در گزارش ربات کشاورز اعلام شد: توانایی بالای محققان برای تولید داروهای جدید ضد سرطان در کشور

به گزارش ربات کشاورز مدیرعامل یک شتابدهنده اظهار داشت: محققان در کشور در صدد هستند با تکنولوژیهای جدید داروهای نوترکیبی را برای درمان انواع سرطان ها به تولید برسانند.

دکتر امیرحسین کارگاه مدیرعامل یک شتابدهنده با اشاره به پتانسیل بالای تولید داروهای ضد سرطان جدید در کشور برای درمان سرطان های ریه، خون، پوست و… به خبرنگار مهر اظهار داشت: حالا تکنولوژی صنعتی این داروها به واسطه متخصصان شرکت های دانش بنیان نوپا انجام پذیرفته است.
وی با اشاره به اینکه این داروها در لیست رسمی داروهای کشور نیستند، بیان کرد: باید این داروها وارد این فهرست شوند تا بتوان مجوز تولید آنها را دریافت کرد چونکه هم اکنون حتی تجویز آن توسط پزشکان سبب تعلیق پروانه پزشکی می شود.
مدیرعامل این شتابدهنده با اشاره به اینکه برای تولید این داروها، شرکت های صاحب دانش فنی حالا در مرحله ورود به لیست هستند، بیان کرد: بلافاصله پس از ثبت، وارد مرحله تولید صنعتی و مطالعات بالینی خواهند شد که می توان آنها را ظرف ۲ الی ۳ سال به بازار عرضه نمود.
کارآگاه عنوان کرد: ما مکاتبات زیادی با وزارتخانه داشتیم که مکانیزمی پیدا نماییم که هزینه های نظام سلامت به واسطه ورود داروهای جدید به لیست بالا نرود و مردم هم امکان تامین آنها را داشته باشند.
مدیرعامل این شتابدهنده با تاکید بر اینکه یکی از چالشهای توسعه صنعت تولید داروهای بیوتکنولوژی قرار نگرفتن داروهای جدید در فهرست داروهای رسمی است، بیان کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد و داروها در فهرست قرار نگیرند، ما رشد شرکتهای دانش بنیان و توسعه تکنولوژی را نخواهیم داشت.
کارآگاه تصریح کرد: اگر این چالش برطرف شود، سبد محصولات داروهای بیماران خاص کشور توسعه می یابد و داروهای جدید در اختیار مردم قرار می گیرد. این روند توان رقابتی کشور را در بازارهای صادراتی هم بالا می برد.
وی همینطور به پتانسیل تولید واکسنهای نوترکیب توسط شرکتهای دانش بنیان اشاره نمود و اظهار داشت: محققان شرکتهای دانش بنیان همواره در صدد هستند واکسن نوترکیب انسانی را برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در بانوان به تولید برسانند که این دارو در دهه فجر رونمایی می شود.