برای ماسک و لباس بیمارستان؛ پارچه ضد کرونا ساخته شد

یک شرکت خارجی با استفاده از موادی خاص در جهت تولید ماسک و لباسهای بیمارستانی، پارچه های ضد کرونا را تولید می کند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، بررسی های انجام شده نشان داده است که پارچه حاوی ذرات نقره که توسط شرکت نانوکس و با همکاری چند مرکز تحقیقاتی تولید شده می تواند ویروس SARS-CoV-۲ را در مدت زمان ۲ دقیقه از بین ببرند. این پارچه مقرر است برای تولید ماسک و لباس بیمارستانی استفاده گردد.
شرکت نانوکس (Nanox) موفق به تولید پارچه ای شده که قادر به از بین بردن ویروس SARS-CoV-۲ در تست های آزمایشگاهی است. نتایج آزمون های انجام شده روی این پارچه نشان داده است که تماس تقریباً دو دقیقه ای این پارچه با ویروس باعث از بین رفتن ۹۹.۹ درصد ویروس ها می شود.
در این پروژه شرکت نانوکس با موسسه علوم پزشکی دانشگاه سائوپائولو (ICB-USP)، آزمایشگاه شیمی نظری و محاسباتی دانشگاه Jaume I اسپانیا (UJI) و همینطور مرکز توسعه مواد کاربردی (CDMF) و با کمک بنیاد تحقیقاتی سائو پائولو (FAPESP) همکاری داشته است.
شرکت نانوفکس در حال ثبت پتنت مربوط به این فناوری است. برای تولید این پارچه، محققان از ترکیب کتان (پلی کتان) و پلی استر استفاده کردند، که روی این مواد از ذرات نقره استفاده شده است. برای نشاندن ذرات نقره روی سطح، غوطه وری، خشک کردن و فرایند تثبیت انجام شده است.
لوئز گوستاوا پاگوتو سایموز، مدیر شرکت نانوکس اظهار داشت: ما با چند شرکت و کارخانه فعال در حوزه نساجی به توافق رسیدیم تا از این مواد برای تولید ماسک و لباس بیمارستانی استفاده کنند.
اخیراً دانشمندان CDMF همکاری مشترکی با محققان UJI شروع کرده اند که این پروژه با هدایت جوان آندرس بورت از دپارتمان فیزیک و شیمی تجزیه UJI انجام می شود. این گروه تحقیقاتی آغاز به انجام تست هایی کردند تا اثربخشی نانوذرات نقره را روی ویروس کرونا بررسی نمایند.
این پروژه با عنایت به شواهد به دست آمده از مقالات عملی تعریف شده است، شواهدی که در آنها پتانسیل اثربخشی نانوذرات نقره روی انوع مدلهای ویروس نشان داده شده است.
با توجه به این مساله، شرکت نانوکس با محققان ICB-USP همکاری مشترکی شروع کرده است تا روی نمونه های ویروس SARS-CoV-۲ که از دو بیمار برزیلی که نخستین بیماران کرونایی این کشور هستند، مطالعاتی انجام دهند.
نتایجی که تا کنون به دست آمده نشان داده است که پارچه های حاوی میکروذرات نقره می توانند در مدت زمان ۲ تا ۵ دقیقه این ویروس را از بین ببرد. در کنار این تست ها که به بررسی خواص ضدویروس، ضدقارچ و ضدمیکروبی می پردازد، این پارچه برای از بین بردن برخی مشکلات پوستی هم مورد بررسی قرار گرفته است.

منبع: