مشاهده و بررسی عمق اقیانوس با لیدار

به گزارش ربات کشاورز دانشمندان قصد دارند با استفاده از لیدار که نوعی تلسکوپ زیردریایی است، عمق اقیانوس و بستر آنرا مشاهده کنند و اطلاعات بیشتری از جهان زیرآب به دست آورند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، لیدار با تاباندن لیزر به کف اقیانوس و بررسی نور بازتاب داده شده، فاصله را با مقصد اندازه می گیرد و با استفاده از آن می توان در مورد پدیده هایی همچون رشد جلبک های دریایی، تحقیقات جدی تری انجام داد.
تا پیش از این با استفاده از دوربین های ماهواره ای پیشرفته حداکثر عمق ۵ تا ۱۰ متری دریاها با دقت مشاهده شده بود، اما انتشار اشعه لیزر با استفاده از تلسکوپ های دریایی لیدار با عنایت به سرعت و دقت بالای آنها کشف موجودات جدیدی را هم ممکن می سازد.
از این فناوری قبلاً در سال ۲۰۱۸ جهت بررسی حیات دریایی در خلیج مکزیک هم استفاده شده بود، اما در دور جدید تحقیقات مقرر است از آن برای شناسایی ریزموجودات دریایی استفاده گردد که دارای صفحات محافظ از جنس کربنات کلسیم هستند. برخورد اشعه لیزر لیدار با این صفحات باعث انعکاس نور می شود و محققان با بررسی این انعکاس می توانند در مورد جلبک ها و دیگر جانداران دریایی مطالعه کنند.
فناوری مورد اشاره مقرر است جهت بررسی حیات دریایی در مناطقی همچون سواحل شهر نیویورک هم مورد استفاده قرار بگیرد تا مشخص شود گرمایش زمین و تخریب محیط زیست چه پیامدهایی برای آبزیان داشته است.