امضای تفاهم نامه بین موسسه کمک به توسعه ی فرهنگ و هنر و جهاد دانشگاهی

به گزارش ربات کشاورز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین جهاد دانشگاهی و موسسه کمک به توسعه‌ی فرهنگ و هنر اظهار داشت: همکاری این دو مجموعه می تواند، منشاء اثر دربسیاری از واحدها در کشور باشد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در این مراسم که بامداد امروز در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با حضور مهندس امین عارف نیا، مدیرعامل موسسه “کمک به توسعه‌ی فرهنگ و هنر” از موسسات تابعه ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن اشاره به سابقه‌ی فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: غالب فعالیتهای جهاد دانشگاهی از روز نخست، در حوزه‌ی فرهنگی بوده است. جهاد دانشگاهی ارتباطات فرهنگی بسیار خوبی با نهادهای متولی فرهنگ کشور، همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و همواره یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی بوده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: جوانان امروز علاقه‌ی بیشتری به زمینه های مختلف هنری نشان می دهند و ساختار منعطف جهاد می تواند بسیار کمک کننده باشد. جهاد دانشگاهی علاوه بر ظرفیت های فرهنگی و هنری، ارتباطات گسترده ای در حوزه رسانه، دسترسی مطلوب به نبض فرهنگ و هنر کشور دارد و همین نکته یکی از موضوعات قابل توجه و اساسی در این تفاهم نامه است.
وی افزود: جهاد دانشگاهی، تنها سازمانی است که دو خبرگزاری دارد؛ هیچ سازمان دیگری در کشور نیست که دو خبرگزاری غیردولتی داشته باشد. اگر بخواهیم قدمت را هم لحاظ نماییم، ایسنا سال قبل بیست ساله شد و ایکنا هم در آستانه‌ی بیست سالگی ست. هم چنین، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) هم یکی از معتبرترین مراکز نظرسنجی در کشور است و شاید یکی از تفاوت های سازمان جهاد دانشگاهی با با خیلی از نهادها در همین باشدکه جهاد ساختارهای ابلاغی ندارد و ساختارش مبتنی بر نیازها و رویدادها شکل می گیرد.
علیزاده در انتها تصریح کرد: بر طبق این تفاهم نامه جهاد دانشگاهی می تواند پایگاه های جدیدی را در کشور و با یاری موسسه «کمک به توسعه‌ی فرهنگ و هنر» خارج از محدوده‌ی خود و با هدف پیش برد هرچه بیشتر فعالیتهای گوناگون فرهنگی و هنری ایجاد نماید.
در ادامه، مهندس امین عارف نیا، مدیرعامل موسسه‌ی کمک به توسعه فرهنگ و هنر ضمن قدردانی از معاونت جهاد دانشگاهی بیان نمود: ما از دوران دانشجویی جهاد دانشگاهی را بعنوان نهادی علمی -فرهنگی می شناسیم. از دیرباز، وجه غالب فعالیتهای جهاد در حوزه ‎های علمی و فرهنگی بوده و همیشه هم موفق و تاثیرگذارعمل کرده است. هرچند هم اکنون و با وجود کرونا، تاحدودی فعالیتهای فرهنگی و هنری را به محاق رفته و کار در این عرصه را با اختلال روبرو شده است، اما همان گونه که از نام موسسه‌ی «کمک به توسعه فرهنگ و هنر»هویداست، تمرکز این نهاد بیشتر بر کمک به توسعه‌ی فعالیتهای فرهنگی و هنری ست.
عارف نیا در ادامه به چندین مورد از فعالیتهای قابل اجرا در همکاری این دو مرکز اشاره نمود و اظهار داشت: در بعضی حوزه های فرهنگی و هنری، می توان با ارائه‌ی خدمات مشاوره، از علاقه مندان به سرمایه گذاری در این عرصه ها برای استان های مختلف کمک گرفت. برای مثال، وزارت ارشاد در سالهای اخیر، پروژه‌ی ایجاد گذرگاه های فرهنگ و هنر را در شهرهای مختلف و با همکاری شهرداری ها در دستور کار داده است و در خیلی از شهرها، این گذرگاه ها بوجود آمده اند.
مدیرعامل موسسه «کمک به توسعه فرهنگ و هنر» ضمن ابراز امیدواری از همکاری با جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: ایجاد زمینه هایی برای مشارکت جوانان و دانشجویان علاقمند به فعالیتهای فرهنگی-هنری برای حضور در این حوزه و درآمدآفرینی، جزء کارهایی است که می توان با تمرکز، آنرا به منصه‌ی اجرا درآورد. تصور موسسه‌ی کمک به توسعه‌ی فرهنگ و هنر این است که با همکاری جهاد دانشگاهی بتواند در مجتمع های فرهنگی و هنری، مراکز نوآوری و خلاقی را ایجاد نماید، و با جذب استارت آپ ها و افرادی که مایلند در حوزه های فرهنگی-هنری مثل، هنرها سنتی، صنایع دستی، مد و لباس، هنرهای تصویری، هنرهای دیجیتال و حتی گردشگری کار کنند، از تمام ظرفیت ها، فضاها و امکانات موجود، بهره‌ی کافی و لازم را ببرد.

منبع: