با ارایه رویکردهای نوین زوج درمانی در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی؛ کارگاه های ایماگوتراپی و سایکودرام برگزار می گردد

به گزارش ربات کشاورز کارگاه آموزشی ˮایماگوتراپیˮ وˮ سایکودرامˮ، نگاهی جدید در روانشناسی برای حل تعارض های زوجین و غنی کردن روابط همسران، از جانب گروه پژوهشی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می گردد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، حمیدرضا شهباز پور، مدیرگروه پژوهشی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلف در این واحد جهاد دانشگاهی با هدف ارتقای سطح سلامت روان جامعه، عنوان کرد: در همین راستا، نخستین کارگاه آموزشی “ایماگوتراپی و سایکودرام” با هدف آموزش رویکردهای نوین زوج درمانی ویژه دانشجویان و دانش آموختگان رشته های روانشناسی و مشاوره از ۱۲ تا ۱۵ شهریور ماه جاری برگزار می گردد.
وی با اشاره به تعریف “ایماگوتراپی”، اظهار نمود: ایماگوتراپی یا زوج درمانی مبتنی بر ایماگو، نگاهی جدید برای حل تعارض های زوجین و غنی کردن روابط همسران است که توسط هارویل هندریکس و همسرش، هلن، ابداع شده است. در این روش، همسران شیوه نو و بدیعی را برای برقراری ارتباط و صحبت کردن آموزش می بینند که از مزایای آن می توان به ایجاد احساس امنیت و حس پیوند و یگانگی بین زوجین اشاره نمود که لزوما برای همسرانی که مشکل دارند استفاده نمی گردد، بلکه برای زوجینی که قصد دارند رابطه خود را مستحکم تر و غنی تر کنند هم مفید می باشد.
وی با اشاره به اینکه ایماگو نقش مهمی در انتخاب همسر و تعارض های پس از ازدواج بازی می کند، اظهار داشت: از نظر ایماگوتراپیست ها زوجین حتی در شدیدترین چالش هایی که با خود به اتاق درمان می آورند مشتاق برقراری یک ارتباط سالم و امن هستند و دعواها نشانه اشتیاق آنها برای بازگرداندن حس پیوند است. ازاین رو تکنیک و راهبرد نظریه ایماگو برای فراهم کردن زمینه این رشد، گفتگو یا دیالوگ ایماگو است.
وی افزود: این دیالوگ اصلی ­ترین مهارت ارتباطی استفاده شده برای حرکت دادن زوجین به سمت برقراری ارتباط مجدد از راه ساختاری ایمن است که به آنها کمک می­ کند با مشکلات و هیجانات گذشته، حال و آینده رو در رو شده و کنار بیایند. به عبارت دیگر فرایند گفتگومحور این فرصت را برای زوجین فراهم می­ آورد که به تمایز و استقلال یکدیگر بیشتر و عمیق تر پی ببرند و همزمان علیرغم این تمایز بتوانند با یکدیگر همدلی کنند.
شهبازپور با اشاره به روش دیگر مبحث این کارگاه آموزشی “تئاتردرمانی یا سایکودرام”، خاطرنشان کرد: در روان شناسی، تئاتردرمانی عبارت است از یک روش گروه درمانی که خصوصیات برجسته شخصیت، ارتباطات بین فردی، تعارضات، کشمکش های روانی و اختلالات افراد توسط روش های مخصوص نمایش مورد مشاهده و بررسی قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه “سایکودرام” محل تلاقی روان شناسی و هنر است، افزود: سایکودرام همچون روان درمانی های بسیار موثری است که نتایج ثمربخش آن در پیشگیری و درمان مسایل روانی و اجتماعی به اثبات رسیده است. تئاتردرمانی، نمایشنامه ای است که سناریو را خود رجوع کننده با کمک بقیه مراجعان که در گروه نقش تماشاگر را دارند در صحنه بازی می کند.
وی با اشاره به اینکه سایکودرام در درمان همه نوع اختلالات کاربرد داشته و محدودیتی در این زمینه ندارد، اظهار داشت: البته موثرترین کاربرد آن برای مشکلات روابط بین فردی است چونکه در صحنه ما رابطه «من» و «تو» را به عمل می آوریم، علاوه بر این در درمان اختلالات شخصیتی و هیجانی هم کاربرد دارد چونکه تئاتردرمانی از همه فنون و نظریه های روان شناسی کمک می گیرد.
شهباز پور افزود: تئاتردرمانی همینطور برای افرادی که گرفتار اختلالات بعد از سانحه یا اختلالات بعد از استرس شده اند همچون برای جانبازان و کسانی که در جنگ صدمات روحی دیده اند بسیار مفید و نتیجه بخش است.
مدیرگروه پژوهشی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بعضی از سرفصل های این کارگاه آموزشی چهار روزه، اظهار نمود: مفهوم ایماگو و تاثیر آن در انتخاب همسر، مرور خاطرات دوران کودکی و کشف ساختار ایماگو (تصویر ذهنی از خود) فرد، بررسی تاریخچه روابط صمیمانه و الگوهای ارتباطی، کشف ناکامی های اصلی دوران کودکی و نحوه واکنش به آنها، شناخت عمیق همسر، بررسی انتظارات و نیاز همسر برای ایجاد و حفظ پیوند عاطفی، شناخت زوجین از زخم های عاطفی یکدیگر، ارسال پیام های مؤثر و روشن به یکدیگر، اصلاح الگوی ارتباطی و باور های زوجین در مورد صمیمت، افزایش صمیمیت و التیام زخم های عاطفی و ایجاد چرخه های مثبت تعامل بعضی از سرفصل های کارگاه ایماگوتراپی است.
وی ادامه داد: همینطور رهیافت فلسفی سایکودرام، تغییرات عصبی شیمیایی در سایکودرام، تکنیک های گرم کردن در سایکودرام، خصوصیت ها و تکنیک های رهبری گروه سایکو و اصول و مبانی نظری و عملی تکنیک های سایکو درام بعضی از عناوین و سرفصل های کارگاه سایکودرام خواهد بود.
شهبازپور با اشاره به اینکه این کارگاه آموزشی از ۱۲ تا ۱۵ شهریور ماه برگزار می شود، اظهار نمود: به شرکت کنندگان در انتهای کارگاه گواهینامه معتبر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اعطا می شود و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های ۰۲۱۴۴۴۶۱۱۳۸، ۰۹۰۳۵۳۹۱۱۰۵ و ۰۹۰۲۲۴۳۹۸۷۲ تماس بگیرند.