در بازدید استاندار از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مطرح شد تولید ۱۱ فرآورده عناب در دهکده گیاهان دارویی

به گزارش ربات کشاورز استاندار خراسان جنوبی از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بازدید نمود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، محمدصادق معتمدیان، امروز ۲۶ مرداد، از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت های این مجتمع قرار گرفت.
جلال الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این بازدید اظهار نمود: آموزش روستائیان، بازاریابی، تکمیل فرایند تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اهداف مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان است.
وی با اشاره به اینکه پروژه دهکده گیاهان دارویی یک پروژه ملی است که خیلی از استان ها از خراسان جنوبی الگوبرداری کرده اند، اضافه کرد: این طرح برای حداقل ۱۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم و برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: تابحال ۱۱ فرآورده از عناب در این مجتمع تولید شده است که سهم بسزایی در بازاریابی این محصول خواهد داشت.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: برای تکمیل فعالیت های این مجتمع نیازمند اختصاص ردیف بودجه خاص هستیم تا بتوانیم فعالیت ها را گسترش دهیم.
صادقی افزود: در جهت معرفی عناب، نخستین همایش ملی عناب، با اهداف فراهم کردن زمینه عرضه جدیدترین فعالیت­ های پژوهشی در رابطه با عناب، شناسایی پژوهشگران فعال در زمینه عناب، کوشش برای فراهم کردن افزایش بهره وری اقتصادی و تجاری از محصول عناب، شناسایی چالش ­ها و فرصت­های پیش رو در تولید، تجارت و فرآوری عناب و فراهم کردن زمینه هم افزایی اندوخته های پژوهشی با مبحث عناب برگزار می گردد.
محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم در این بازدید اظهار داشت: خراسان جنوبی تولیدکننده انحصاری عناب در ایران است.
وی با اشاره به اینکه عناب به صورت تازه و خشک شده، بعنوان میوه و خشکبار همینطور بعنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد، اضافه کرد: خراسان جنوبی تابحال بهره برداری اقتصادی قابل توجهی از این محصول استراتژیک منطقه نداشته ­است و میوه عناب به صورت فله­ ای بدون برند عمدتاً به کشورهای همسایه صادر می شود، که این امر هم غالباً از مبادی غیر رسمی صورت می پذیرد.
پویان افزود: تولید فرآورده های عناب که بهره ­وری اقتصادی قابل توجهی دارد و ارزش افزوده ­ای مطلوب ایجاد می کند، تا کنون در کشور مغفول مانده و صرفا در سطح محدود به فعالیت های تحقیقاتی پرداخته شده ­است و از بعد تجاری و بهره­ برداری اقتصادی آن بی بهره مانده­ ایم.
وی ادامه داد: لزوم بهره­ برداری از پتانسیل اقتصادی این محصول استراتژیک، مستلزم شناسایی و جمع آوری پژوهشگران فعال در این حوزه است تا ضمن آگاهی از جدیدترین دستاوردهای پژوهشی داخل کشور امکان هم افزایی اندوخته های علمی هم فراهم گردد.
مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: در خراسان جنوبی برای نخستین بار توانستیم در این مجتمع، سیستم هوشمند آبیاری را نصب نماییم که این سیستم، آبیاری را برپایه نیاز گیاه تنظیم می کند.