معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: ۶ قرارداد در حوزه واکسن کرونا منعقد شد

به گزارش ربات کشاورز معاون علمی رئیس جمهور با اعلان اینکه ۶ قرارداد در حوزه واکسن کرونا با شرکتهای دانش بنیان منعقد شده، اظهار داشت: علاوه بر این ۷۶ پروژه بالینی نیز برای درمان کرونا در دست انجام است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، دکتر سورنا ستاری امشب در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری درباب دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان در حوزه مبارزه با کرونا اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان توانسته اند در حوزه های مختلف تجهیزات بیمارستانی، تجهیزات مورد نیاز آی سی یو و … در این بحران کرونا تولیداتی داشته باشند به طوریکه دیگر نیازی به واردات نداریم. وی با اعلان اینکه ما حتی توانایی صادرات محصولات تولیدی شرکتهای دانش بنیان را داریم، اشاره کرد: یکی از پروژه های مهمی که همیشه پژوهشگران در حال تحقیقات برای تولید آن هستند واکسن است. پژوهشگران کشور و شرکتهای دانش بنیانمان توانسته اند در حوزه واکسن وارد شوند به طوریکه ۴ قرارداد در زمینه واکسن کرونا منعقد شده است. وی با اعلان اینکه ما کشوری نبودیم که واکسن ساز باشیم، اظهار داشت: این هفته دو قرارداد دیگر اضافه می شود و تعداد به ۶ قرارداد می رسد. پیش بینی می نماییم که شرکتهای دانش بنیان امسال ۵ واکسن انسانی وارد بازار کنند.
معاون علمی و فناوری اظهار داشت: همین طور هم اکنون بیش از ۷۶ پروژه بالینی در حوزه درمان کرونا توسط پژوهشگران انجام گرفته یا در حال انجام است؛ این پروژه ها شامل تست های دارویی، روش های درمانی و … هستند. ستاری افزود: این تستهای بالینی باید در کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تأیید قرار بگیرند تا در نهایت اجرایی شوند. تولید روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور او همینطور اضافه کرد: ما الان روزی ۴۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می نماییم ۲ شرکت دانش بنیان داریم که پیش از بحران کرونا نیز این دستگاه ها را به اروپا صادر می کردند و تولیداتشان در تراز جهانی است قبل از این ظرفیت تولیدشان ۵ دستگاه در روز بود اما الان به ۴۰ دستگاه در روز رسیده است. معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: ونتیلاتور در بازار خارجی حدود یک میلیارد قیمت دارد و در شرایط فعلی قیمت آن خیلی بالا رفته است. کلاً تجهیزات مربوط به کرونا خیلی افزایش قیمت داشته و برای ما که تحریم هستیم هم تهیه آن از خارج غیر قابل دسترس بود.
ستاری با اشاره به پیشرفتهای کشور در حوزه بیوتکنولوژی و به دنبال آن ساخت و تولید دارو اظهار داشت: ما در حوزه بیوتکنولوژی در منطقه بی نظیر هستیم.
معاون علمی و فناوری با اعلان اینکه ۱.۵ درصد اقتصاد کشور بر پایه بیوتکنولوژی است، اشاره کرد: ما برنامه ریزی کرده ایم که ۱۰ درصد اقتصاد کشور روی حوزه بیوتک بچرخد. این برنامه ریزی ۱۰ ساله است.
وی اشاره کرد: شرکتهای دانش بنیان ایرانی توانسته اند تابحال ۲۳ داروی بیوتکنولوژی را به تولید برسانند در صورتی که کشورهای منطقه مانند ترکیه که همپای ما در زمینه علمی فعالیت می نمایند یک دارو هم به تولید نرسانده اند.
ستاری با تاکید بر اینکه همیشه رقابت و تولید محصولات بر پایه دانش وجود دارد، بیان کرد: ما از این بحران کرونا درس های بزرگی گرفتیم که قابل توسعه در آینده هستند.
ساخت بیشتر تجهیزات پزشکی مورد نیاز در بحران کرونا توسط شرکتهای دانش بنیان
معاون علمی و فناوری با اعلان اینکه بیشتر محصولات پزشکی در کشور که مورد نیاز در این بحران است، توسط شرکتهای دانش بنیان به تولید رسیده اند، اظهار داشت: حتی بعضی از این شرکتها امکان صادرات به کشورهای اروپایی هم دارند.
وی افزود: تجهیزات ای سی یو، سیستم های قلبی، الکتروشوک، تنفس مصنوعی و… در داخل ساخته می شوند.
رفع نیاز به کیت در کشور توسط پژوهشگران داخلی
ستاری با تاکید بر اینکه ما سه نوع کیت در حوزه تشخیص کرونا داریم، اظهار داشت: یکی از این کیت ها تشخیصی هستند که از بزاق دهان بر پایه تکنولوژی «پی سی ار» کار می کند؛ این تست گرانی است و خیلی هم به تکنیک نمونه گیری بستگی دارد.
وی با اعلان اینکه این کیت ها توسط سه شرکت دانش بنیان به تولید رسیده اند و تأییدیه دارند، اظهار داشت: این شرکتها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت تشخیص در هفته را دارند.
معاون علمی و فناوری با اشاره به نوع دوم کیت ها اظهار داشت: این نوع کیت که کیت های بر پایه سرولوژی هستند به تولید انبوه رسیده اند. این کیت برمبنای آزمایش خون است و نشان میدهد چه کسانی مبتلا شده اند و توانسته اند با این ویروس مقابله کنند.
تولید روزی یک میلیون کیت سرولوژی کرونا
وی با اشاره به برنامه ریزیها برای تولید این نوع کیت اظهار داشت: برنامه ریزی شده که تا سه هفته آینده روزی یک میلیون از این نوع کیت به تولید برسد. این مساله هفته گذشته با رئیس جمهور نیز عنوان شد.
ستاری با اعلان اینکه این کیت در بسیاری از کشورها مانند آمریکا در حال توسعه است، اشاره کرد: کمیته علمی مبارزه با کرونا باید پروتکل های تست این کیت را مشخص نماید چون همه موارد آن جدید است.
تولید ۴میلیون ماسک در روز
ستاری اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا تولید ماسک ها را در پیش گرفتند در حدی که دستگاه های تبدیل فیلترهای معمولی به فیلترهای نانو به تولیدکننده ماسک تبدیل شدند.
وی اضافه کرد: در ابتدا تولید ماسک کم بود و کل ظرفیت کشور ۲۰۰ هزار ماسک بود؛ اما حالا ۶ شرکت به حوزه تولید دستگاه های تولید ماسک وارد شدند به و یکی از شرکتها در کمتر از دو ماه ۱۷ دستگاه ساخت.
وی اشاره کرد: هم اکنون تولید ۴میلیون ماسک در روز توسط این شرکتهای دانش بنیان انجام می گیرد و می توانیم حتی ماسک صادر نماییم.
پالایشگاه آی وی آی جی راه اندازی می شود
وی با اعلان اینکه ظرف یکی دو ماه آینده پالایشگاه ای وی ای جی در مدار قرار می گیرد، اظهار داشت: دیگر نیازی نیست که پلاسمای خون را به کشورهای خارجی بفرستیم بلکه می توانیم در پیک های بعدی کرونا از آنها برای درمان بهره ببریم.
تقاضای نخبگان برای بازگشت به کشور بیشتر شده است
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به بازگشت نخبگان به کشور اظهار داشت: من فکر می کردم که بازگشت به کشور متقاضی نداشته باشد و این تعداد کم باشد.
وی با اعلان اینکه ما نیروی های انسانی خوبی داریم، اظهار داشت: مدتی است که تقاضاهای بازگشت نخبگان ایرانی از کشورهای دیگر به ایران بیشتر شده است؛ این افراد می توانند در شرکتهای دانش بنیان فعالیت کنند یا شرکتهای خودرا توسعه دهند؛ دلیل این تقاضا هم این است که ابهت کشورهای خارجی ریخته و ما هم متوجه شدیم که در خیلی از زمینه ها فاصله بسیاری با این کشورها نداریم.
ستاری با اعلان اینکه خیلی از این نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات و زیست فناوری فعال و قوی هستند، بیان کرد: خیلی از این افراد در کشورهای خارجی شرکتهای بزرگی دارند که بعضی از آنها تمایل دارند در کشور خودشان نیز فعالیت کنند این نشان میدهد علاوه بر فرهنگ سازی، جرأت و جسارتشان زیاد شده است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد: هیچ کشوری به اندازه کشور ما در زمینه کرونا کار نکرده است. پروژه های بزرگی در زمینه درمان در حال اجراست و این مساله فرصتی را برای جامعه علمی ایران فراهم نموده است.
وی با اعلان اینکه ما در کشور دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، استارت اپها، شتابدهنده ها و شرکتهای دانش بنیان خوبی داریم، اظهار داشت: اگر ما زیست بوم خلاقی در حوزه های مختلف داشته باشیم این زیست بوم در فاصله کوتاه می تواند اقدامات خودرا انجام دهد؛ کاری که حالا دستاورهای آنها را در این شرایط بحرانی می بینیم.

منبع: