در وبینار زنان موفق در عصر تحریم عنوان شد: عوامل موفقیت زنان کارآفرین به اشتراک گذاشته شود

مرکزی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی اظهار داشت: ابتکار عملی که توسط زنان موفق صورت گرفته و توانسته اند ضمن حفظ کسب وکار خود در دوران تحریم، اشتغال سایر افراد زیرمجموعه شان را نیز حفظ کنند بسیار بهادار و مایه افتخار است و این تجربیات باید به اشتراک گذاشته شود تا سایرین نیز در این راه تقویت شده و موفق باشند.
زهرا کسایی پور در وبینار زنان موفق در عصر تحریم که با حضور برخی از پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در جهاد دانشگاهی اراک برگزار شد، اظهار نمود: بدنبال شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که به دنبال آن بوجود آمد، بساری از مسائل همچون مسائل اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفت و طبق برآوردهایی که انجام شده در این میان مشاغل زنان لطمه بیشتری دیدند.
وی با اعلان اینکه برخی بانوان توانستند در این شرایط کسب وکار خودرا حفظ کنند، اظهار نمود: برخی بانوان موفق توانستند با روش های منحصر به فرد و پویایی و با تاکید بر تجربه، راهکارهایی را به کار گرفته و کسب وکار خودرا از این بحران جهانی عبور داده و توانمندی خودرا به روش های مطلوبی را عرضه کنند.
کسایی پور بر لزوم به اشتراک گذاری این نمونه های موفق با دیگر بانوانی که در حوزه مشاغل خانگی فعال می باشند یا گرفتار مشکلاتی در حوزه تولید و بازاریابی هستند، اصرار کرد و اظهار داشت: امید است انگیزه هایی که عامل موفقیت این بانوان در روزگار فعلی بوده به خوبی تبیین شود و پیشرانان طرح های توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بتوانند راهگشای دیگر بانوان در این حوزه باشند.
وی با اعلان اینکه کرونا جز لطمه زدن به سلامت جسمی، روحی و فکری افراد، به پیچیده شدن بخش اقتصادی منجر گردیده است، اظهار داشت: ابتکار عملی که توسط زنان موفق صورت گرفته و توانسته اند ضمن حفظ کسب وکار خود در دوران تحریم، اشتغال سایر افراد زیرمجموعه شان را نیز حفظ کنند بسیار بهادار و مایه افتخار است و این تجربیات باید به اشتراک گذاشته شود تا سایرین نیز در این راه تقویت شده و موفق باشند.
کسایی پور اشاره کرد: جهاد دانشگاهی همیشه در حوزه های مختلف فعال بوده و استان از کوشش های علمی و عملیاتی این نهاد بهره برده است.
به اشتراک گذاری تجربیات زنان کارآفرین چراغ راهی برای دیگر بانوان
مسعود شهرجردی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری و کمک به مجموعه استان در راه پیشبرد اهداف در حوزه های مختلف، اظهار نمود: با برگزاری چنین جلساتی تلاش می شود که تجربیات کارآفرینان در عصری که با سختی های تحریم و شیوع بیماری کرونا و لطمه هایی که از این ناحیه به اقتصاد وارد می شود روبرو می باشیم، توسط دیگر فعالان اقتصادی بکار گرفته شود.

وی ادامه داد: در این میان به اشتراک گذاری تجربیات زنان کارآفرین می تواند چراغ راهی برای دیگر بانوانی باشد که به صورتی به عرصه اشتغال به ویژه اشتغال خانگی و خرد ورود کرده و نیازمند راهنمایی های بانوان موفق برای پیشبرد کسب وکار خود باوجود سختی های عصر تحریم هستند.
شهرجردی با اعلان اینکه طرح های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و توسعه ملی مشاغل خانگی که توسط وزارت تعاون و تسهیل گری جهاد دانشگاهی اجرائی می شود، گام هایی در راه توسعه اقتصادی خانوارها هستند و فعالان این حوزه را در راه تولید و بازاریابی و فروش یاری می کنند، اظهار نمود: بانوان بخش مهمی از جامعه هدف این طرح ها هستند و امید است زنان ایران اسلامی همیشه الگوی موفقی برای زنان در سراسر دنیا باشند.
انگیزه، پشتکار و هدف، کلیدهای موفقیت
فاطمه دهقان عضو و مشاور undp و پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در این وبینار مهمترین ابزارهای موفقیت را انگیزه، پشتکار و هدف عنوان نمود و اظهار داشت: حرکت با انگیزه و پشتکار در راه دستیابی به اهداف کوتاه مدت یا بلندمدت موفقیت بدنبال خواهد داشت.

وی با اعلان اینکه اساسا در راه دستیابی به موفقیت سختی هایی وجود دارد و اگر انسان عاشق باشد حتما پیشرفت می کند، اظهار داشت: بنده در مسیری که تا حالا پیموده ام رابطه ای عاشقانه همچون رابطه شیرین و فرهاد با شغلم داشته ام، کار فرهاد برداشتن سنگ های سخت و البته لذت بردن از اینکار سخت بود و همین روحیه است که به کامیابی ختم می شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی پازیریک که تولیدکننده انواع فرش دستباف و دیگر دستبافته هاست، اظهار داشت: از سال ۱۳۴۸ از سن ۱۵ سالگی وارد اینکار شده و با کار در شرکت زیگلر، در کنار تحصیل، فعالیت خودرا در صنعت فرش دستباف شروع کرد.
وی با تاکید بر آمادگی اش جهت ارائه تجربیات چند ساله شغلی به کارآفرینان جوان و کمک به توانمندسازی و آموزش جوانان اظهار داشت: هنر بافت فرش دستباف امروزه مختص افراد روستایی یا فقیر نیست، در حقیقت این هنر شناخته شده در سطح دنیا مورد توجه و علاقه عموم است، به ویژه اینکه فرش دستباف ایران جایگاه نخست را در سطح دنیا داشته و این دستبافته باارزش آرامش بخش در تمام دنیا به نام ایران شناخته می شود.
دهقان با بیان سختی هایی که در راه موفقیت در این رشته تحمل کرده اظهار نمود: بانوان باید با تیزهوشی و برنامه ریزی علاوه بر اداره زندگی و رسیدگی به همسر و فرزندان، مسیر موفقیت را طی کرده و موانع را کنار بزنند.
وی با اعلان اینکه متاسفانه فرش دستباف بسیار ضربه دیده و باید احیا و رشد و توسعه این صنعت با بهره گیری از نیروی جوان باردیگر مد نظر قرار گیرد، اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ زن سرپرست خانوار به صورت متمرکز تحت پوشش شرکت پازیریک در این صنعت فعالیت می نمایند و ۲۰۰۰ نفر نیز به صورت غیرمتمرکز در سراسر کشور با این شرکت همکاری کنند.
دهقان اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و متوقف شدن صادرات موجب شد فرش هایی که باید در بهمن ماه صادر می شد روی دستمان بماند و تا فروش فرش نباشد پولی هم در کار نیست، ولی ما امیدمان را از دست ندادیم و با کمک جهاد دانشگاهی، بنیاد برکت و اداره کل زنان و خانواده استانداری مرکزی توانستیم راهمان را ادامه دهیم.
مشکل افزایش قیمت مواد اولیه
بر طبق این گزارش، “شایسته” تولیدکننده لوازم آشپزخانه که ۵ سال است در زمینه تولید اینطور لوازم کار می کند، نیز در این نشست اظهار داشت: مشاهده یک سطل حصیری بافته شده چینی این جرقه را در ذهن من ایجاد کرد که ساخت و تولید چنین محصولی را در پیش بگیرم و خوشبختانه توانستم با مهندسی معکوس چنین محصولاتی و ایجاد تغییراتی در این محصولات و با بهره گیری از خلاقیت فردی به کارآفرین در این عرصه تبدیل شوم.

وی ادامه داد: وقتی تصمیم به گسترش اینکار گرفتم با خداوند عهد کردم که با کسانی بعنوان نیروی کار همکاری کنم که زنان سرپرست خانوار باشند و هم اکنون که بعنوان پیشران دو طرح توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با جهاد دانشگاهی همکاری می کنم، حدودا ۳۵ نفر از این زنان تحت پوشش کارگاه بنده هستند.
شایسته اظهار داشت: با کمک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مقرر است برای فروش محصولاتم فروشگاه اینترنتی نیز راه اندازی شود. خوشبختانه مواد اولیه مورد نیاز اینکار در دسترس می باشد، هرچند تغییرات قیمتی گاهی مشکلاتی را در حوزه قیمت تمام شده محصول و خرید مواد اولیه به وجود می آورد.
باید سختی های کار کیفی را به جان خرید
“زهره نیکی ملکی” کارآفرین حوزه میناکاری نیز که از سال ۹۴ فعالیت در این حوزه را آغاز نموده و از سال ۹۷ کارگاه مستقلی برای خود براه انداخته است، در این نشست اظهار داشت: موفقیت مترادف پشتکار است و این بدان معناست که نباید در راه دستیابی به موقیت از کار و تلاش خسته شد.
وی ادامه داد: اگر به کار عشق داشته باشی با پشتکار تمامی مشکلات رفع می شود. روزهایی که از فروش و درآمد خبری نیست نباید برای یک کارآفرین ناامیدی به همراه بیاورد چونکه این روزها می گذرند.
نیکی ملکی صنعت میناکاری را بعنوان یک شغل خانگی به بانوانی که به دنبال حضور در عرصه اشتغال خانگی هستند پیشنهاد کرد و اظهار داشت: این پیشه در کنار درآمدی که به همراه دارد فضایی آرامش بخش را نیز برای فعالان این حوزه فراهم می آورد.

وی بر لزوم دقت هرچه بیشتر در تولید محصولات و حفظ کیفیت اصرار کرد و اظهار داشت: باید سختی های کار کیفی را به جان بخریم تا در نهایت به موفقیت دست پیدا نماییم.
نیکی ملکی همین طور با اعلان اینکه تامین مواد اولیه خیلی مشکل شده چون قیمت ها بالا رفته و در نهایت قیمت تمام شده محصول افزایش می یابد اظهار داشت: در این شرایط میزان فروش کاهش می یابد و در نهایت با کم شدن میزان فروش مشکلاتی در روند کار ایجاد می شود.
وی اظهار نمود: راه اندازی فروشگاه اینترنتی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی برای عرضه محصولات تولیدی مش اغل خانگی در دستور کار خود قرار داده اند، اساسا در افزایش فروش موثر خواهد بود. به ویژه اینکه در وضعیت کرونا فروش اینترنتی رشد کرده و جای خودرا در استان و کشور باز کرده است.
نیکی ملکی بر لزوم آموزش این هنر به کودکان اصرار کرد و اظهار داشت: کودکان این قابلیت را دارند که در این هنر ورود پیدا کنند و می توان آنان را به سمت این هنر هدایت کرد.
وی محصولات تولیدی در اراک را قابل رقابت با محصولات اصفهان و حتی در مواردی جلوتر از محصولات اصفهان دانست و اظهار داشت: اساتید اراکی این هنر را با کیفیتی بسیار عالی به هنرآموزان آموزش می دهند. طرح توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می تواند در کنار هنرمندان باشد تا به رشد و ارتقای هرچه بیشتر در رشته های مختلف، بخصوص صنایع دستی برسیم.
قیمت بالای مواد اولیه مشکل بزرگ عصر تحریم
“فراهانی” کارآفرین جوان در حوزه میناکاری که بعنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با جهاد دانشگاهی همکاری می کند، نیز در این نشست با اعلان اینکه از ۱۶ سالگی به فراگیری هنر قلمزنی پرداختم، اظهار داشت: جان بخشیدن به مس با سرانگشتان قلم های فولادی بسیار لذت بخش است.
او که در رشته مترجمی زبان تحصیل کرده و مدتی مدرس زبان بوده است، اظهار داشت: باوجود فعالیت در حوزه تدریس، اما علاقه و هدفم چیز دیگری بود و در حقیقت آنچه می خواستم معلمی نبود، آنچه دوست داشتم کارآفرینی بود و اینکه بتوانم باوجود اینکه سن زیادی ندارم افرادی را تحت پوشش قرار داده و برای خود و آنان فرصت اشتغال فراهم کنم.

وی که بعنوان پیشران، حدود ۱۲ زن سرپرست خانوار را هم اکنون تحت پوشش کارگاه خود دارد، غیر از سرپرستان خانوار، هنرآموزان بسیاری را در این سالها در رشته های فیروزه کوبی و میناکاری آموزش داده است.
فراهانی وجود بازار فروش مطلوب را ضرورتی انکارناپذیر در حوزه موفقیت کسب وکار تولید مینا عنوان نمود و اظهار داشت: در صورتیکه علاقمندان به ورود به این رشته کمی پشتوانه مالی داشته باشد و بازار فروش مناسبی هم برای این آموزش ها وجود داشته باشد، وررد به این عرصه را جهت اشتغال و کسب درآمد به آنان پیشنهاد می کنم.
وی اظهار نمود: شیوع ویروس کرونا تمامی اصناف را تحت تاثیر قرار داد و وخامت شرایط اقتصادی لطمه هایی را به کارهای اقتصادی و اشتغالزایی وارد کرد. در این شرایط، فروش بسیار کاهش پیدا کرده است و اگر مشکل فروش رفع گردد، مینا کسب وکار بسیار خوبی برای اشتغال است.
فراهانی که در حوزه آموزش مجازی رشته تخصصی اش فعال است، اظهار داشت: زمانی خودرا موفق می دانم که در سطح جهان دیده شوم و هم اکنون تلاش می کنم این مهم را عملیاتی کنم. رسیدن به موفقیت سختی های بسیاری را به ویژه برای بانوان به همراه دارد و باید جسارت مواجهه با سختی ها را داشت و مشکلات را با هوشمندی و درایت کنار زد.
وی اظهار نمود: مواد اولیه این صنعت بسیار گران است و وجود تحریم ها مشکلاتی را در حوزه تامین مواد اولیه به وجود آورده است بنا بر این مجبور به دریافت تسهیلات ۱۸ درصدی شدم که اساسا تسهیلات گرانقیمتی است ولی باتوجه به هدفی که در پیش دارم تحمل این سختی ها بسیار باارزش است.
فراهانی اظهار نمود: قیمت مس حدودا دو برابر شده و هنرآموزان مجبورند هزینه هنگفتی را فقط برای تهیه مواد اولیه هزینه کنند. در حقیقت قیمت بالای مواد اولیه مشکل بزرگ عصر تحریم برای فعالان اقتصادیست.