در شبکه فن بازار ملی ایران؛ بیشتر از ۱۳۰۰۰ محصول دانش بنیان در فن بازار ارائه شد

به گزارش ربات کشاورز رئیس شبکه فن بازار ملی ایران اظهار داشت:  عرضه ۱۳۷۴۵ محصول دانش بنیان، ۲۱۰ قرارداد بازاریابی و تاسیس چند فن بازار استانی و تخصصی همچون بخشی از فعالیتهای این شبکه در سال ۱۳۹۸ بود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میلاد صدرخانلو اضافه کرد: کارهای این شبکه در سالی که گذشت در چند حوزه قابل تقسیم بندی است، یکی از وظایف شبکه فن بازار ملی در کشور، اضافه کردن مراکز استانی و تخصصی فن بازار به این شبکه است که یکی از اولویت های اصلی شبکه فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شمرده می شود.
وی افزد: سه دفتر فن بازار منطقه ای در استان های آذربایجان غربی، لرستان و خراسان شمالی طی سال ۹۸ به وجود آمد که افتتاح دفاتر استان های آذربایجان غربی و خراسان شمالی با همکاری پارک های علم و فناوری آن استانها و بازگشایی دفتر فن بازار منطقه ای لرستان با همکاری شرکت شهرک های صنعتی آن استان بوده است.
ایجاد فن بازار شهر هوشمند
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران ضمن توضیح تمایز فن بازارهای تخصصی و منطقه ای، اظهار نمود: در سال ۱۳۹۷ در کشور تنها فن بازار تخصصی صنعت گاز به شبکه فن بازار ملی متصل بود، خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ تفاهم نامه های لازم، برای ایجاد فن بازارهای تخصصی جدید منعقد شد. ایجاد فن بازار تخصصی سلامت یکی از آخرین اقدامات دراین زمینه بود که باتوجه به همکاری انجام گرفته با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انتظار می رود این فن بازار تخصصی در ماه های آغازین سال ۱۳۹۹ افتتاح گردد.
ایجاد فن بازار تخصصی شهر هوشمند با تولیت شهرداری تهران و دبیرخانه تهران هوشمند، از دیگر اقداماتی بود که در سال ۱۳۹۸ انجام گرفت. صدرخانلو در این رابطه اظهار داشت: امیدوار هستیم که افتتاح رسمی آن با به انتها رسیدن مراحل مقدماتی از قبیل انتخاب کارگزار در سال ۱۳۹۹ انجام گیرد.
فن بازارهای تخصصی «سلامت»، «صنعت خودرو» و «شهر هوشمند»
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به همکاری این نهاد با مجموعه های صنعتی کشور، بیان کرد: در زمستان ۱۳۹۸ تفاهم نامه ای با شرکت ساپکو (وابسته به گروه صنعتی ایران خودرو) در حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد و گردید تا اقدامات نهایی برای تشکیل فن بازار تخصصی صنعت خودرو با همکاری دو طرف انجام گیرد. این تفاهم نامه در واقع سندی است جهت راه اندازی فن بازار صنعت خودرو و این حوزه را هم به جمع فن بازارهای تخصصی اضافه خواهدنمود. امیدوار هستیم باتوجه به اقدامات انجام گرفته در سال جدید شاهد شروع به کار عملیاتی سه فن بازار تخصصی تخصصی «سلامت»، «صنعت خودرو» و «شهر هوشمند»، علاوه بر فن بازار تخصصی صنعت گاز باشیم.
۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد بازاریابی محصولات دانش بنیان
رئیس شبکه فن ملی ایران، بیان کرد: در کنار کارهای توسعه ای و ایجاد و تاسیس فن بازارهای جدید، باید به آمار گردش مالی و تعاملات فناورانه انجام گرفته در درون این شبکه هم اشاره نمود. در سال ۱۳۹۸ موفق شدیم که در شبکه فن بازار ملی ایران حدود ۲۱۰ قرارداد بازاریابی محصولات فناورانه را نهایی نماییم. تعداد ۷۰ فقره فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه، دیگر اتفاق امید بخش رخ داده در شبکه فن بازار ملی در سال ۱۳۹۸ بود. این مقدار فروش حاصل بیشتر از ۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد است که برای بازاریابی محصولات دانش بنیان منعقد شد.
صدرخانلو، کمک به جذب سرمایه را همچون دیگر وظایف این شبکه برشمرد و اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۶۰ جلسه B۲B با مدیریت این شبکه انجام شد و این جلسات در نهایت به جذب ۴۵ فقره با رقم کلی جذب سرمایه حدود ۳۵۰ میلیارد ریال منتهی گردید.
نیازهای صنعتی ارجاع شده
رئیس شبکه فن بازار، در ادامه با اشاره به نیازهای صنعتی ارجاع شده به این مرکز، بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۶ نیاز صنعتی با رقم کلی ۳۰ میلیارد ریال به این شبکه ارجاع داده شد که توسط اعضای شبکه فن بازار و با تسهیل گری بروکرهای فعال در درون شبکه، این نیازها مرتفع شد.
همچنین در سال ۱۳۹۸ در حدود ۴۰۰ تقاضا از جانب اجزای مختلف صنعت و تولید کشور به شبکه فن بازار ارائه شد که در مقابل این حجم تقاضا، ۱۳۷۴۵ مورد فناوری هم از جانب شرکت های فناور و دانش بنیان عضو شبکه عرضه گردید. نتایج تقابل این حجم از عرضه و تقاضا، رفع نیازهای صنعتی و بازاریابی محصولات دانش بنیان بوده است.
برنامه های شبکه فن بازار ملی ایران در سال ۱۳۹۹
وی با توضیح سهم سرمایه گذاری فناورانه در کارهای شبکه فن بازار ملی ایران، اظهار نمود: در سال ۱۳۹۸ همینطور ۳۲ قرار داد سرمایه گذاری فناورانه به ارزش نزدیک به ۹۰۰ میلیارد ریال امضاء شدند. این قراردادها در مراحل نهایی اجرا قرار داشته و امید داریم با همکاری دستگاه های مربوطه در سال جدید شاهد عملیاتی شدن این قراردادها باشیم.
وی یکی از برنامه های سال جدید (۱۳۹۹) را که برای شبکه فن بازار کشور از اولویت بالای برخوردار است، اضافه کردن استان های باقیمانده به این شبکه خواند و اضافه کرد: در این خصوص اقدامات اولیه در سال ۱۳۹۸ انجام گرفته است و امیدوار هستیم با افزایش تعامل با مدیریت استانی، بتوانیم این مهم را محقق سازیم.
رئیس شبکه فن بازار اضافه کرد: اقدام دیگری که در سال ۱۳۹۹ حتما پیگیری می شود، فعال کردن هر چه بیشتر فن بازارهای تخصصی است. ما در شبکه فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مامور هستیم که بر مبنای مسیر تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور، مقدمات تجهیز کلیه صنایع حوزه های الف این نقشه به فن بازارهای تخصصی را فراهم آوریم.
صدرخانلو، بروکرهای فناوری، یا کارگزاران تجارت فناوری را یکی از اجزای مهم شبکه فن بازار معرفی نمود و اظهار داشت: در شبکه فن بازار ملی ایران یکی از اجزای دارای ارزش افزوده قابل توجه، بروکرهای فناوری هستند. بر این اساس برنامه ریزی شده است تا در سال ۱۳۹۹ فعالیت بروکرها به شکل چشمگیری توسعه یافته و بر تنوع کاری آنها افزوده شود تا در نهایت برنامه کاری آنها به شکل بهینه ای، عملیاتی گردد. از کارهای دیگر شبکه فن بازار غنی سازی و باز آفرینی پورتال شبکه فن بازار خواهد بود. با توجه به این که این پورتال محل رجوع و کسب اطلاعات در زمینه تبادلات فناوری است، لازم است که این سامانه همگام با توسعه فعالیت ها در شبکه، به روز رسانی گردد و توسعه یابد.
وی ابراز امیدواری کرد که در نهایت شبکه فن بازار در بدنه اکوسیستم فناوری و نوآوری نقش خویش را به شکل رضایت بخش ایفا کرده و ادامه، حمایت های موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را پیش نیاز ضروری تحقق این مساله خواند.