال تحصیلی پیش رو شاهد حضور ورودی هایی از متولدین دهه ۸۰ به بعد خواهیم بود، تاکید کرد: توجه جدی به مساله تغییرات نسلی و ضرورت برنامه ریزی برمبنای نیازهای مخاطبین جدید، جدی ترین چالش پیش روی نهادهای فرهنگی خصوصاً در دانشگاه ها خواهد بود.

علیزاده در ادامه از عضوگیری بیشتر از ۵۰۰۰ نفری از میان دانشجویان جدیدالورود در ۲۰ واحد جهاد دانشگاهی آگاهی داد و مطرح کرد: با محوریت سازمان دانشجویان و مشارکت سازمان ها و مراکز فرهنگی همچون موفقیت های حوزه فرهنگی جهاد پارسال بود هر چند که عدم همراهی جدی در نیمی از واحدها، مشکلات مالی واحدها و نیز اجرای این طرح برای نخستین بار پارسال سبب شد تا پیش بینی عضوگیری ۲۰ هزار نفری محقق نشود.

وی همین طور با اشاره به تشکیل و راهبری ۱۲۳ کانون دانشجویی در ۲۶ واحد فعال، اظهار داشت: این واحدها در حوزه های لطمه های اجتماعی، فرهنگ و اندیشه، هنری، محیط زیست، گردشگری، دینی و قرآنی، علمی پژوهشی، ادبی، کتاب و کتابخوانی، ورزش و سلامت، اشتغال و کارآفرینی فعالیت دارند.

تدوام خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی چراغ راه فعالیت های جهاد دانشگاهی
اما درانتها دومین روز این گردهمایی نیز بیانیه پایانی آن قرائت شد. در متن این بیانیه آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
در ماه های آغازین سالی قرار داریم که رونق تولید نام گرفته است؛ در راه ساختن ایرانی آباد، تولید ایرانی اجتناب ناپذیر و نقش نهادهای مولود انقلاب که عهدی ناگسستنی با خدا و اعتباری باارزش از مردم دارند، ویژه و مهم می باشد. تولید، محصول خودباوری؛ و در هنگامه جنگ اقتصادی دشمن که لطمات فرهنگی و اجتماعی آن، روح خودباوری یک ملت را نشانه گرفته، التزام و اعتصام به فرهنگ جهادی، راه چاره و اکسیر مقاومت عاقلانه خواهد بود.
نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی، امروز و در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی با نیرویی مضاعف، رفع نیازهای کشور بوسیله اجرای طرح های دانش بنیان در منظومه اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند. در عین حال با جذب و پرورش عالمانه و جهادی جوانان کارآمد و پیشرو بعنوان عناصر مؤثر و سرنوشت ساز در رقم خوردن آینده نظام اندیشه و فرهنگ جامعه، بر این گزاره پرمفهوم پافشاری می کند که جهاد دانشگاهی از اساس دستگاهی معنوی، فرهنگی و اخلاقی است.
با توکل به خدای قادر و متعال، ما رؤسای واحدهای سازمانی نهاد جهاد دانشگاهی، حاضر در گردهمایی سراسری سالانه خرداد ماه ۱۳۹۸ که با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون شش محور اصلی برگزار شده است، قاطعانه اعلام می کنیم:
۱_ به توطئه تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا و هم دستانش با شجاعت، مقاومت، وحدت و ابتکار در انجام ماموریت ها و رونق بخشی به تولید محصولات دانش بنیان و ارائه خدمات تخصصی فراگیر پاسخ خواهیم داد.
۲_ تداوم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب همچون چراغ راه، همواره پیشاپیش فعالیت های فناورانه جهاد دانشگاهی با پیوست فرهنگی خواهد بود؛ به همین مناسبت گوهر خودباوری را بوسیله شبکه ارتباط فعال و گسترده با آحاد دانشجویان و دانشگاهیان درخشان تر از قبل عرضه نموده و امیدوارانه از هر اقدامی در راه تحقق منشور فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی حمایت می نماییم.
۳_ برخی غفلت ها و وجود بعضی انسدادها در عرصه ارتباطات و گفتگوی مسئولان با مردم را شایسته نظام مردمی جمهوری اسلامی نمی دانیم و بار دیگر تاکید می نماییم گفتمان پیشرفت ایرانی اسلامی سطحی فراتر از گروه ها و جناح های سیاسی دارد و خواست و دغدغه ای عمومی و شفاف است.
۴_ اسلام مبنای عزت ماست و اطاعت از فرامین الهی، بن بست های موهوم را از سر راه ملت بیدار و خدا مدار بر خواهد داشت.
۵_ جنگ نرم دشمن خصوصاً در فضای تعاملی دیجیتال، علاوه بر اهداف سابق ضدفرهنگی، امروز حرکت علمی ایران را که ضامن امنیت طولانی مدت کشور است نشانه گرفته پس تاکید می نمائیم جهاد دانشگاهی با درک شرایط پیچیده جنگ اقتصادی، هیچ گاه از سایر میادین مقابله با دشمن غفلت نخواهد کرد و اقدامات مستقیم و غیر مستقیم جهت لطمه به کار علمی مراکز تحقیقاتی را با ظرفیت های مراکز تخصصی، رسانه ای و علم سنجی این نهاد دفع و خنثی سازی خواهد نمود.
۶_ جهاد دانشگاهی به پشتوانه بدنه تخصصی و کارشناسان خبره خود اعلام آمادگی می کند تا بطور پویا در نظام های برنامه ریزی کاهش وابستگی اقتصاد ملی به فروش نفت مشارکت فعالانه داشته و ظرفیت های خودرا بیشتر از پیش عملیاتی نماید.
۷_همچون گذشته بر موضوعات اساسی افزایش سهم محصولات دانش بنیان در تولید ناخالصی داخلی، گردش کامل چرخه ی نوآوری و فناوری بومی، تجاری سازی دانش، برنامه ریزی اصولی در مواجهه با درهم تنیدگی فرهنگ و علوم انسانی با حوزه اقتصاد و زندگی روزمره مردم و در نهایت دستیابی به الگوی اقتصادی بومی و علمی متکی به دانش و فناوری تاکید کرده و از همه نخبگان، صاحب نظران، کارآفرینان، صنعتگران، دانشمندان علوم اجتماعی و مسئولان اجرایی دعوت می نماییم بطور مجدانه به این عرصه ها ورود کنند.
۸_ با استعانت از درگاه خداوند متعال که فرمود (وَالذیِنَ جاهَدوا فینا لَنَهدیِنّهُم سُبلنا و اِن الله لمَع المحسنین) در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دوش به دوش سایر مسئولان خصوصاً دولت محترم برای سربلندی اسلام و ایران حرکت خواهیم کرد تا به فضل الهی و به برکت اتحاد و همدلی مسئولان نظام و مردم در شرایط تحریم های خباثت آلود مستکبران عالم، اثرات این تحریم اقتصادی را به فرصت هایی برای شکوفایی تبدیل نموده و زمینه را برای رشد اقتصادی کشور فراهم سازیم.
۹_ ایمان، علم و عمل انقلابی خصیصه مشترک جهادگران جهاد دانشگاهی در گستره پهناور ایران اسلامی است؛ این سرمایه باارزش را حفظ و حراست نموده و همواره قدردان فعالیت های جهادی آنان در حوزه های پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش، کارآفرینی و اشتغال هستیم.

منبع: