یک شرکت دانش بنیان اعلام کرد: تولید ۳ نانو دارو ۶ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کرد

ربات کشاورز: یک شرکت دانش بنیان که موفق به تولید ۳نانودارو شده است اعلام نمود که تولید این محصولات موجب ۶میلیون دلار صرفه جویی می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی چند سال اخیر ایران در تولید دارو به پیشرفت های چشمگیری رسیده است تا جایی که بر طبق گفته های مسئولین، ایران جایگاه اول را در میان کشورهای منطقه کسب کرده است.
یک شرکت دانش بنیان که پیش تر یک داروی ضد سرطان را در سال ۱۳۹۱ تولید و به بازار عرضه نموده بود اینک در انتظار تاییدیه های لازم برای تولید و عرضه ۲ محصول دیگر است.
این شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۹۱ و برای نخستین بار در خاورمیانه داروی ضد سرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی ۲۰mg/۱۰ml را تولید و به بازار عرضه نموده بود.
مهناز قمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان درباره تولیدات این شرکت اظهار داشت: هم اکنون ۳ محصول با اسامی «سینا دوکسوزوم»، «سینا کورکومین» و «سینا آمفولیش» پس از ستاندن تاییدیه های لازم به تولید انبوه رسیده است و ۲ محصول جدید با اسامی «سینا نومین» و «سینا لیو» در انتظار ستاندن تاییدیه و مجوزهای لازم برای تولید و عرضه است که امیدواریم تا چند ماه آینده این روند اجرا شود.
این فعال فناور اظهار داشت: سینا دوکسوزوم یک داروی ضد تومور است که در درمان سرطان سینه متاستاز دهنده خصوصاً در بیمارانی که در معرض یا دارای مشکلات قلبی هستند و همین طور درمان سرطان تخمدان پیشرفته استفاده می شود. این دارو همراه با بورتزومیب (Bortezomib) در درمان مولتیپل میلوما در بیمارانی که حداقل یک درمان اولیه دریافت کرده اند، استفاده می شود.
وی اضافه کرد: این دارو همین طور در درمان کاپوسی سارکوما در بیماران مبتلا به AIDS به کار می رود. این فرآورده حاوی دارویی ست که قادر می باشد سلول های سرطانی را بطور انتخابی از بین ببرد.
قمی بیان کرد: دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فرآورده توسط پوشش های کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است که کمک می نماید این دارو بوسیله جریان خون بیشتر به سمت بافت سرطانی نسبت به بافت های سالم بدن هدایت شود، این مساله می تواند موجب کاهش عوارض جانبی این دارو نسبت به دوکسوروبیسن استاندارد شود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان «اکسیر نانو سینا» درباره میزان اشتغال زایی که با تولیدات این شرکت صورت گرفته است اظهار داشت: با تولیدات این شرکت برای ۳۵ نفر به صورت مستقیم شغل به وجود آمده است.
این فعال فناور افزود: این محصولات به ۳ کشور چین، سوریه و قزاقستان صادر گردیده است و توانسته حدود یک میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.
وی اضافه کرد: قبل از این داروی مشابه «سینا دوکسوزوم» به کشور وارد می شد که بتازگی از ورود این محصول به کشور جلوگیری شده است.
وی به صرفه جویی انجام شده با تولید این دارو اشاره نمود و اظهار داشت: میزان مصرف سالیانه این دارو در کشور حدود ۱۲ هزار (ویال) شیشه است که هر شیشه این دارو به قیمت ۵۰۰ دلار به کشور وارد می شد که با تولید داخل آن حدود ۶ میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

منبع: