در یک شرکت دانش بنیان؛ پروتئین قابل هضم از پر مرغ تولید شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پروتئین قابل هضم برای صنایع غذایی دام، طیور و آبزیان شدند که می تواند جایگزین سویا شود و از واردات سویا به کشور جلوگیری کند.

عبدالله حسینی، عضو هیأت علمی مؤسسه علوم دامی و مجری طرح «تولید مواد خوراکی حاوی پروتئین قابل هضم از پر مرغ» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: با عنایت به این که ۵ -۷ درصد وزن مرغ را پر تشکیل می دهد و در ماده خشک این پر ۹۰ درصد پروتئین وجود دارد در صدد برآمدیم تا تکنولوژی تولید ماده خوراکی دام و طیور از پر را به دست بیاوریم.
وی با اشاره به اینکه پودرهای خوراکی برای دام، طیور و آبزیان دارای پروتئین هستند، بیان نمود: اما این پروتئین ها، از نوع کاذب هستند و علاوه بر اینکه به خوبی جذب بدن دام و طیور نمی گردد بلکه به صورت ازت از بدن حیوان خارج می شود.
این محقق با تکیه بر اینکه همینطور اگر این پروتئین موجود در پر مرغ استفاده نشود و دورریز باشد منجر به آلودگی محیط زیست خواهد شد، اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما فرآوری پر، به صورت کامل صورت نمی گیرد که همین سبب آلودگی محیط می شود.
حسینی با اشاره به اینکه در صدد برآمدیم تا با فرایند مناسبی، از پر، پروتئین قابل جذبی را به تولید برسانیم، تصریح کرد: طی این فرآیند مواد خوراکی برای طیور، دام و آبزیان تولید می شود که ۸۵ درصد پروتئین دارد؛ طی برآوردهایمان بیشتر از ۷۵ درصد این پروتئین قابل هضم است.
به گفته عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی، این ماده را در جیره طیور تست کردیم و بررسی ها علاوه بر تأیید میزان پروتئین قابل هضم در بدن دام، طیور و آبزیان نشان داد که می توان تا ۳ درصد از این ماده بعنوان جیره طیور بهره برد.
وی با تکیه بر اینکه قبل از اینها مواد خوراکی که حاوی پروتئین بودند برای دام و آبزیان قابل استفاده نبود، اظهار داشت: اما از این ماده خوراکی می توان همزمان برای خوراک دام، طیور و آبزیان بهره برد. در واقع چنین مواد غذایی برای کشور ما که مواد خوراکی برای دام، طیور و آبزیان استفاده گردد نداشتیم.
حسینی با اشاره به اینکه امکان تولید ۹۰۰ هزار تن از این ماده را داریم، اظهار داشت: قبل از اینها از پر مرغ به خوبی استفاده نمی شد اما حالا می توان از این فرصت بهره برد و طرح را در تمام استان ها اجرایی کرد.
وی افزود: هم اکنون این تولید را در تهران انجام می دهیم و در استان های تهران حتی قزوین هم می توانیم پوشش بدهیم و برای توسعه این اقدام لازم است که در همه استان ها چنین خط تولیدی داشته باشیم چونکه انتقال پر از استان های مختلف آلودگی بوجود می آورد.
مجری طرح با اشاره به اینکه امکان توسعه خط تولید این ماده خوراکی حاوی پروتئین را در استان های مازندران، گیلان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و… داریم، اظهار داشت: ما کشور وارد کننده خوراک دام و طیور هستیم ازاین رو نیاز است که چنین محصولاتی در جهت کاهش واردات به تولید برسد؛ اگر ما بتوانیم ۱۵۰ هزار تن پر را در سال به خوراک دام و طیور تبدیل نماییم می توانیم این ماده را جایگزین ۲۲۵ هزار تن سویا نماییم.
به گفته حسینی، هر یک کیلو پودر پر معادل یک و نیم کیلو سویا است ازاین رو در ابتدای کار می توانیم ۵ درصد واردات سویا به کشور را کم کنیم؛ در واقع با استفاده از این محصول واردات سویا تا ۲۰۰ هزار تن در سال کاسته می شود.

منبع: