خلق جهاد دانشگاهی نمایانگر بینش وسیع نظام بود

به گزارش ربات کشاورز مدیرکل فرستنده های تلویزیونی و رادیویی صداوسیما به بهانه چهل سالگی جهاد دانشگاهی در توصیف این نهاد انقلابی می گوید: خلق جهاد دانشگاهی در اواخر دهه پنجاه و در اوایل شکل گیری انقلاب اسلامی از ابتکارات ویژه مسئولان و نمایانگر بینش وسیع نظام بود.
مهندس دامغانیان ـ مدیرکل فرستنده های تلویزیونی و رادیویی صدا و سیما ـ در یادداشتی که به مناسبت چهل سالگی جهاد دانشگاهی در اختیار ایسنا قرار داده است، درباره این نهاد انقلابی نوشته است:
«ایجاد نهاد جهاد دانشگاهی نشان از شناخت ضعف های نظام حکومتی گذشته بود. این نهاد نمود سیاست های نظام در ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت بود که با رشد و نمو خود در خلال چهل سال قبل شاهد برکات این مدیریت جهادی در عرصه های مختلف و بالندگی صنعت بوده ایم.»
دامغانیان در ادامه آورده است: با این که جهاد دانشگاهی هرچند در مقاطعی از اهداف اصلی خود فاصله گرفت، لیکن به واسطه روحیه جهادی قوی این نهاد در هریک از این مقاطع به سرعت به مسیر اصلی خود بازگشت. حضور اساتید در کنار نیروی دانشجویی پر انرژی و مبتکر ضمن تأمین نیازهای صنعت و ارتقای سطح تولیدات و ایجاد زمینه استقلال کشور از صنایع خارجی، نقش بسزایی در بازبینی در سمت دهی مباحث مطالعاتی دانشگاهها و پروژه های دانشجویی داشته است. این نهاد با شناسایی نیازهای استراتژیک کشور و بهره مندی از استعداد نیروی جوان و تجربه اساتید در کنار سایر نهادهای علمی و فنی نقش آفرینی شایانی در تأمین نیازهای کشور ایفا نموده است.
حضور نیروهای دانشجویی در فضایی پویا و آن هم در حین تحصیل، ضمن شکوفایی نیروی خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس و کسب تجربه، ورود به فضای کار را در دوران بعد از تحصیل برای ایشان فراهم نموده است. نیروهایی که در ابتدای تجارب کاری خود تعهد، تخصص و روحیه جهادی را با هم تجربه می نمایند و در این حوزه شاهد نیروهای کارآمد و متعهد در عرصه های مختلف علم و فناوری و مدیریت بوده ایم. تعداد قابل توجهی از مدیران و کارشناسان فعلی کشور تجربه کار و تحقیق در فضای جهاد دانشگاهی را داشته اند.
او با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی ضعف های جزیی هم داشته است، توضیح داده است: لیکن باوجود کلیه نکات مثبت یاد شده به تصور بنده ضعف هایی هم در مدیریت و عملکرد این نهاد وجود داشته که در صورت پذیرش مدیران امید است با بازبینی جزیی در مدیریت این نهاد این ضعف ها هر چند جزیی هم مرتفع شود. به زعم بنده ضعف اصلی این نهاد دوسویه نبودن ارتباط دانشگاه و صنعت است. بعضاً مشاهده می شود صنعت کمتر این نهاد را به رسمیت می شناسد و جهت رفع مشکلات و ارتقای زیر ساخت خود به ندرت به صورت خود جوش به این نهاد رجوع می نماید. معمولاً ارتباط این نهاد هم با صنعت بیشتر جنبه اقتصادی دارد و با این که حمایت های مناسبی از این نهاد می شود بعضاً در پاسخگویی و پشتیبانی از محصولات خود باچالش های جدی مواجه می باشد. ریشه آن بعضاً رویه پشتیبانی مدیریت دولتی و عدم ثبات در حفظ هسته های نیروهای کارآمد و عدم مستند سازی مناسب پروژه هاست.
نکته دیگر اینکه باید توجه داشت که این نهاد می بایست پشتیبان صنایع و تولید کننده داخلی باشد نه رقیب تولیدکنندگان. چونکه بعضاً با عنایت به هزینه های مازاد تولید کننده خصوصی رقابت بایک نهاد دولتی مقدور نبوده و تضعیف این شرکت ها را در برخواهد داشت.
دامغانیان در عین حال تصریح کرده است: لیکن باوجود موارد جزیی یاد شده باید توجه داشت که این نهاد ظرفیت ها و توانمندی های بالایی دارد که ثمره چهل سال تلاش و کوشش گروه های جهادی این نهاد در دانشگاه های سراسر کشور است. بنابراین با عنایت به تحریم های ظالمانه دشمن و تقارن چهلمین سال ایجاد این نهاد با سالجاری که بعنوان (جهش تولید) نامگذاری شده، امید است با توجه هرچه بیشتر مسئولین ظرفیت های لازم برای این نهاد انقلابی ایجاد شود و مدیران این نهاد هم با تلاش خود فرصت هایی هرچه بیشتر برای رشد و شکوفایی این نهاد در جهت استقلال کشور در صنایع مختلف فراهم نمایند.
او در انتها یادداشتش آورده است: به امید استقلال کامل کشور از صادرات نفتی که اساسا در سایه تلاش اینگونه نهاد ها و به دست محققین و تلاشگران عرصه های مختلف دانشگاه و صنعت تحقق خواهد یافت.

منبع: