دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اعلام کرد ارائه دانش ترمیم زخم و بافت در رشته های مختلف

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اظهار داشت: این کنگره توانسته دانش زیادی در حوزه زخم و ترمیم بافت در رشته های مختلف ارائه نماید. همین طور برقراری پل ارتباطی بین علوم پایه و علوم بالینی، همیشه یکی از اهداف اصلی برگزاری این کنگره بوده و معتقدم دراین زمینه موفق عمل کرده ایم.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر پروین منصوری در نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: بحث زخم و ترمیم بافت، یک معضل جهانی است و علاوه بر عوارض و مرگ و میری که برای بیماران به همراه دارد، بار مالی زیادی به کشورها تحمیل می کند.

منصوری اضافه کرد: جمعیت سالمند جهان رو به افزایش است و سن بالا، معضلات خاص خودرا دارد؛ بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی عروقی، مغزی، بی حرکتی و ضربه ها، همگی موجب می شوند که فرد سالمند در معرض عوارض و مشکلات همچون زخم های مزمن قرار بگیرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی اظهار داشت: از هفت سال قبل و با برگزاری کنگره زخم و ترمیم بافت، مصمم شدیم تا راهکارهای درمان زخم در کشور بهتر شناخته شده و پژوهش های مناسب تری نیز در این عرصه صورت گیرد. این کنگره توانسته دانش زیادی در حوزه زخم و ترمیم بافت در رشته های مختلف ارائه کند.

به گفته منصوری، روش های نوین ترمیم بافت، پانسمان های جدید، سندرم های ژنتیکی همراه با شکنندگی پوست و روش های مولکولی جدید تشخیص، مهندسی بافت، راهکارهای سلولی در ترمیم زخم و بافت، بیماریهای پوستی مهم و ناشناخته، مراقبت از پوست و معضلات در دوران کووید ۱۹، همچون مهم ترین محورهای این کنگره هستند که اطلاعات مفیدی را در اختیار پژوهشگران و دانش پژوهان کشور قرار می دهد.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اظهار داشت: ۴۶ سخنران در ضمن سه روز برگزاری این کنگره (۱۲ تا ۱۴ آذر ۹۹) سخنرانی خواهند داشت که ۱۶ نفر از این افراد از کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، لبنان، مالزی، آفریقای جنوبی و پاکستان هستند.

منصوری اشاره کرد: برقراری پل ارتباطی بین علوم پایه و علوم بالینی همیشه یکی از اهداف اصلی برگزاری کنگره زخم و ترمیم بافت بوده است و معتقدم که توانسته ایم دراین زمینه موفق عمل نماییم.

لزوم توجه به بحث کووید ۱۹ و زخم های اجتماعی گسترده آن

دکتر منصور جمالی زواره ای دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی و هفتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: زخم کلمه گسترده ای است و غیر از زخم های بدن انسان، زخم های مختلفی در روح و روان انسان وجود دارد و باید به فکر درمان این زخم ها هم باشیم. بیماری کووید ۱۹ مسئله بسیار آزاردهنده ای است که می تواند زخم های اجتماعی بسیار وسیعی در جامعه و افراد بوجود آورد و امیدواریم به این مسئله نیز پرداخته شود.

وی اشاره کرد: امیدواریم پژوهش های جدید در حوزه درمان زخم و ترمیم بافت در ایران و سایر نقاط جهان بتواند کمکی به درمان زخم ها خصوصاً در افراد سالمند باشد؛ برای اینکه زخم ها در میان این افراد و بویژه مبتلایان به دیابت، مشکلات قلبی و عروقی عوارض بیشتری به همراه دارد.

فرصت بهره مندی از اساتید بین المللی از ۵ قاره جهان

دکتر سید مهدی طبایی دبیر هفتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت نیز، با اشاره به برگزاری مجازی این کنگره به سبب همه گیری کرونا اظهار داشت: هفتمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت برای اولین بار به صورت کاملاً مجازی برگزار می گردد و این فرصت فراهم گشته است تا از حضور اساتید بین المللی در حوزه زخم و ترمیم بافت از ۵ قاره دنیا استفاده نمائیم.

وی اشاره کرد: اهمیت زخم بسیار بیشتر از آن چیزی است که به صورت خاص به آن پرداخته می شود. زخم های مزمن جزو چالش های علم پزشکی هستند که علاوه بر بار مالی بسیار زیادی که بر سیستم های بهداشت و درمان کشورها تحمیل می کنند، بار اقتصادی نیز به خانواده ها تحمیل می کنند.

طبایی اضافه کرد: شیوع زخم های مزمن در دنیا حدود ۱ تا ۲ درصد جمعیت دنیا را درگیر می کند. بعنوان مثال، در آمریکا ۶.۵ میلیون نفر درگیر زخم های مزمن هستند و رقمی بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال بار مالی به سیستم بهداشتی و درمانی این کشور تحمیل می شود.

وی تاکید کرد: زخم علاوه بر بحث درمان بعنوان یک بیماری، می تواند علت های مختلفی داشته باشد که دیابت و عروقی، از دو علل شایع بروز زخم ها محسوب می شوند. شیوع دیابت در جوامع مختلف به سبب تغییر سبک زندگی، چاقی، اضافه وزن، پیر شدن جمعیت، به سرعت رو به افزایش است و یکی از عوارض اصلی دیابت، ایجاد زخم های مزمن در اندام های تحتانی است.

دبیر هفتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت اشاره کرد: این کنگره ابتکاری از طرف پژوهشکده زخم و ترمیم بافت (یارا) جهاد دانشگاهی و با راهنمای اساتید در دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و امیدواریم امسال با بهره گیری از فرصت های جدید به سبب مجازی بودن، دستاوردهای علمی بهتری از نتایج این کنگره داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دو ابتکار و نوآوری در هفتمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت به انجام رسیده که شامل رویکرد جدید و جلسه اختصاصی برای درمان زخم در دوران همه گیری کرونا و بحث دیگری، جلسه ویژه درباب بحث تله مدیسین بویژه در وضعیت کرونا و بعد از آن خواهد بود.

پخش زنده نشست ها و پنل های تخصصی در پلتفرم های شبکه های مجازی

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید دبیر اجرائی هفتمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اظهار داشت: به سبب همه گیری کرونا، امسال این کنگره به صورت مجازی انجام خواهد شد. طبق برنامه ریزی صورت گرفته، برنامه ها با همکاری صدا و سیما در استودیو نبض ۲ ضبط خواهد شد و در پلتفرم های شبکه های مجازی به صورت زنده جهت استفاده پژوهشگران و دانش پژوهان کشور پخش خواهد شد.

وی اضافه کرد: در روز سه شنبه (۱۱ آذر ۹۹) برنامه پیش کنگره با سخنرانی هایی در بخش دانشجویی خواهیم داشت که از ساعت ۱۵ تا ۱۸: ۳۰ انجام می شود. افتتاحیه کنگره روز چهارشنبه ساعت ۱۰ بامداد با حضور مدیران کلان کشور، پژوهشگران و اساتید برجسته انجام خواهد شد. روز پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۸ نیز برنامه به صورت زنده پخش می شود. روز جمعه نیز برنامه با پرداختن به موضوع مهم تله مدیسین و فناوری دیجیتال از ساعت ۱۵ تا ۱۹: ۳۰ ادامه خواهد یافت.

به گفته اسماعیلی جاوید، این کنگره در ۹ پنل تخصصی و ۲ پنل پیش کنگره برای ارائه ۳۵ مقاله دریافتی برگزار می شود.