در اولین نشست تخصصی هم اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامت مطرح شد لزوم هم افزایی در حوزه فناوری و ارائه ایده هایی جهت تقویت کارآفرینی

به گزارش ربات کشاورز اولین جلسه تخصصی ˮهم اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامتˮ با تاکید بر موضوعاتی همچون لزوم توانمندسازی دانشجویان و تبدیل ایده به ثروت در دانشگاه ها، دستیابی به فهم مشترک در مورد مسایل مختلف نظام سلامت کشور، بررسی راهکارها و ارائه ایده های انتقادی برای تقویت کارآفرینی، اهمیت ارزش اجتماعی کسب و کارها در حوزه سلامت، هم افزایی واحدها در حوزه فناوری و شناخت کامل عرصه سلامت و توجه به تفاوت های آن در جهت تقویت کسب و کارهای نوین در این حوزه، برگزار گردید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حسین وطن پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین جلسه تخصصی “هم اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامت” که با همکاری مشترک معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور مسؤلان حوزه فناوری و کارآفرینی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اهمیت مبحث کارآفرینی در حوزه سلامت، اظهار نمود: امروز ایجاد نشاط در فضای دانشجویی، توانمندسازی دانشجویان و تبدیل ایده به ثروت به یک لزوم تبدیل گشته و از انتخاب ما خارج است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این نشست های تخصصی به هم اندیشی برای دستیابی به راهکارهایی جهت تسریع تحقق اهداف کمک می نماید، اظهار داشت: متاسفانه پژوهش و تحقیقات در کشور مسئله محور نبوده و اغلب در جهت رفع مشکلات جامعه نیست.
وطن پور با اشاره به طراحی پلت فرم توسعه ای در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: بر طبق این طرح برای ارتقای جایگاه علمی کشور برنامه ریزی شده، باآنکه الان هم در بخش کیفیت تحقیقات رتبه اول منطقه را در اختیار داریم.
وی با اشاره به نقش اجتماعی پررنگ دانشگاه ها در این حوزه، اظهار نمود: فارغ التحصیلان باید مهارت و توانایی کارآفرینی و کارفرمایی را کسب کنند. این در حالیست که اغلب دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، آغاز به کسب مهارت و توانمندسازی می کنند.
وطن پور با اشاره به اینکه دانشگاه ها نتوانسته اند در جهت رفع مسایل جامعه حرکت کنند، اظهار داشت: در این جلسه ها باید در ارتباط با شناسایی راه کارهایی برای افرایش تاثیرگذاری دانشگاه ها در سطح جامعه، هم اندیشی نماییم.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در خاتمه با اشاره به اینکه عرصه سلامت بازار پیچیده ای است، اظهار داشت: باید ابتدا شناخت وافی و کافی در ارتباط با سلامت پیدا کرده و سپس نسبت به راه اندازی کسب و کار موفق در این عرصه اقدام نماییم.

راه اندازی اولین” Crowd funding ” جهاد دانشگاهی در آینده نزدیک
دکتر علیرضا بهرامی، رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این جلسه، با اشاره به اینکه روند کارآفرینی و نوآوری در کشور رو به رشد است، با اشاره به روند راه اندازی دوره های “ام بی ای سلامت” در جهاد دانشگاهی، اظهار نمود: تیم راه انداز این دوره و مدرسان دوره ام بی ای سلامت از پیش قراولان کارافرینی کشور هستند و تا به امروز پنج دوره “ام بی ای سلامت” را با موفقیت برگزار کرده اند که مهمترین نتیجه آن تغییر دیدگاه و نگرش دانشجویان و فارغ التحصیلان نسبت به اشتغال در حوزه سلامت است.
وی با اشاره به اینکه عرصه کارآفرینی حوزه سلامت در بیمارستان ها مراکز درمانی است، اظهار داشت: ۸۰ تا ۹۰ درصد بودجه سلامت کشور در مراکز درمانی هزینه می شود، ازاین رو کارآفرینی به جای کارخانه در همین مراکز درمانی معنا پیدا می کند.
بهرامی با اشاره به نقش راهبری معاونت های پژوهشی دانشگاه ها در تقویت کارآفرینی، اظهار نمود: برگزاری نشست های هم اندیشی به همسان فهمی در این عرصه کمک زیادی می کند. به عبارت دیگر دستیابی به فهم مشترک در مورد مسایل مختلف نظام سلامت کشور، دستیابی به راهکارهایی برای حل مسئله را تسریع می کند.
وی با انتقاد از تصمیم گیری و سیاستگذاری برای جامعه در پشت درهای بسته، اظهار داشت: مسایل مردم باید با حضور خود مردم مرتفع شود. در حوزه کارآفرینی و نوآوری هم باید از همفکری و هم اندیشی فعالین این حوزه استفاده گردد.
بهرامی همینطور با اشاره به ضررده بودن خیلی از بیمارستان های دانشگاهی به علت مدیریت دولتی آنها، اظهار نمود: باید برای اصلاح و ساماندهی این شرایط راهکار ارائه داد. پیشنهاد بنده این است که یکی از همین بیمارستان ها، تحت نظارت ریاست دانشگاه به صورت پایلوت به اساتید کارآفرین و نوآور سپرده شود تا بتوان با ارائه ایده های نو، مدیریت و اداره آنرا با کاهش هزینه ها و ارتقای کیفیت متحول کرد.
رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به اینکه یکی از بالاترین پتانسیل های خیریه در کشور به حوزه و دانشگاه اختصاص دارد، اظهار نمود: در همین راستا در آینده نزدیک نخستین CROWDFUNDING جهاد دانشگاهی در جهت حمایت و پشتیبانی از ایده های استارتاپی راه اندازی می شود.

اقتصاد دولتی مانع نوآوری در بخش های دولتی است
دکتر افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این جلسه با اشاره به اینکه حرکت خوبی برای تحقق دانشگاه های نسل ۳ و ۴، کارآفرینی و تولید ثروت در دانشگاه های کشور شروع شده، اظهار داشت: اشتیاق برای تحقق کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه ها زیاد است به شرطی که برنامه ریزان و سیاستگذاران به درستی از آن استفاده کنند.
زرقی با اشاره به راه اندازی ۷۷ شرکت دانش بنیان در دانشگاه و تبدیل دانشکده سابق ایمنی دانشگاه در شرق تهران به پارک علم و فناوری، اظهار نمود: شرکت های اسپین اف شده از مراکز رشد دانشگاه در این پارک علم و فناوری فعالیت خواهند کرد. همینطور برای پشتیبانی از شرکت ها، راه اندازی چندین شتاب دهنده خوب و صندوقی برای ارائه تسهیلات به کارآفرینان پیشبینی شده است.
وی مقدمه کارآفرینی را برگزاری نشست های هم اندیشی جهت بررسی راهکارها و ارائه ایده های انتقادی دانست و افزود: در همین راستا ستاد کارآفرینی دانشگاه برای تقویت حضور دانشجویان کارآفرین و ایده پرداز با اختصاص فضایی مناسب در کنار دانشگاه به راه افتاده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت سلامت برای کلیه اقشار جامعه، خاطرنشان کرد: بزرگی سایز بازار سلامت، اقبال عمومی به مسایل سلامت و عدم مداخله قیمت بعضی از موضوعاتی است که ورود کسب و کارهای جدید، کارافرینانه و نوآورانه را در این بازار پررنگ تر می کند.
وی با انتقاد از نقش کمرنگ بخش خصوصی در حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد کارخانجات داروسازی در کشور ما دولتی یا خصولتی بوده و بزرگترین بیمارستان های کشور و همینطور اقتصاد سلامت ما دولتی است که این مسئله مانعی برای تقویت کارآفرینی و نوآوری است.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به پتانسیل صادراتی بالای حوزه سلامت، اظهار داشت: چونکه کشورهای منطقه سواد و توان سلامت کشور ما را قبول دارند، فرصت و پتانسیلی که در سایر حرفه ها کمتر دیده می شود.
زرقی با اشاره به راه اندازی اتاق تکنولوژی و فناوری در بعضی از بیمارستان های دانشگاه، اظهار داشت: این طرح با هدف تعامل مثبت بین پزشک و فناور برای ارائه ایده های کاربردی و دستیابی به تفاهم و درک متقابل بین این دو گروه اجرا شده است.
وی با استقبال از پیشنهاد پایلوت یک بیمارستان برای اداره به شیوه نوآورانه و کارآفرینانه، اظهار نمود: بیشتر بیمارستان های بزرگ از تراز منفی برخوردار می باشند که علت اصلی آن ارائه خدمات سوبسیدی به مردم است.
زرقی با اشاره به لزوم تدوین مدل اقتصادی مناسب برای بیمارستان ها و مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: دانشگاه از پیشنهادات مناسب مدلهای اقتصادی فناور و بهره ور استقبال می کند، البته پیشنهادات باید در چارچوب بسته های اقتصادی جامع ارائه شده و جنبه عملیاتی و اجرایی داشته باشد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در خاتمه با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی مانع نوآوری در بخش های دولتی همچون بیمارستان های دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: اگر پیشنهادات در چارچوب بسته های جامع و کامل ارائه شود، مطمئنا در شورای فناوری دانشگاه بررسی خواهد شد.

