سفارش هایی برای پیش گیری از کرونا در سالمندان

ربات کشاورز: مسوول کارگروه سلامت سالمندی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سالمندان در مقابل بیماری کرونا نسبت به سایرین لطمه پذیرتر هستند، بر خودداری از ترددهای غیرضروری، رعایت بهداشت فردی و تغذیه و استراحت مناسب برای سالمندان تاکید نمود.
دکتر ایوب نافعی در گفت و گو با ایسنا، ضمن برشمردن برخی نکات مهم در جهت تقویت سیستم ایمنی سالمندان و پیش گیری از بروز عفونت ویروسی کرونا در آنان، اظهار نمود: لطمه پذیری سالمندان در مقابل ویروس کرونا بیشتر از سایر افراد است، بر همین مبنا در نظر گرفتن و توجه به برخی نکات مهم جهت ارتقای مقاومت و سیستم ایمنی و پیش گیری از کرونا ویروس برای این افراد لازم است.
این متخصص سلامت و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با بالا رفتن سن تغییرات طبیعی در بدن همه افراد ایجاد می شود، افزود: کاهش و ضعف سیستم دفاعی بدن، افزایش بروز بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی -عروقی و دیابت، افسردگی و کاهش جذب ویتامین ها بعضی از این موارد است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
نافعی با اشاره به ضعف سیستم ایمنی بدن در سالمندان و اهمیت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، اشاره کرد: خودداری از ترددهای غیرضروری، رعایت بهداشت فردی و ضدعفونی محیط پیرامون از مسایل مهمی است که طی این دوره همه گیری باید بیش از پیش رعایت شود.
وی با اشاره به کاهش جذب ریزمغذی ها و پروتئین در دوره سالمندی، اشاره کرد: تغذیه مناسب در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد و در این راستا افزایش مصرف سبزیجات پخته و گوشت سفید و همین طور مایعات فراوان سفارش می شود.
مسئول کارگروه سلامت سالمندی با تاکید بر اهمیت تحرک در سالمندان، اظهار نمود: منظور از تحرک انجام کارهای شخصی، قدم زدن در فضای منزل و تنفس هوای تازه است، چونکه تحرک مناسب در تقویت عضلانی و روحیه افراد تاثیر بسیار مثبتی دارد.
این متخصص سلامت و رفاه اجتماعی درانتها خواب و استراحت کافی را برای این گروه از افراد جامعه با اهمیت دانست و اظهار داشت: خواب و استراحت ناکافی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد را مستعد مبتلاشدن به بیماری می کند. در نهایت در این روزها فراموش نکنیم که سالمندان بیش از پیش نیازمند توجه و مراقبت اطرافیان هستند.

منبع: