چهل سال با جهاد دانشگاهی، ساخت پرقدرت ترین فرستنده FM تولید شده در خاورمیانه

به گزارش ربات کشاورز یک محقق سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی درباره ساخت فرستنده رادیویی ۲۰ کیلووات اف ام اظهار داشت: این دستگاه، پرقدرت ترین فرستنده ی FM تولید شده در خاورمیانه بوده است که در سال ۱۳۹۴ با حضور دکتر سرافراز، رئیس وقت سازمان صداوسیما راه اندازی شد. این فرستنده به ایستگاه جناح استان هرمزگان تحویل داده شد و هنوز هم روشن است.
مهندس سید محمد صادق میرباقری در گفتگو با ایسنا، با بیان این که در ابتدا فرستنده های ۱۰ کیلو وات ساخته شده اند، اظهار داشت: حداکثر نیاز کشور فرستنده ۱۰ کیلو وات بوده است. ساخت فرستنده بالای ۱۰ کیلووات چندان در دنیا مرسوم نیست اما برخی کمپانی های معروف و بزرگ دنیا بنا بر سفارش ها، چنین فرستنده هایی می سازند و ساخت آن دانش فنی بالایی نیاز دارد.
وی اظهار داشت: ما در ابتدا فرستنده های ۱۰ کیلووات ساختیم. دو فرستنده اول ۱۰ کیلووات ما از ۱۸ تیر سال ۹۲ تابحال در ایستگاه زیباکنار روشن است و بخش بزرگی از استان گیلان را پوشش می دهد. بعد از آن، قرارداد ساخت شش دستگاه فرستنده ۱۰ کیلووات و شش دستگاه فرستنده پنج کیلووات را داشتیم که سیستم خنک کننده آنها با مایع بوده است. پس از این ها صداوسیما در جهت خودکفایی و افزایش دانش فنی، یک دستگاه فرستنده ۲۰ کیلووات درخواست نمود.
میرباقری افزود: تعداد زیادی از افرادی که در حوزه برق و مخابرات کار می کنند، توانایی ساخت چنین دستگاهی را دارند. شرکت های رقیب هم می توانند با برنامه ریزی بسازند اما متاسفانه پژوهشگران کشور دستمزد کمی می گیرند و این دستمزدهای پایین انگیزه را از محققان برای پیش قدم شدن در پروژه های بزرگ می گیرد. چنین رفتاری را نهادهای حقوقی هم با یکدیگر دارند مثلا برخی کارفرماها انتظار دارد جهاد دانشگاهی با مبالغ پایین تولید دانش کنند.
این محقق حوزه برق و مخابرات اضافه کرد: این طور به نظر می آید که اولویت اول جهاد دانشگاهی اهمیت به بخش اداری است و در مراتب پایین تر مهندسان و پژوهشگران قرار می گیرند. محققان در سال های اول با انگیزه ی بالایی می آیند و بعد از اینکه به اهداف علمی خود می رسند یا جهاد دانشگاهی را کنار می گذارند یا در کنار فعالیتهای دیگر عضو جهاد باقی می مانند. این روال همیشه وجود داشته است.
میرباقری در انتها درباره راهکارهای بهبود شرایط محققان اظهار داشت: افزایش دریافتی به تنهایی کافی نیست. اولویت باید پژوهشگران باشند. چه در دفتر مرکزی چه در واحدهای مختلف به کادر اداری بیشتر از محققان اهمیت داده می شود. محققان دیده نمی شوند و کادر اداری آنها را نمی شناسند وقتی چنین شرایطی به وجود بیاید اتوماتیک وار دیگر در اولویت نیروی انسانی قرار نمی گیرند و شرایط برایشان دشوار می شود.

منبع: