در ناسا انجام شد؛ ابداع دستگاهی که با هوای مریخ اکسیژن تولید می کند

پژوهشگران ناسا از نصب دستگاهی بر روی مریخ نورد استقامت آگاهی داده اند که می تواند با بهره گیری از هوای مریخ اکسیژن تولید نماید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از اسلش گیر، این دستگاه که ماکسی نام دارد، هوای موجود در سطح مریخ را به داخل می کشد و آنرا به اکسیژن تبدیل می کند.
این ابزار فعلاً در مرحله آزمایشی قرار دارد و در صورت تکمیل آن می توان امیدوار بود که بتوان از دستگاه مورد اشاره برای تولید اکسیژن در مقیاس انبوه بهره برد تا هم تنفس انسان ها در سیاره سرخ تسهیل شود و هم بتوان از این اکسیژن برای تامین سوخت راکت های پرتاب شده به سمت مریخ استفاده نمود.
برای بازگرداندن فضانوردانی که مقرر است در آینده به مریخ اعزام شوند به حدود ۲۵ هزار کیلوگرم اکسیژن نیاز است. این اکسیژن انرژی پیشرانه لازم برای فضاپیمای ناسا را به وجود می آورد. ارسال این حجم از اکسیژن به مریخ از زمین چالش بزرگی است و تولید آن در خود مریخ می تواند به کاهش هزینه قابل توجهی منجر شود.
دستگاه اکسیژن ساز ماکسی با همکاری پژوهشگران دانشگاه ام آی تی تولید شده و با توجه به این که در سطح مریخ با جوی بسیار نازک مواجه هستیم که ۹۵ درصد از آنرا دی اکسیدکربن تشکیل داده، تولید اکسیژن چالشی جدی شمرده می شود.
دستگاه ماکسی با بهره گیری از پمپ خود هوا را جذب می کند و با بهره گیری از یک پروسه الکتروشیمیایی دو اتم اکسیژن را از هر مولکول دی اکسید کربن جدا می کند. در ادامه کیفیت اکسیژن تولید شده و میزان خلوص آن بررسی می شود و در نهایت گازهای باقیمانده به جو مریخ منتقل می شوند.