رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی: هدایت پایان نامه های تحصیلات تکمیلی از اهداف مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی است

ربات کشاورز: رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار داشت: آموزش روستاییان، بازاریابی، تکمیل پروسه تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اهداف این دهکده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، جلال الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، در بازدید معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان وزارت علوم از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، اظهار نمود: مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی در مساحت ۱۴ هکتار با سه آزمایشگاه تخصصی در حال تجهیز و یا تجهیز شده در حال فعالیت است.
وی ادامه داد: آموزش روستاییان، بازاریابی، تکمیل پروسه تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اهداف این دهکده است.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: پروژه دهکده گیاهان دارویی یک پروژه ملی است که خیلی از استان ها از خراسان جنوبی الگوبرداری کرده اند.
صادقی با اشاره به اینکه این طرح برای حداقل ۱۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم و برای ۲۰۰ نفر اشتغال زایی غیرمستقیم خواهد داشت، تصریح کرد: فعالیت های مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی برای بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان و روستاییان بسیار مؤثر است.
وی اشاره کرد: تابحال ۱۱ فرآورده از عناب در این مجتمع تولید شده است که سهم بسزایی در بازاریابی این محصول باارزش خواهد داشت.
دهکده ای با پژوهش های کاربردی
محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این بازدید اظهار داشت: خراسان جنوبی تولیدکننده انحصاری عناب در ایران است.
وی با اشاره به اینکه عناب به صورت تازه و خشک شده، بعنوان میوه و خشکبار همین طور بعنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد، اضافه کرد: کشور چین بعنوان کشور پیشرو در تولید فرآورده های میوه عناب بیشتر از ۳۰ محصول از فرآورده های عناب را وارد بازارهای داخلی و بین المللی کرده است.
مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی تابحال بهره برداری اقتصادی قابل توجهی از این محصول استراتژیک منطقه نداشته است و میوه عناب به صورت فله ای بدون برند عمدتاً به کشورهای همسایه صادر می شود، که این امر نیز غالباً از مبادی غیر رسمی صورت می پذیرد.
پویان افزود: تولید فرآورده های عناب که بهره وری اقتصادی قابل توجهی دارد و ارزش افزوده ای مطلوب ایجاد می کند، تا کنون در کشور مغفول مانده و صرفاً در سطح محدود به فعالیت های تحقیقاتی پرداخته شده است و از بعد تجاری و بهره برداری اقتصادی آن بی بهره مانده ایم.
وی ادامه داد: لزوم بهره برداری از پتانسیل اقتصادی این محصول استراتژیک، مستلزم شناسایی و جمع آوری پژوهشگران فعال در این حوزه است تا ضمن آگاهی از جدیدترین دستاوردهای پژوهشی داخل کشور امکان هم افزایی اندوخته های علمی نیز فراهم گردد.
مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی برای نخستین بار توانستیم در این مجتمع، سیستم هوشمند آبیاری را نصب نماییم که این سیستم، آبیاری را بر طبق نیاز گیاه تنظیم می کند.
پویان اشاره کرد: در امتداد معرفی عناب، نخستین همایش ملی عناب، با اهداف فراهم کردن زمینه ارائه جدیدترین فعالیت های پژوهشی در رابطه با عناب، شناسایی پژوهشگران فعال در زمینه عناب، کوشش برای فراهم کردن افزایش بهره وری اقتصادی و تجاری از محصول عناب، شناسایی چالش ها و فرصت های پیش رو در تولید، تجارت و فرآوری عناب و فراهم کردن زمینه هم افزایی اندوخته های پژوهشی با سوژه عناب برگزار می گردد.

منبع: