پیشبینی فوران آتشفشان ها با پهپاد

به گزارش ربات کشاورز حضور در نواحی آتشفشانی و پرخطر برای انسان ها دشوار و امکان دارد زندگی آنها را تهدید کند، از همین رو جهت بررسی فوران آتشفشان ها از پهپاد استفاده شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از انگجت، فوران ناگهانی آتشفشان ها خسارات زیادی به انسان ها وارد کرده و جان و مال آنها را تهدید می کند. اما یک گروه بین المللی از محققان هفت کشور جهان با ایجاد تغییراتی در طراحی پهپادهای عادی موفق به ابداع سیستمی برای پیشبینی بهتر زمان فوران آتشفشان ها شدند.
تلاش برای تولید پهپادهایی به این منظور از می سال ۲۰۱۹ شروع شد و برای این کار پهپادهای فانتوم شرکت دی جی آی انتخاب شدند. نصب سنسورهای کوچک شناسایی انواع گاز و هم ابزار طیف سنجی به این پهپادها امکان می دهد تا از فاصله ۶.۵ کیلومتری آتشفشان های مختلف را بررسی نموده و از احتمال فعال شدن آنها آگاه شوند. همینطور این پهپادها می توانند از آتشفشان های مورد نظر نمونه برداری کنند.
دانشمندان از راه این پهپادها می توانند از مقدار گوگرد و دی اکسید کربنی که هر آتشفشان از خود متصاعد می کند، آگاه شوند و از این طریق زمان احتمالی فعال شدن هر آتشفشان را مشخص کنند. از راه این اطلاعات می توان از نقش آتشفشان ها در زمینه انتشار کربن در جو کره زمین آگاه شد و تاثیر آنها در گرمایش زمین را بررسی کرد.

منبع: