معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی تأکید کرد ارتباط مستقیم پژوهش های جهاددانشگاهی با نیازهای مردم و تولید فناوری

به گزارش ربات کشاورز معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی اظهار داشت: جهاددانشگاهی همواره از دو عنصر علم و دانش و تلاش جهادی برای حل مشکلات و نیازهای امروز و آینده جامعه به صورت دانش بنیان بهره برده که این هدف اصلی برای پژوهش در حوزه های مختلف همچون پزشکی، پژوهش های کاربردی و توسعه ای است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا پورعابدی امروز در مراسم افتتاحیه کنگره زخم و ترمیم بافت که به صورت مجازی برگزار شد، اضافه کرد: هرچند که در این نگاه لبه های دانش همواره مورد رصد پژوهشگران جهاددانشگاهی هم بوده است، نگاه پژوهشگران و اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی مثال قهرمانی است که در لباس دانش و پژوهش برای پاسخ به نیازهای جامعه قدم برداشته است.

وی با تاکید بر این‎ که در جهاددانشگاهی پژوهش های پژوهشگران به صورت مستقیم با نیازهای مردم و تولید فناوری ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: از نگاه ما، پژوهشگران باید قهرمانان این ملت باشند که با تمام مشکلات و سختی ها، دشوارترین مسیرها را برگزیدند تا با بهره گیری از تمامی پتانسیل های موجود در بستر جهاددانشگاهی با بسیج تمامی امکانات دانشگاهی و علمی، خدمتی شایسته به مردم ایران عرضه کنند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی اظهار داشت: در حوزه پزشکی، زمانی که دانش جدید درمان ناباروری در دسترس مردم نبود، جهادگران دانشگاهی و پژوهشگران و اعضای هیات علمی با رصد نیاز مردم با امکانات بسیار محدود دانش آنرا فراگرفتند و با محدودترین منابع موجود از ابزار پژوهش برای خدمت به مردم استفاده کردند. اینک سبب افتخار فراوان است که مراکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی یک سرمایه اجتماعی مردمی بسیار پرارزش برای جهاددانشگاهی و کشور به شمار می آیند.

وی با اشاره به زمان فعالیت نخستین پژوهشگران جهاددانشگاهی افزود: جالب است بدانیم که تاریخ فعالیت نخستین پژوهشگرانی که در جهاددانشگاهی با هدف استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های صعب العلاج فعالیت خویش را آغاز کردند، به اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی بازمی گردد و نخستین گروه پژوهشی سلول های بنیادی هم در سال ۱۳۸۲ موفق به دریافت مجوز شد.

پورعابدی با تاکید بر این که مرکز تحقیقات علوم سلولی رویان در این سال ها همواره جزء بهترین ها بوده است، اظهار داشت: جدید ترین ثمره این فعالیتهای مستمر و پیگیر راه اندازی مرکز پیشرفته محصولات سلولی (ATMP) و مشارکت در راه اندازی نخستین کارخانه تولید فرآورده های سلولی خاورمیانه، شروع بیشتر از ۱۰ کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی و سلول های بنیادی را می توان بعنوان مدلی موفق از پژوهش های توسعه ای و کاربردی با رویکرد حرکت در مرزهای دانش نام برد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین محصول حاصل از سلول های بنیادی برای درمان بیماران مبتلابه کووید ۱۹ هم از محل این محصولات در کارآزمایی بالینی انجام شد و امیدواریم با نتایج مثبت آن بتوانیم نقشی در درمان بیماران مبتلابه کویید ۱۹ برداریم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی اضافه کرد: توسعه فعالیتهای طب بازساختی مبتنی بر تلفیق مهندسی مواد و مهندسی سلول نه تنها در رویان که در پژوهشگاه ابن سینا برای درمان ضایعات استخوانی و غضروفی و زخم های مزمن و در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه ژن درمانی برای بهبود فرآیندهای سلول درمانی را شاهد می باشیم.

پورعابدی در ارتباط با فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه سرطان سینه که شایع ترین سرطان بانوان ایرانی است، افزود: بعد از سال ها باعث افتخار جهاددانشگاهی است که اعلام نماییم پژوهشکده معتمد در چارچوب ۹گروه پژوهشی از پژوهش های بالینی گرفته تا زیست فناوری دارویی و ایمنی درمانی سرطان گامی کوچک ولی بسیار مهم و اساسی برای تشخیص زودرس و درمان مؤثر این بیماران برداشته است.

وی اضافه کرد: با عنایت به بوم شناسی ایران و تنوع گیاهان دارویی در ایران، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بعنوان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی کشور و منطقه، با بهره بردن از حضور بیشتر از ۵۰ عضو هیات علمی و محقق در چارچوب چهار گروه پژوهشی و پوشش زمینه های تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی و داروها فعالیت دارد. راه اندازی خط تولید دو داروی گیاهی لیورسیل و ملیتروپیک برای درمان بیماری های متابولیک و کنترل علایم آلزایمر را می توان از دستاوردهای شاخص اخیر این مرکز نام برد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: در حوزه زیست فناوری پزشکی علاوه بر حوزه ناباروری، سلول درمانی و طب بازساختی و سرطان، زیست فناوری جانوری یکی دیگر از افتخارات قابل ذکر جهاددانشگاهی است. در حوزه زیست فناوری جانوری در پژوهشکده زیست فناوری جانوری رویان و پژوهشگاه ابن سینا شاهد پژوهش های کاربردی در اصلاح نژاد و تولید نژادهای برتر در انواع دام های پر محصول هستیم.

پورعابدی بیان نمود: پژوهش های مختلف و موفق گروه ایمونولوژی تولید مثل درباره موضوعاتی همچون واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به اسپرم و جنین، آنتی بادی ها و سقط مکرر، باعث شکل گیری مرکز تحقیقات آنتی بادی مونوکلونال در سال ۱۳۷۹ و تأسیس مرکز تحقیقات نانوبیوتکنولوژی در سال ۱۳۸۴ در پژوهشگاه ابن سینا شد.

وی با اشاره به این که پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در جهت گسترش دانش بومی پیرامون سلامت همگانی در سال ۱۳۷۹ تأسیس شده است، اظهار داشت: این پژوهشکده با حضور تعدادی از متخصصان علوم بهداشتی فعالیتهای پژوهشی خویش را با رسالت ارتقای سطح سلامت افراد جامعه در گروه های پژوهشی سه گانه و نخستین مرکز تحقیقات سنجش سلامت به انجام می رساند.

پورعابدی اضافه کرد: زمانی که زخم های مزمن در کشور ما برای بیماران مشکلات زیادی را به وجود آوردند، علاوه بر وجود بهترین و مدرن ترین بیمارستان ها و نامدارترین متخصصان، اما از جنبه های مختلف، زخم های مزمن جزء موارد مورد غفلت در نظام سلامت شمرده می شود که در جهاددانشگاهی بعد از هدف گذاری به منظور پیشگیری و درمان زخم های مزمن، پژوهشکده تکنولوژی های جدید زخم و ترمیم بافت تأسیس شد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان نمود: حالا در مجموعه جهاددانشگاهی، پژوهشگران و اعضای هیات علمی در چارچوب دو پژوهشگاه، ۹ پژوهشکده، ۱۲ مرکز تحقیقات مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۳۸ گروه پژوهشی، تنها با یک هدف پژوهش می کنند. پیدا کردن راهی برای پیشگیری و کاهش درد و آلام بیماران، این یک شعار نیست، بلکه مدلی است که جهاددانشگاهی در این سال ها بر پایه منابع مالی محدود و متکی به خود عرضه کرده است و به لحاظ اثربخشی و اقتصادی بودن مورد ارزیابی قرارگرفته است.

وی افزود: باآنکه در این بین موارد ناموفقی هم وجود دارد، ولی کارنامه جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی، می تواند به شایستگی الگوی مناسبی برای توسعه پژوهش های کاربردی و توسعه ای با رویکرد حرکت در مرز دانش باشد. در جهاددانشگاهی پژوهش و درمان در کنار هم دیده شده است. ما در صدد هستیم که با پایش این مدل از جنبه های مختلف به بهبود کیفیت فعالیتهای گروه ها و پژوهشکده ها در جهاددانشگاهی بپردازیم و امید داریم که همواره پژوهشگران جهاددانشگاهی بعنوان قهرمانان ملت عزیزمان یاد شوند.

پورعابدی اظهار داشت: یکی از برنامه های مؤثر در توسعه این علوم در کشور و تعامل با جامعه علمی بین المللی، برگزاری جشنواره های بین المللی بوده است، چونکه جهاددانشگاهی اعتقاد دارد تولید علم بدون ترجمان آن، کمک چندانی به جامعه بشری نخواهد کرد.
اهمیت توجه به مشکلات اقتصادی بیماران
دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این مراسم با اشاره به علل مختلف ایجاد زخم اظهار داشت: زخم ها با افزایش سن و بروز بیماری های مختلف افزوده می شوند و در جوامعی که مشکلات اقتصادی بیشتری دارند، این مشکلات بیشتر دیده می شود.
شهریاری خاطرنشان کر: بر مبنای آمارهای مختلف جمعیتی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم و تنها برای زخم دیابتی ها، سالانه حدود هزار میلیارد تومان هزینه می شود که باید در این رابطه چاره اندیشی شود. خیلی از بیماران این حوزه از مشکلات اقتصادی رنج می برند که باید مورد حمایت اقتصادی قرار گیرند و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی بتوانیم حمایت های خوبی برای این افراد پیشبینی نماییم.
کاهش هزینه های درمان با اتکا به تولید داخل
دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در پیامی به کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اظهار نمود: زخم های مزمن می توانند هزینه قابل توجهی به بیماران تحمیل کنند، ازاین رو باید اقدامات لازم برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این بیماران انجام شود؛ همینطور اتکا به توان تولید داخلی برای تولید محصولات درمانی، سبب کاهش هزینه های درمان خواهد شد.
حریرچی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اقدامات گوناگونی در حوزه سلامت انجام داده و با تأسیس پژوهشکده زخم و ترمیم بافت، کمک شایانی به این مورد مهم در کشور کرده است.
وی تاکید کرد: زخم های مزمن از جمله: زخم های مزمن در بیماران دیابتی که شیوع قابل توجهی در کشور دارد، همینطور زخم های مزمن در بیماران مبتلا به سرطان تحت رادیوتراپی، بر کیفیت زندگی این بیماران اثر بسزایی گذاشته و حتی گاهی بیشتر از خود سرطان یا دیابت بر فعالیت شغلی، اجتماعی و کیفیت زندگی فرد اثر دارد.
حریرچی اضافه کرد: آگاهی بخشی و آموزش مناسب برای دو گروه در این عرصه ضروری است؛ گروه نخست، بیماران و حمایت کنندگان خانوادگی بیمار هستند و از راه آموزش صحیح می توانیم از شیوع زخم های مزمن پیشگیری یا از پیشرفت بیماری جلوگیری نماییم. گروه دوم، پزشکان و پرستاران و پیراپزشکان هستند که گاهی امکان دارد در تشخیص و اهمیت این زخم ها و اهمیت آغاز به موقع درمان اولیه و مناسب، آگاهی لازم را نداشته و آموزش مناسب را دریافت نکرده باشند.
وی تاکید کرد: شبکه بهداشتی و درمانی کشور، بهترین راه برای آگاهی بخشی و آموزش درمورد اهمیت این زخم ها و راهکارهای پیشگیری است. اگر می خواهیم به مردم خدمت کرده و مبحث زخم را حل نماییم، بهترین راه این است که در شبکه ای که در گستره وسیع ایران نفوذ دارد، به صورت مرحله ای، بهورزان، پزشکان عمومی و متخصصین آموزش های لازم را دریافت نمایند و اگر بیماری شرایط پیچیده ای داشت، برای تکمیل درمان به متخصصان آن حوزه ارجاع داده شود.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: زخم های مزمن می توانند هزینه قابل توجهی به بیماران تحمیل کنند، ازاین رو حتما باید اقدامات لازم برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این بیماران صورت گیرد تا بیماران به سبب هزینه های بالا از درمان اجتناب کرده یا درمان مناسب را دریافت نکنند.
حریرچی اشاره کرد: اتکا به توان تولید داخلی (برای تولید محصولات درمانی)، سبب کاهش هزینه های درمان خواهد شد. خیلی از خانواده ها و بیمه گران، توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و همین مساله سبب اختلاف طبقاتی در دریافت درمان می شود. در این راه حتما به تولید داخل اتکا کنید و برپایه تولید داخل و نیم نگاهی به بازارهای منطقه که تولید داخل را مقرون به صرفه می کند، اقدام کنید تا به بیماران و کشور، هزینه زیادی تحمیل نشود.

منبع: