معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی عنوان کرد: تبدیل دانش به فناوری‏، مهمترین هدف جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش

به گزارش ربات کشاورز ایسنا/خوزستان معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، تبدیل دانش به فناوری‏ را مهمترین هدف جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش دانست و اظهار داشت: چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن، به شکلی که باید در حوزه بومی سازی صنعت نفت تلاش نشده است.

محمدرضا پورعابدی در گفت و گو با ایسنا در حاشیه بازدید از نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان، درباب دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت نفت، اظهار نمود: جهاد دانشگاهی با عنایت به اهمیت صنعت نفت بعنوان پیشران اقتصاد کشور، همواره تلاش نموده است تا در این عرصه فعالیت و توجه ویژه ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه باوجود اینکه بیشتر از ۱۰۰ سال است که در کشور کارهایی در حوزه صنعت نفت در حال انجام می باشد، کمتر تلاش شده تا در بومی سازی این صنعت اقدامات شایسته ای انجام بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اشاره کرد: چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن، به شکلی که باید در حوزه بومی سازی صنعت نفت تلاش نشده است.

پورعابدی ادمه داد: در سال هایی که قیمت نفت نوسان داشته و دشمنان اهتمام کرده اند تا با این حربه کشور را در تنگنا قرار دهند، در داخل تلاش نموده ایم تا به صورت نسبی به خودکفایی در حوزه صنعت نفت دست پیدا نماییم.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف ذاتی جهاد دانشگاهی کمک به بومی سازی فناوری و تولید فناوری است و دراین زمینه تلاش نموده ایم تا با عنایت به اهمیت صنعت نفت، در این عرصه گام های بزرگی برداریم و سال ها است که در این عرصه در حال کار هستیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه های بالادستی، میان دستی و پایین دستی صنعت نفت توانسته است اقدامات خوبی انجام دهد.

پورعابدی عنوان کرد: دراین زمینه جهاد دانشگاهی در بحث تولید UPS های صنعتی، بازوی بارگیری نفت، نمک زدایی، مته های حفاری، پودرهای میکروبی برای تبدیل پسماندها و… ورود کرده و به دستاوردهای خوبی رسیده است.

وی افزود: بعضی از این فعالیت ها تجاری شده و الان به تولید انبوه رسیده است. مته های حفاری، پودرهای میکروبی و دکل های حفاری در مجموعه جهاد به تولید انبوه رسیده اند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به تاسیس مرکز بازرسی جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد: توان سخت افزاری خوبی در مجموعه جهاد دانشگاهی خوزستان وجود دارد اما ضعف هایی در حوزه طراحی و فنی مهندسی وجود دارد که باید در کنار سازندگان تجهیزات، این قابلیت نیز ارتقا داده شود.

پورعابدی با اشاره به اینکه دانش باید در دانشگاه ها تولید شود، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به دنبال پژوهش های کاربردی و توسعه ای است. ما به دنبال تبدیل دانش به فناوری هستیم و دراین زمینه اقدامات شایسته ای را در طول سالیان انجام داده ایم.

منبع: