در نشست مشترک روسای دو مرکز تاکید شد؛ همکاری مشترک جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه سلامت سالمندی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با دارا بودن ساختارهای غیردیوان سالارانه می تواند با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برنامه های اجتماعی حوزه سلامت را با جدیت دنبال کند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکترعلیرضا زالی در نشستی که با حضور رئیس و مسؤلان جهاد دانشگاهی برگزار شد، جهاد دانشگاهی را نهادی انقلابی توصیف کرد و که در فرازو فرودهای مختلف انقلاب اسلامی خدمات شایسته ای در عرصه دانشگاهی و اجتماعی عرضه کرده است.
وی مهم ترین وجه تمایز جهاد دانشگاهی را خوداتکایی، خودباوری و خود کفایی ملی دانست و اضافه کرد: اگر نقش تمامی دستگاههای ذیربط را درنظر داشته باشیم، نقش جهاد دانشگاهی بعنوان نهادی اجرایی بسیار پررنگ است.
رئیس دانشگاه بیانیه گام دوم انقلاب را بزنگاهی برای توسعه فناوری و گسترش راهبردهای خردمحور دانست و اظهار داشت: با عنایت به اهداف مقدسی که در شکل گیری جهاد دانشگاهی نقش داشته، دسترسی به مفاهیم توسعه ای و اهداف مترقی کشور برای این نهاد دور از دسترس نیست.
دکتر زالی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی پرتراکم ترین ارتباطات بین سازمانی کشور را در کارنامه درخشان خود دارد، تصریح کرد: اتاق فکر سلامت برای افراد دغدغه مند سلامت مردم برای نخستین بار در جهاد دانشگاهی شکل گرفت.
به قول وی، جهاد دانشگاهی با دارا بودن ساختارهای غیردیوان سالارانه میتواند با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنامه های اجتماعی حوزه سلامت را با جدیت دنبال کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در بخش دیگری اهمیت برنامه ریزی برای سلامت سالمندان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: با عنایت به شکل گیری نهادهای سیاست گذار و تدوین اسنادبالادستی، ولی در عمل اقدام موثری تابحال برای تأمین سلامت روحی و جسمی سالمندان انجام نشده است.
دکتر زالی با بیان اینکه توجه به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و به صورت کلی کیفیت زندگی سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دوره سالمندی را دوره پیچیده ای از زندگی دانست و اظهار داشت: این درحالیست که کیفیت زندگی سالمندان در ایران از کشورهایی که از نظر مولفه های اقتصادی به ایران نزدیک هستند هم پایین تر است.
وی ضمن اشاره به این که سالمندان با بیماری های فرسایشی و مزمن دست و پنجه نرم می کنند تصریح کرد: تخصص طب سالمندی باید پویاتر، با برنامه ای روشن و در چارچوب فعالیتهای مشترک در دستورکار باشد.
تأمین اعتبار درمان زوج های نابارور یکی دیگر از مواردی بود که رئیس دانشگاه در این نشست به آن پرداخت و توضیح داد: حدود ۲۵ درصد از زوج های جوان توان باروری را ندارند و این درحالیست که تعداد زیادی از این افراد باوجود میل به بچه دارد شدن، توان پرداخت هزینه های درمان را ندارند ازاین رو اگر چنانچه دولت و مجلس علاقه مند به مبحث افزایش جمعیت هستند باید بسته اعتباری جداگانه ای برای این مهم اختصاص دهند.
دکتر زالی فعالیتهای مشترک دانشگاه با جهاد دانشگاهی را در حوزه های سلامت عمومی و تشکیل مرکز رشد مشترک و برگزاری دوره های مهارتی برای آحاد شهروندان را خواهان شد.
کاهش مشکل زوج های نابارور سراسر کشور، با روحیه جهادی
دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی هم در این نشست ضمن اشاره به این که جمعیت سالمندی کشور با شتاب رو به افزایش است، تقویت فعالیت های فناورانه با برنامه ریزی مدون در این عرصه را خواهان شد.
ایشان در ادامه از فعالیتهای جهاد دانشگاهی در جهت عرضه خدمات به زوج های نابارور خبرداد و اظهار داشت: بیشتر از ۵۰ درصد درمان زوج های نابارور در پژوهشکده رویان و ابن سینا جهاددانشگاهی انجام می شود.
رئیس جهاد دانشگاهی ایجاد مراکز ناباروری در مراکز استان ها را خواهان شد و تصریح کرد: باید با روحیه جهادی مشکل زوج های نابارور سراسر کشور کاهش پیدا کند.
راه اندازی مرکز جامع پایش سلامت و طب سالمندی

همینطور حمید حمزه زاده سرپرست جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به فعالیتهای این واحد در حوزه سالمندی اظهار نمود: جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی سال ها در حوزه سالمندی فعالیتهای خوب ولی به شکل غیر منسجم داشته که در دوره جدید تلاش می نماییم با حمایت ریاست جهاد دانشگاهی، این فعالیت ها را سازمان دهی کرده و خروجی قابل قبول و فناورانه ای عرضه نماییم.

وی ضمن اشاره به تشکیل کمیته مشترک با شورای سیاست گذاری سالمندی، اظهار داشت: امیدوارم در آینده بتوانیم در جهت راه اندازی مرکز جامع پایش سلامت و طب سالمندی در این واحد پیشرو باشیم.

ایشان در ادامه با پیشنهاد فعالیتهای مشترک پژوهشی این واحد جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: برای عرضه پروژه های حوزه سالمندی که از سوی سازمان های ملی و بین المللی مورد حمایت قرار می گیرند، به شدت نیازمند حمایت و مشارکت دانشگاه و اعضای هیات علمی هستیم و می توانیم در چارچوب گرنتهای مشترک پژوهشی در این عرصه فعالیت داشته باشیم.

حمزه زاده ضمن اشاره به فعالیتهای این واحد در حوزه کرونا اظهار نمود: از آغاز انتشار کرونا در اسفندماه سال ۹۸ این واحد فعالیتهای خویش را آغاز نموده که از آن جمله می توان به تولید محلول ضدعفونی و راه اندازی سایت ۱۲۳ کرونا اشاره نمود که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در ارتباط با آموزش های عمومی و مشاوره به بیماران در قرنطینه خانگی اقدامات مطلوبی ارائه کرده است.

سرپرست جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این واحد در زمینه HSE هم تیم علمی توانمندی تشکیل داده است، اظهار داشت: امکان همکاری مشترک در موضوعات مرتبط بخصوص با محوریت کرونا و در چارچوب تدوین دستور العمل ها و سایر مباحث زیست محیطی همچون پاک سازی محیط زیست و پسماندهای کرونا فراهم گشته است.

حمزه زاده در انتها با اشاره به اینکه رویکرد واحد علوم پزشکی شهید بهشتی در دوره جدید توسعه و تعمیق همکاری ها با دانشگاه است، اظهار داشت: در این خصوص جلسات گوناگونی با دانشکده ها و پژوهشگاه های تابعه دانشگاه داشته ایم و در حال راه اندازی کارگروه های مشترک برای اجرایی شدن این برنامه ها هستیم.

ثبت رکورد ۸۵۰ تست کرونا در روز توسط جهاددانشگاهی

همینطور در ادامه دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی رکورد ۸۵۰ تست کرونا در روز را در کارنامه خود ثبت کرده است، اظهار نمود: جهاددانشگاهی از هفته اول اسفند ۹۸ به صورت جهادی وارد حوزه کرونا شد و در هفته دوم اسفند دو کیت مولکولی عرضه کرد، بگونه ای که مجوز نخستین کیت تشخیص مولکولی در کشور توسط جهاد دانشگاهی دریافت شد.

وی ادامه داد: همزمان با بحث کیت های تشخیصی بحث تولید البسه و تولید ماسک را با استفاده از امکانات واحدهای صنعتی دنبال کردیم و حتی مشاغل خانگی را در بخش های مختلف در رابطه با این تولیدات، فعال کردیم.

دکتر جاوید در ادامه به فعالیتهای صورت گرفته در پژوهشکده ها و واحدهای علوم پزشکی جهاد دانشگاهی در عرصه تولید مواد اولیه، ساخت کیت های تشخیصی، انجام آزمایشات در رابطه با ساخت واکسن و غیره اشاره نمود.

مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی، با تاکید بر وجود دو مرکز درمان در منزل و مرکز امداد در حوزه پزشکی جهاددانشگاهی اضافه کرد: مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی با سابقه ۲۲ ساله، در دوره کرونا هم نسبت به پایش بیماران مبتلابه کرونا در منزل و کاهش مراجعات بی مورد به مراکز درمانی اقدام نمود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، در جلسه مشترکی که بامداد روز دوشنبه ۲۹ دیماه با حضور دکتر زالی رئیس دانشگاه، دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاه، دکتر حمزه زاده رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دکتر صادقی رئیس پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد مواردی نظیر مطالعات در حوزه پیش بالینی واکسن کووید ۱۹ با هدف تسریع زمان ساخت، تقویت مراکز امداد در منزل، ایجاد کمیته مشترک شورای سیاست گذاری سالمندان، توسعه و تعمیق همکاریهای جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تدوین و راه اندازی دوره های الکترونیک و عرضه خدمت تحت پوشش بیمه ها به زوج های نابارور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.