تولید نانوجاذب برای تصفیه روغن و جداسازی مواد

ربات کشاورز: یک شرکت دانش بنیان جاذب های زئولیتی را برای جداسازی انواع مختلف سیالات و گازها و همین طور تصفیه روغن تولید کرد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، «زئولیت» یک ماده معدنی تشکیل شده از آلومینوسیلیکات های بلوری و هیدراته فلزات قلیایی و قلیایی خاکی مانند سدیم، کلسیم، منیزیم، استرانسیم و باریم هستند. زئولیت ها ساختاری متخلخل داشته و در صنعت بعنوان جاذب سطحی مطرح بوده و به شکل گسترده برای تصفیه آب و بعنوان کاتالیزور مورد استفاده قرار می گیرند.
زئولیت ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می شوند و خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی دارند. زئولیت های طبیعی در جایی ایجاد می شوند که سنگ های آتشفشانی و لایه های خاکستر با آب های زیرزمینی قلیایی واکنش نشان می دهند. بیش از ۲۰۰ نوع از زئولیت های مصنوعی با بهره گیری از روش هائی مانند سل-ژل (Sol-Gel) و در اثر تبلور آهسته یک ژل سیلیکا-آلومینا در حضور مواد قلیایی و قالب های آلی ایجاد می شوند. زئولیت های مصنوعی در حالتی یکنواخت و فازی خالص تولید می شوند.
زئولیت شرکت دانش بنیانی به دو صورت گروه مختلف ۴A و ۳A تولید می شود که تفاوت آنها در نوع کاتیون موجود در ساختار داخلی است. چنانچه پتاسیم جایگزین سدیم شود زئولیت نوع ۳A تولید می شود. به سبب قطر بزرگ یون های پتاسیم در ساختار، قطر حفرات در زئولیت ۳A معمولاً در حدود ۳ آنگستروم است. این نوع زئولیت سرعت جذب بالایی داشته و در مقابل آلودگی مقاوم است.
زئولیت نوع ۳A این شرکت معمولاً برای تصفیه روغن، پلیمریزاسیون و جداسازی آب از اتانول به کار می رود و زئولیت نوع ۴A برای نرم سازی آب و تمیز کردن گازهای خطرناک استفاده می شود.
میزان تولید این محصولات در شرکت بطور متوسط ۱۶۰۰ تن در ماه و میزان فروش آن ۱۸ هزار تن در سال است و این شرکت توانسته بواسطه تولید این محصول برای ۶۰۰ نفر ایجاد اشتغال کند.
در حال حاضر محصولات این شرکت به کشورهای مالزی و ترکیه صادر می شوند.
بر اساس بررسی های انجام شده با بهره گیری از آزمون BET، محصولات این شرکت دارای توزیع یکنواختی از حفرات با اندازه زیرنانومتری است.

منبع: