غریب پور خبر داد تعریف ۶ پروژه تخصصی با جهاددانشگاهی

به گزارش ربات کشاورز معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلان اینکه پژوهشگران دانشگاهی در کنار بخش خصوصی باید همگام با بخش صنعت باشند، اظهار داشت: ایمیدرو ۶ پروژه تخصصی با جهاددانشگاهی و ۳۰ پروژه را با دانشگاه تعریف کرده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر خداداد غریب پور در آیین رونمایی از پروژه چرخ مسی(مس کروک زیرکونیوم) که بامداد امروز (سه شنبه، ۲۷ خرداد) با حضور دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر محمود نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران)، دکتر سید علی طباطبایی (رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران) و شماری دیگر از مسئولان در محل مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی، اظهار نمود: ایمیدرو کوشید تا تحقیقات مسأله محور و نیاز محور شود.
وی این محصول (چرخ مسی) را نتیجه همکاری با بخش خصوصی برشمرد و اضافه کرد: ما برای سالها وارد کننده تجهیزات، مواد اولیه ماشین آلات و دانش فنی بودیم حال آنکه باید از جایی آنرا آغاز می کردیم.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلان اینکه در سال قبل در بودجه پژوهشی ۳۰ درصد رشد و در بخش آموزشی بودجه رشد دو برابری داشته است، اشاره کرد: جهش و رونق تولید، اشتغال، افزایش تولید ناخالص داخلی همگی معطوف به این است که خود آفریننده باشیم و باید نیاز خودرا در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی برطرف نماییم.
غریب پور با اعلان اینکه نباید دانش به تنهایی در اختیار و انحصار کشوری خاص باشد، اظهار داشت: برای موفقیت در این عرصه به خواست و اراده مشترک نیاز است و رسیدن به همدلی و همزبانی در این زمینه کافی است و مسیر را می توان با اراده، پشتکار و مداومت طی کرد.
وی با اعلان اینکه ایمیدرو بعنوان سازمان توسعه همیشه در کنار دانشگاه هاست، تصریح کرد: این همکاری را به فال نیک میگیریم و می کوشیم همیشه دراین زمینه پیشتاز باشیم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، چرخ مسی، کریستالیزاتور خط ریخته گری پیوسته مس است که بعنوان خط پراپرزی (properzi) در صنعت شناخته شده است.
برای تولید این چرخ باید مراحل ریختگی، فورج گرم، رینگ رولینگ، فورج سرد، عملیات حرارتی و ماشین کاری طی شود. چون جنس چرخ از آلیاژ مس کروم زیرکونیم است مراحل تولید آن پیچیده است.
قیمت جهانی این چرخ مسی حدود ۱۰ هزار یورو تخمین زده می شود که تولید آن در کشور با ارزش افزوده ۱۰ برابری طی ۷ ماه انجام شد که به اعتقاد کارشناسان این می تواند سرآغازی برای تولید تکنولوژی های بعدی با همکاری و مشارکت جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی باشد.