همکاری جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی جهت راه اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در بوشهر

به گزارش ربات کشاورز بوشهر یک متخصص ویروس شناسی در مورد انجام تست مولکولی کروناویروس اظهار داشت: این کار با کیت های تجاری استاندارد مثل (primerdesign) genesis و یا خریداری مواد مورد نیاز برای تست مولکولی و set up در آزمایشگاه انجام می شود.
دکتر فاطمه فرشادپور در گفتگو با ایسنا با اشاره به روند و مدت زمان پاسخ آزمایش عنوان کرد: مدت آماده شدن پاسخ این تست ها یک روز است و اینکه می بینید چند روز زمان می برد به علت این است که به تهران می رود و تا جواب حاضر شود زمان بر است و دلیل دیگر هم تعداد نمونه زیادی است که به تهران فرستاده می شود و آنها نوبت بندی می کنند، به همین خاطر امکان دارد بین ۳ تا ۴ روز طول بکشد؛ اما وقتی نمونه وارد آزمایشگاه شود یک روز کاری زمان حاضر شدن جواب آن است.
وی افزود: برای تست تشخیص ملکولی کروناویروس دو روش وجود دارد، در روش اول یکسری کیت های تجاری استاندارد مثل (primerdesign) genesis در اختیار آزمایشگاه ها قرار داده می شود. در روش دوم، مواد مورد نیاز برای تست مولکولی به صورت جداگانه خریداری می شود و پس از set up در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی استان بوشهر، در حال خریداری و تهیه مواد و وسایل مورد نیاز روش دوم است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار نمود: روش دیگر این است که مواد به صورت جداگانه خریداری شده و کیت را طراحی نموده و می سازند که از نظر زمانی امکان دارد پاسخ آن تنها چند ساعت بیشتر زمان ببرد.
مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: تب علامت اختصاصی بیماری کووید ۱۹ نیست اما با عنایت به داده های اپیدمیولوژیک بین ۹۰ تا ۹۸ درصد مواردی که به کرونا مبتلا شده اند تب شدید داشته اند که این درصد بسیار بالایی است برای همین هم در ورودی استان ها و شهرها تب سنجی انجام می شود. امکان دارد فرد گرفتار یک عفونت تنفسی ویروسی باشد اما فاقد تب، خیلی از مبتلایان به عفونت های فوقانی دستگاه تنفس -که در خانواده کروناویروس ها قرار می گیرند مانند ۲۲۹E و OC43 و HKU1- هم تب را تجربه نمی کنند یا تب بسیار خفیفی دارند.
این متخصص تصریح کرد: در خانواده کروناویروس ها تعداد بسیار زیادی ویروس وجود دارد، اما ویروس کووید ۱۹ یک نوع ویروس جدید است، ویروس حیوانی که به علت جهش هایی که در آن اتفاق افتاده توان آلوده کردن انسان را هم پیدا کرده است. به نظر می آید این ویروس از خفاش به مورچه خوار و سپس به انسان انتقال یافته است. برای این بیماری هیچ درمان اختصاصی ضدویروسی وجود ندارد، و تنها کاری که انجام می شود درمان های حمایتی است. البته داروهای ضد ویروسی بیماریهای دیگر مانند ریباویرین و اسلتامیویر هم در درمان این بیماری استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: با عنایت به این که ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد این بیماری را به شکل خفیف تجربه می کنند، یعنی مانند یک سرماخوردگی ساده بروز می کند، بنابراین در موقعیتی که با کمبود امکانات روبرو می باشیم ضرورتی ندارد که بیماران خفیف هم تحت آزمایش قرار بگیرند و تنها برای بیمارانی که نیاز دارند این کار انجام می شود.
فاطمه فرشادپور اظهار نمود: با عنایت به شیوع بیماری های مختلف و یا حتی امکان شناسایی و انتشار ویروس های جدید دیگر، مرکز تخصصی ویروس شناسی بسیار برای استان بوشهر کاربرد خواهد داشت. مساله فقط کووید نیست، و ما امیدواریم که اپیدمی این ویروس کاهش یافته و پاندمی آن متوقف شود. اما مشکلی که وجود دارد اینکه با آغاز پاییز و خنک شدن هوا باز هم بیماری های خاص این فصل را داریم، همینطور آنفلوآنزا در اوایل فصل زمستان که راه اندازی آزمایشگاه برای این بیماری هم به ما کمک خواهد نمود.
این متخصص ویروس شناسی خاطرنشان کرد: نکته مثبت این که در صورت راه اندازی این مرکز برای سایر بیماری ها چون ویروس های پاپیلوما، هپاتیت و HIV هم نیازی به فرستادن نمونه ها به خارج استان نیست. چون هر کدام از انواع این بیماری ها درمان های اختصاصی دارد و هم اکنون مبالغ بالایی برای ارسال این نمونه ها هزینه می شود اما با داشتن مرکز تخصصی ویروس شناسی این هزینه ها به یک پنجم کاسته می شود و حتی می توانیم معین استان های همجوار باشیم و تحولی در زمینه تشخیص آزمایشگاهی را شاهد باشیم.