توسط پژوهشگران رویان انجام شد معرفی روشی برای استخراج نوعی سلول از مغز موش آزمایشگاهی بالغ

به گزارش ربات کشاورز محققان پژوهشگاه رویان، مرکز تروما و تحقیقات جراحی سینا و دانشگاه فیلادلفیای آمریکا روشی ساده، کارا و قابل اعتماد برای استخراج و خالص سازی آستروسیت ها از مغز موش آزمایشگاهی بالغ معرفی کردند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، آستروسیت ها فراوان ترین ماکروگلیاها در مغز و نخاع هستند. طی دو دهه اخیر پژوهش های زیادی در مورد نقش آستروسیت ها در شرایط فیزیولوژیک و در شرایط صدمه به دستگاه عصبی صورت گرفته است. نتایج نشان دادند که نقش آستروسیت ها بسیار بیشتر از یک بافت همبند است که فاصله میان سلول های عصبی را پر می کند. آستروسیت ها می توانند فعالیت سلول های عصبی را در محل سیناپس ها حس کنند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.
توسعه روش های مناسب برای استخراج و نگهداری جمعیت خالصی از این سلول ها برای پژوهش درباره خصوصیات، برهم کنش ها و تمایز این سلول ها ضروری می باشد. یکی از روش های مرسوم برای این منظور برداشت آستروسیت ها از کورتکس (قشر مغز) حیوانات آزمایشگاهی تازه متولد شده است؛ با این وجود توسعه روش هایی برای استخراج آستروسیت ها از مغز حیوانات بالغ ضروری به نظر می آید. در پژوهشی دکتر سحر کیانی، دکتر معصومه زارعی خیر آبادی، دکتر وفا رحیمی موقر و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مرکز تروما و تحقیقات جراحی سینا و دانشگاه فیلادلفیای آمریکا، روشی ساده، کارا و قابل اعتماد برای استخراج و خالص سازی آستروسیت ها از مغز موش آزمایشگاهی بالغ معرفی کردند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Molecular Biology Reports به چاپ رسیده است، نشان داد بعد از دوبار پاساژ، عمده سلول های باقی مانده در ظرف کشت آستروسیت ها هستند. بررسی ها آزمایشگاهی نشان داد سلول های موجود در ظرف کشت نشانگرهای مربوط به سلول های عصبی و الیگودندروسیت ها را بیان نمی کنند. ۳ تا ۱۰ پاساژ بعد از استخراج، سلول های حاضر در محیط کشت نشانگرهای اختصاصی آستروسیت ها را به خوبی بیان می کردند.
نتایج این پژوهش روشی برای تأمین جمعیت مناسبی از آستروسیت ها پیشنهاد می دهد که ابزار ارزشمندی برای مطالعات نورفیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی فراهم خواهد نمود.