۱۵ درصد تیم های استارتاپی و فناور جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت فعالیت می کنند
بر اساس این گزارش، همینطور حسین بختیاری، معاون تجاری سازی و امور پارکها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی در این جلسه با اشاره به فعالیت حدود ۷۰۰ تیم، استارتاپ، واحد فناور و شرکت در مجموعه جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: حدود ۱۵ درصد آنها در حوزه سلامت فعالیت می نمایند که در این میان حدود ۳۰ درصد واحدهایی که دانش بنیان شده اند در حوزه سلامت هستند و این نشان دهنده بار دانشی بالاتر حوزه سلامت نسبت به سایر حوزه هاست.
وی با اشاره به برخی تفاوت های بین حوزه سلامت با سایر حوزه ها مانند احتیاج به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات در کنار هم برای تحقق کارافرینی، اظهار نمود: تعامل پایین تر فعالین حوزه سلامت با سایر حوزه ها و تعصب آنها نسبت به دانش فردی، نقطه ضعفی است که باید اصلاح گردد.
بختیاری با تاکید بر اهمیت ارزش اجتماعی کسب و کارها در حوزه سلامت، اظهار نمود: کارآفرینی اجتماعی در حوزه سلامت محسوس تر بوده و کارآیی بیشتری دارد.

حرکات حساب نشده و غیرکارشناسی به هدررفت منابع کشور منجر می شود
دکتر حمیدرضا مقیمی، مدیر فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه باید در زمینی سرمایه گذاری کرد که مستعد باشد، اظهار داشت: عدم رعایت این اصل دلیل عمده شکست های استارتاپی است.
وی با اشاره به اینکه مراکز رشد دانشگاه تنها در موضوعات دارای ظرفیت و پتانسیل لازم راه اندازی می شود، با اشاره به بروز و ظهور تب موضوعاتی در کشور طی سال های اخیر، اظهار داشت: تب نانوفناوری، تب بیوتکنولوژی، تب فناوری بعضی از این نمونه هاست که باید به آن توجه شده و در این راه حساب شده و بدون جوزدگی حرکت کرد.
مقیمی نبود تیم مناسب را از علل شکست استارتاپها دانست و اظهار داشت: حرکات حساب نشده و غیرکارشناسی به هدررفت منابع کشور منجر می شود.
مدیر فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم هم افزایی در حوزه های مختلف فناوری و کارآفرینی، خاطرنشان کرد: یکی از نتایج جلسه امروز می تواند هم افزایی و همکاری در امور و جلوگیری از موازی کاری در حوزه فناوری سلامت باشد و در این راستا معاونت تحقیقات دانشگاه و جهاد دانشگاهی می توانند بعنوان دو بازوی قوی و فناور به رشد دانشگاه کمک کنند.

بخشی از بودجه دانشگاه به آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص یابد
همچنین فرج حسینیان، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت حوزه پیشگیری و آموزش همگانی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، اظهار نمود: بخشی از برنامه ها و بودجه ها باید به مبحث آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص پیدا کند.
وی در این رابطه پیشنهاد کرد که در حوزه فناوری و کارآفرینی به مبحث آموزش و تقویت استارتاپ های آموزشی در جهت ارتقای فرهنگ و سطح سواد سلامت جامعه بخصوص کودکان توجه بیشتری شده و ظرفیت و پتانسیل خاصی به این مورد اختصاص داده شود.

کاهش هزینه های سلامت از مهمترین مأموریت های کارآفرینی در کشور است
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا همینطور دکتر نادر جهانمهر با اشاره به علل شکست استارتاپها در حوزه سلامت، یکی از علل ریشه ای این مسئله را عدم شناخت صحیح حوزه و عرصه سلامت و تفاوت آن با سایر عرصه ها دانست و اظهار داشت: در عرصه سلامت ارزش از نیاز سرچشمه می گیرد.
وی بار بیماری های مختلف در حوزه سلامت کشور را مصداق این نیاز و مشکلات عنوان نمود و افزود: همه این ها نشانه هایی برای لزوم ورود به حوزه های ارائه خدمت مورد نیاز وزارت بهداشت و همینطور ورود کارآفرینان برای ایجاد کسب و کار و نوآوری است.
جهانمهر در ادامه بالا بودن تقاضا در مقایسه با عرضه، رقابت انحصاری و محدودیت ورود و خروج در بازار سلامت را بعضی از نکات مهم و قابل بحث و از تفاوت های بازار سلامت با سایر حوزه ها دانست.
مدیر گروه مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه با اشاره به اینکه معیار بازار سلامت سوددهی نیست و غیرانتفاعی بودن در آن بسیار پرنگ است، با اشاره به کسری بودجه و تراز منفی در خیلی از بیمارستان های دولتی، اظهار داشت: اگر غیراز این بود، تمام بیمارستان ها باید تعطیل می شدند ولی اینگونه نیست، چونکه از حمایت دولتی برخوردار می باشند.
وی با اشاره به افزایش شدید هزینه های حوزه سلامت در بازار داخلی و جهانی، این مسئله را یک نشانه روشن برای فعالان حوزه کارآفرینی دانست و اظهار داشت: در دنیا سرمایه گذاری بالایی در حوزه سلامت می شود ولی همین هزینه های بالا به خصوص در بخش نیروی انسانی گاها دردسرساز است.
مدیر گروه مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه با اشاره به افتتاح آزمایشگاه جامع در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آینده نزدیک، اظهار داشت: بخش اعظم این آزمایشگاه روبوتیک بوده و نیاز بالایی به نیروی انسانی ندارد و از این طریق می توان حجم زیادی از تقاضا را بدون استفاده از نیروی انسانی پاسخ داد.
جهانمهر در ارتباط با بسترهای استارتاپی و کارآفرینی در حوزه سلامت، با اشاره به صف واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی پشت درهای وزارت بهداشت، اظهار نمود: مکانیزمی برای مدیریت این شرایط وجود ندارد، درحالیکه با راه اندازی استارتاپهای مرتبط برای فیلترینگ این شرایط جهت ارزیابی فناوری های سلامت و پیشگیری از ورود داروها و تجهیزات پزشکی غیراثربخش می توان به مدیریت و بهبود این شرایط کمک کرد.
مدیر گروه مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه یکی از مهمترین مأموریت های کارآفرینی را کاهش هزینه های سلامت در کشور دانست و اظهار داشت: در این حوزه فعالیت و تاسیس استارتاپ ها در تمامی بخش های نظام سلامت بسیار اثرگذار خواهد بود.

تجویز یک نسخه واحد کارافرینانه در سیستم پیچیده سلامت امکانپذیر نیست
در آخر نشست دکتر سالار ارزیده، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بعنوان واحد برگزارکننده این نشست هم اندیشی، ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده در نشست، با اشاره به تاریخچه برگزاری و راه اندازی دوره Health MBA برای نخستین بار در این واحد و استقبال سایر دانشگاه ها از طریق اندازی این دوره، عنوان کرد: همواره سوالاتی در ارتباط با تفاوت “ام بی ای سلامت” با “ام بی ای” در سایر حوزه ها وجود دارد که فلسفه برگزاری اینگونه نشست های هم اندیشی برای پاسخ به این سوالات و همینطور سوالات کلیدی مانند تعریف ارزش در حوزه سلامت و تفاوت کارآفرینی و نوآوری در عرصه سلامت در مقایسه با سایر حوزه هاست.
وی با اشاره به اینکه بازار سلامت شبیه بقیه بازارها نیست، اظهار داشت: کسب و کار در حوزه سلامت با ادبیات و مفاهیم بازار رقابتی کامل اداره نمی گردد و بطور قطع با سایر بازارها متفاوت می باشد.
ارزیده بازار بیمه سلامت را از حوزه هایی دانست که هنوز نوآوری و مدلهای جدید کسب و کار وارد آن نشده و افزود: سازمان های بیمه گر ما بزرگترین هزینه های سلامت را دارند ولی به علت ساختار بیشتر دولتی، چابکی بالایی ندارند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بازار بزرگ و متنوع سلامت در کشور، اظهار داشت: در این راستا بستر و شرایط برای حضور و فعالیت استارتاپ ها در عرصه پزشکی و حتی حوزه ارائه خدمات غیرپزشکی مهیاست.
وی با اشاره به یکی از تفاوت های ماهیتی حوزه سلامت، اظهار داشت: سلامت کالای عمومی بوده و کشش ناپذیری قیمتی در حوزه سلامت مسئله ای جدی و قابل بررسی است.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در سیستم پیچیده سلامت بویژه در کشور ما تجویز یک نسخه واحد کارافرینانه کارساده ای نیست، خاطرنشان کرد: جهت دستیابی به چاره مناسب باید عرصه سلامت را به درستی شناخته و با تحلیل درست مبحث راهکارهای کارآمد ارائه نماییم.
ارزیده در خاتمه با اشاره به اینکه گاهی تغییرات اثربخش از استارتاپ ها شروع می شود، افزود: این سلسله نشست ها با هدف تقویت و بلوغ مبحث کارآفرینی در حوزه سلامت و همینطور استخراج برنامه های عملیاتی و کاربردی تداوم خواهد یافت.