خراسان جنوبی، بهشت گیاهان دارویی، ۹ ایرسا گیاهی که سستی بدن را رفع می کند

به گزارش ربات کشاورز خراسان جنوبی مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار نمود: گیاه ایرسا، رفع ناراحتی های پس از زایمان کاربرد داشته، دم کرده ایرسا برای رفع رعشه، فلج و سستی بدن اثرات مفیدی دارد، دم کرده آن موجب افزایش حافظه شده و درد ناحیه گلو را بر طرف می کند.
محسن پویان به ایسنا اظهار داشت: ایریسا یا ایرسا نام ریشه گل زنبق است که در کتب طب سنتی از آن به نام زنبق نام برده شده است. زنبق گیاهی از تیره ی زنبقیان، که دارای ساقه زیرزمینی متورم یا پیاز مانند هستند. از آنجائیکه انواع این گیاه دارای گل هایی به رنگ های گوناگون هستند؛ سفید، زرد، آبی آسمانی و بنفش آنرا ایرسا نامیده اند که به مدلول رنگین کمان است.
وی ادامه داد: برگ ایرسا به برگ سوسن بیابانی می ماند، اما از آن بلندتر و بزرگتر است. ساقه آن گلی می دهد که برگها همدیگر را می پوشانند (پر برگ )و به چندین رنگ درمی آیند. قسمی به زردی مایل و ارغوانی هستند و قسمی به رنگ آسمانند و از این اختلاف رنگ آنرا رنگین کمان می گویند. ساقه هایی سخت و خوشبو دارد و باید پس از چیدن در سایه گذارند و به رشته کتان بکشند.
پویان افزود: ایرسا که گونه های مختلف آن در متون فارسی به اسامی سوسن آزاد، سوسن ابیض، بیخ بنفشه، آسمان جونی، زنبق نیز شناخته می شود، در زبان محلی به سوسن شهرت دارد.
وی با اعلان اینکه ساقه زیر زمینی گیاه زنبق به نام ایرسا در طب گیاهی ایران کاربرد دارد، اضافه کرد: طبیعت آن نسبتاً گرم و متعادل بوده و برای بیماریهای مثانه و ناراحتی های کبدی کاربرد دارد.
این پژوهشگر با اعلان اینکه در بیماری استسقا از آن استفاده می شود، اشاره کرد: در بیماری برونشیت مفیدست و عصاره برگ های گیاه زنبق برای درمان یخ زدگی اعضا و عوارض ناشی از آن و برگشت به حالت اولیه استفاده می شود.
پویان با اعلان اینکه این گیاه برای رفع ناراحتی های پس از زایمان مفید می باشد، اظهار نمود: در مواقع لارنژیت نیز می توان از آن بهره گرفت و برای رفع ترشحات سفید زنانه مفید و موثر است.
وی با اعلان اینکه برای معالجه آبسه از آن استفاده می شود، اشاره کرد: مصرف آن با عسل برای ترشح بزاق مفید بوده و حجم آنرا زیاد می کند.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اعلان اینکه دم کرده آن برای رفع خواب رفتگی عضلات مفید می باشد، اشاره کرد: دم کرده آن برای رفع رعشه، فلج و سستی بدن اثرات مفیدی دارد، دم کرده آن موجب افزایش حافظه شده و درد ناحیه گلو را بر طرف می کند.
پویان با اعلان اینکه از دم کرده پودر ایرسا برای التیام زخم ها و رویانیدن گوشت استفاده می شود، اشاره کرد: از دم کرده پودر ایرسا برای زخم های کنار استخوان استفاده می شود.
گیاهان دارویی ذخایر باارزش خراسان جنوبی بشمار می روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره برداری صحیح از آن در عرصه های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می شود. هم اکنون در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه گذاری شود.

منبع: