توسط واحد فناور مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان مرکزی؛ خط تولید ماسک پزشکی در اراک طراحی شد

ربات کشاورز: مرکزی با جان گرفتن کرونا در جهان و ایران تعداد زیادی از مردم بیمار شدند و برخی از دست رفتند، این بیماری که دغدغه ای جهانی را در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرد، موجب شد برخی کشورها با کمبود اقلام بهداشتی به ویژه ماسک روبرو شوند.
در ایران نیز کمبود ماسک به یک مسئله مهم تبدیل شد و نگرانی برای نبود آن در جامعه کاملا محسوس است.
در چنین بحران هایی استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان راهکار بسیار کارآمدی هم برای رفع اشکال و هم برای شناخت ظرفیت های این شرکت های توانمند توسط مسئولان، دیگر تولیدکنندگان و مردم است، هرچند شکل بهتر این پروسه آنست که ظرفیت های موجود، پیش از بروز بحران شناسایی و بکار گرفته شوند تا در صورت رخداد چنین بحران هایی دست و پا بسته نباشیم.
واحد فناور رباتیک مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان مرکزی بعنوان یک مجموعه دانش بنیان، تعدادی از جوانان ایده پرداز و خلاق را دور هم جمع کرده و توانسته است با طراحی خط تولید ماسک پزشکی به عرصه رفع بحران کمبود زیرساخت تولید ماسک در کشور وارد شود.
محمدرضا اسدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریافناوران با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه ساخت تجهیزات مکاترونیک فعالیت دارد، اظهار داشت: تیم این شرکت از مخترعان، مبتکران و نوآورانی تشکیل شده که رتبه های بسیاری در حوزه های تخصصی خود کسب کرده و صاحبان ایده و خلاقیت در این عرصه تخصصی هستند.
وی درباب طراحی خط تولید ماسک های پزشکی اظهار نمود: با عنایت به نیاری که در این خصوص در کشور احساس می شود، به این شرکت پیشنهاد شد که خط تولید این ماسک ها را طراحی و تولید نماید.
اسدی با اشاره به اینکه دستگاه های این خط تولید، طراحی شده است، اظهار نمود: برخی قطعات این دستگاه ها به کشور وارد می شده که قطعات خاصی هستند، ولی هم اکنون با شرکت های دانش بنیان دیگری مذاکراتی را به انجام رسانده ایم که تولید برخی قطعات را انجام دهند تا از این پس نیازمند واردات این قطعات نباشیم.
وی اضافه کرد: طراحی و ساخت کلی دستگاه و خط تولید، کانسپت ها و ایده ها توسط این شرکت صورت گرفته و تفاهم نامه های اولیه نوشته شده است. امیدواریم ظرف چند ماه آینده خط تولید نیز ساخته شده و آماده بهره برداری شود.
اسدی با اشاره به اینکه طراحی های دستگاه ها و خط تولید توسط تیم های مختلف در شرکت به صورت شبانه روزی انجام و کانسپت ها آماده شد، اضافه کرد: کیفیت این دستگاه ها برابر نمونه های خارجی و قیمت آن ۵۰ درصد نمونه خارجی است، البته قطعات و آپشن های بکار رفته در این خطوط تولید بر قیمت آنها بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه خط تولید طراحی شده در این شرکت می تواند حدودا بین ۴۰ تا ۵۰ عدد ماسک در دقیقه تولید نماید، اضافه کرد: هم اکنون تفاهم روی تولید ماسک های ساده است.
به گفته وی، تیم طراحی کننده این دستگاه هفت نفر از اعضای شرکت های زیرمجموعه مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان هستند. این افراد، همین طور جزو منتورها و مشاورین کسب و کار جهاد دانشگاهی استان در حوزه مکاترونیک، رباتیک و فناوری اطلاعات نیز هستند.
اسدی ابراز امیدواری کرد که این خط تولید جزو محصولات دانش بنیان به حساب آید و اضافه کرد: حتما این محصول را به صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی خواهیم کرد.
وی همین طور از برنامه های این شرکت برای ورود به حوزه صادرات این خط تولید آگاهی داد و اظهار داشت: مقرر است جهاد دانشگاهی تیم هایی را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این خط تولید به ما لینک کند.

منبع: