پروژه اکتشاف نفت های نامتعارف به دانشگاه تهران واگذار شد

ربات کشاورز: پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و یک شرکت نفتی دو قرار داد همکاری در حوزه پژوهشی-فناوری منعقد نمودند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از دانشگاه تهران، در مراسمی که امروز برگزار شد، دو قرارداد همکاری پژوهشی–فناوری بین ناصر سلطانی، میان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و یک شرکت نفتی به امضا رسید.
در این نشست، قرارداد پروژه پژوهشی و تحقیقاتی «انتقال دانش فنی و فناوری اکتشاف نفت های نامتعارف (شیل های نفتی)» و هم چنین قرارداد پروژه «ساخت سیال حفاری پایه آبی فشار و دما بالا (HPHT)»، با حضور مجریان هر دو پروژه منعقد شد.
ناصر سلطانی رئیس پردیس دانشکده های فنی، تغییر رویکرد فعالیت های پژوهشی به سمت فعالیت های فناورانه و محصول محور را نقطه آغاز تحول بنیادی در اقتصاد و تولید کشور برشمرد.
پروژه کلان «اکتشاف نفت های نامتعارف»، برای نخستین بار در ایران با هدف انتقال دانش فنی و تکنولوژی های جدید و پیشرفته و به منظور اکتشاف تخصصی ذخایر نفت نامتعارف (شیل های نفتی) اجرا خواهد شد. این پروژه فناورانه به مدت ۴۸ ماه به انجام خواهد رسید. در این جهت و برای دستیابی به فناوری و دانش فنی مورد نیاز، از تجربیات باارزش کشورهای اروپایی صاحب صنعت و فناوری شیل نفتی استفاده خواهد شد.
مهمترین دستاورد فناورانه این پروژه، علاوه بر بومی سازی مهارت، دانش تخصصی، طراحی و ساخت نخستین سامانه پایلوت و پروتوتایپ اکتشافی نفت شیل در ایران است.
این پژوهش با تدوین یک برنامه جامع اکتشافی و نقشه راه کارآمد، زمینه را برای پایه گذاری فنی، ایجاد و توسعه صنعت جدید نفت شیل (shale oil industry) را در ایران فراهم خواهدنمود. صنعت جدید نفت شیل از لحاظ اقتصادی با ایجاد فرصت های جدید شغلی و رونق اقتصادی خصوصاً در مناطق محروم و هم چنین از لحاظ سیاسی و بین المللی، برای کشور بسیار سودمند و باارزش است.
پروژه پژوهشی ساخت ۱۰ هزار بشکه سیال حفاری پایه آبی فشار و دما بالا (HPHT) جهت حفاری چاه اکتشافی عمیق با فشار و دمای بالا به منظور جایگزینی سیال پایه روغنی برای نخستین بار در کشور با مشارکت انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران و شرکت دانش بنیان سیالات حفاری پارس و نظارت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در مدت ۱۸ ماه اجرا خواهد شد.
با توجه به حفاری در مناطق عمیق تر اکتشافی در کشور، استفاده از سیالات حفاری با مقاومت بالای فشار و دما امری لازم است تا از بروز مشکلات سیالات حفاری پایه آبی و پایه روغنی که هم اکنون پاسخگوی عملیات حفاری چاه های فشار و دما بالا نیستند، جلوگیری شود.
از مهمترین دستاوردهای این پروژه می توان به جایگزینی سیالات پایه روغنی مورد استفاده در حفاری چاه های عمیق اکتشافی، برطرف نمودن مشکلات در زمان نمودارگیری الکتریکی و دستیابی به اطلاعات مخزنی دقیق تر و کاهش بالغ بر ۷۵ درصدی آلودگی زیست محیطی نسبت به سیالات پایه روغنی اشاره نمود.

منبع: