رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان: بیشتر از ۱۰۰ نوع دارو با فناوری هسته ای ساخته شد

به گزارش ربات کشاورز رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به برگزاری چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای در دانشگاه شهیدباهنر، دستاوردهای این فناوری را در پزشکی و کشاورزی شرح داد.

محمدعلی طاهر در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جزئیات چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور تصریح کرد: این نمایشگاه از جانب سازمان انرژی اتمی با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان از روز گذشته شروع شده به مدت چهار روز تا یکم آبان ماه سال جاری در فضایی به مساحت هزار و ۲۰۰ متر مربع در این دانشگاه برگزار می گردد.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به برگزاری ۲۰ غرفه در سه بخش چرخه سوخت هسته ای، نیروگاهی و کاربردهای صنعت هسته ای در صنایع مختلف اضافه کرد: این نمایشگاه در ۱۵ محور چرخه سوخت هسته ای، اکتشاف و استخراج، غنی سازی اورانیوم، تولید آلیاژی نوین، مجتمعهای سوخت، فیزیک هسته ای، ماکت نیروگاهی کشاورزی هسته ای، فراوری اورانیوم، کاربرد پرتوهای هسته ای، راکتور تحقیقاتی، آب سنگین، پسمانداری و زباله های هسته ای، حفاظت در مقابل پرتوهای هسته ای و شبیه ساز راکتور قدرت به عرضه دستاوردها می پردازد.
وی افزود: در بخش چرخش سوخت نیروگاه ۲۲۵ قلم محصول، کاربردهای جانبی هسته ای ۱۷۵ قلم محصول، ۶ ماکت بزرگ نیروگاه بوشهر، پسمانداری، آبشار سانتریفیوژ، مرکز پرتودهی، فراروی اورانیوم و ماشین های سانتریفیوژ در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است.
طاهر در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر از ۱۰۰ نوع دارو که با فناوری هسته ای ساخته شده اند، در این نمایشگاه وجود دارد، تصریح کرد: هم اکنون داروهایی ساخته شده اند که در گذشته از خارج از کشور وارد می شد اما حالا نه تنها این داروها به واسطه صنعت پیشرفته هسته ای در داخل تولید می شود، بلکه صادر هم می شود.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه به یکی از کاربردهای صنعت هسته ای در بخش کشاورزی اشاره نمود و اظهار داشت: برای نگهداشت محصولات کشاورزی همچون پسته، برنج و سبزیجات از اشعه گاما استفاده می شود که نسبت به مواد شیمیایی بی ضرر است. به صورت مثال با استفاده از اشعه گاما، برنجی تولید شده است که هم اکنون در بازار هم وجود دارد؛ این نوع برنج با آب کمتری نسبت به آن چیزی که در شمال کشت می شود، به عمل می آید و لازم نیست که در آب کاملا غوطه ور باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کارشناسان انرژی اتمی در غرفه ها حضور دارند و درباره محصولات عرضه شده و صنعت هسته ای توضیحات لازم را به عموم مردم عرضه می دهند.
طاهر همینطور هدف از برگزاری این نمایشگاه را آگاه سازی افکار عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته ای و معرفی آن بعنوان یک تکنولوژی مفید در زندگی مردم، رفع ابهام در زمینه فعالیت های هسته ای به لحاظ ایمنی، زیست محیطی و چه به لحاظ سیاسی و خنثی سازی تبلیغات منفی دشمنان، ایجاد علاقه مندی به جذب کارشناسان و متخصصان دانشگاهی و جذب نخبگان و تقویت خودباوری و غرور ملی از راه مشاهده علمی و معرفی کاربردهای این صنعت بخصوص در کشاورزی و پزشکی عنوان نمود.