تولید باتری بدون کبالت با توان ذخیره سازی بالا

ربات کشاورز: کبالت فلزی کمیاب و گران قیمت است که در تولید باتری های لیتیومی به شکل گسترده به کار گرفته می شود اما به محیط زیست لطمه می زند. از همین رو پژوهشگران راهی برای حذف آن یافته اند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه تگزاس نوع جدیدی از باتری را طراحی و ساخته اند که در آن به هیچ عنوان از فلز کبالت استفاده نشده و در عین حال از ظرفیت بیشتری برای ذخیره سازی انرژی برخوردارست. این باتری همین طور سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
کبالت به سبب رسانایی و دوام بالا نیز در صنعت باتری سازی همیشه مورد توجه بوده و معمولاً در کاتد باتری های لیتیومی مورد استفاده قرار می گیرد. اما این فلز سمی قابلیت زیادی برای آلوده کردن طبیعت و آب شرب دارد.
در باتری جدید مقدار نیکل مورد استفاده در کاتد به ۸۹ درصد کاهش یافته و از روکش ها و لایه های آلومینیومی و منگنزی بعنوان جایگزین استفاده شده است. ترکیب این سه ماده با یکدیگر هم ظرفیت ذخیره سازی انرژی را بیشتر می کند و هم عمر مفید باتری را تا ۲۰ درصد می افزاید.
پژوهشگران می گویند این باتری هزینه تولید کمتری نیز دارد و در صورت تأیید کیفیت و ایمنی در آمریکا امکان تولید انبوه آن وجود دارد. باتری مورد اشاره هم بر روی لپ تاپ ها و هم بر روی گوشیهای هوشمند قابل استفاده می باشد.

منبع: