اثرات اعجاب انگیز اسفرزه بر بیماری دیابت

به گزارش ربات کشاورز عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و محقق در زمینه دیابت، تاثیرات گیاه اسفرزه بر روی بیماری دیابت را شرح داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حسن فلاح حسینی، ضمن اشاره به اینکه دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمنی است که بشر را گرفتار کرده و با عنایت به آنکه اغلب بیماران دیابتی مبتلا به یبوست هستند، گفت پسیلیوم دارای فیبرهای محلول در آب و ۱۰ الی ۳۰ درصد موسیلاژ با خواص ملینی است.

این محقق حوزه دیابت اظهار نمود: به نظر می آید که اثر ضد دیابتی این گیاه ناشی از مهار جذب گلوکز در روده است و مطالعات بالینی انجام شده مصرف روزانه پوست دانه گیاه خشک شده اسفرزه به میزان ۵ تا ۸ گرم در روز همراه با دو لیوان آب تأثیر زیادی در کاهش سطح گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران مبتلا به دیابت را نشان داده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اضافه کرد: یک متاآنالیز که بعد از تصمیم FDA منتشر گردید گزارش داد که پوسته اسفرزه پیش از وعده غذایی، بهبود قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) را بهبود می بخشد، اما اثر بیشتر آن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دیده می شود.

وی اظهار داشت: همینطور محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در یک مطالعه به مدت دو ماه روی بیماران دیابتی، دریافتند که ۵ گرم اسفرزه به صورت روزانه باعث بهبود بیماری دیابت شامل کاهش سطح لیپیدها، قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله می شود.

دکتر فلاح حسینی مقدار مصرف این گیاه را در بیماران دیابتی ۵ گرم پوسته اسفرزه در روز به صورت خوراکی پیش از غذا همراه با مقدار کافی آب یا مایعات سفارش و در مورد تداخل با دارو و گیاه اظهار داشت: پوسته اسفرزه اگر با دارو همزمان مصرف شود میتواند مطلوب و یا نامطلوب باشد بنابراین به منظور کاهش خطر انسداد روده، اسفرزه باید همراه با مقدار کافی آب یا مایعات مصرف شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی، وی درمورد مصرف اسفرزه در دوران حاملگی و شیردهی بیان نمود: بر مبنای مطالعات، مصرف پودر پسیلیوم در طول سه ماهه سوم حاملگی می تواند به صورت قابل توجهی از یبوست، شقاق مقعد و هموروئید جلوگیری کند.