رئیس جهاد دانشگاهی البرز: مسابقات مناظره الگویی برای گفتگو و تمرین نقدپذیری است

به گزارش ربات کشاورز البرز رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز اظهار داشت: همه ما متولیان فرهنگی باید تلاش نماییم با شکل دادن ساختارها و سازماندهی امور، جامعه را برای بروز نقش های اجتماعی خصوصاً برای جوانان و دانشجویان آماده نماییم.

احمدرضا فیروزی در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقه مناظره دانشجویی استان البرز که به صورت آنلاین برگزار می شد، اظهار داشت: جامعه ما به شدت به گفتگو نیاز دارد. ما خواهان یک جامعه گفتگو محور هستیم که اساسا اگر چنین باشد، خیلی از مشکلات برطرف می شوند و روند حل آنها به سمت و سوی بهتری سوق پیدا کند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، فیروزی خطاب به تیم های راه یافته به مرحله نهایی این دوره از مسابقات مناظره اظهار داشت: باید با روی باز از گفتگو استقبال نماییم و صحبت کردن را بپذیریم تا شاهد نتایج خوب آن در ادامه باشیم. در صورتیکه فرهنگ گفت و گو نهادینه شود و تعاملات گروهی افزایش یابد، اساسا شاهد خواهیم بود که خشونت در جامعه به کمترین حد خود می رسد. در حقیقت با گفت و گو، کنش های ارتباطی تلطیف می شوند و از فضای خشن دور می مانند. هرچه ما بیشتر به سمت گفت و گو برویم، جامعه ای با فضای مثبت تر خواهیم داشت.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ گفت و گو و تعامل در جامعه افزود: همه می دانیم که در جامعه کنونی ما، عامل گفت و گو در سطح مطلوبی قرار ندارد پس باید تلاش نماییم که این فرهنگ را در جامعه نهادینه نماییم. اولین گام این است که الزامات گفت و گو را هم بپذیریم، یعنی در مرحله اول ابتدا خوب بشنویم سپس نقد نماییم. همین طور زمانی که نقدی بر ما عنوان شد که مستدل و عادلانه بود، پذیرای آن باشیم و قبولش نماییم. لازم است که تلاش نماییم تا مستند صحبت نماییم و در ادامه بکوشیم که اخلاق را در جریان گفت و گوها رعایت نماییم. تحمل آرا مخالف نیز از عواملی است که باید در روند گفت و گوها، در طرفین وجود داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز، اشاره کرد: اگر چنین خاصیت هایی در ما ظهور کند، جامعه ای گفتگو محور خواهیم داشت. این نوع از مسابقات مناظره ای کمک می نماید که چنین فرهنگی در ما شکل بگیرد. مناظرات دانشجویی در حقیقت الگویی هستند برای شکلگیری گفت و گو و بعنوان یک تمرین نقد پذیری بسیار مفید عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات دوره ای مناظره گروهی بین دانشجویان، بر نقش دانشجو در جامعه تاکید دارد، اظهار داشت: این مسابقات این ظرفیت را دارد که دانشجویان را بیشتر به سمت پذیرش نقش های اجتماعی و کنش گری سوق دهد. این مساله در این دوره و دوره های قبل احساس شده است و دانشجویانی که در این نوع از مناظرات شرکت کردند، در ادامه توانستند زمینه ساز کارهای اجتماعی خوبی در جامعه باشند.

منبع: