رییس جهاددانشگاهی: توان علمی ورود به عرصه تولید واکسن کرونا را داریم

به گزارش ربات کشاورز کرمانشاه رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به پیشرفت های خوب صورت گرفته در حوزه فناوری در کشور اظهار داشت: مشکل و دغدغه ما باور پایین برخی مسئولین به توان داخلی است و امیدواریم این باور ارتقا پیدا کند.
دکتر حمیدرضا طیبی در گفتگو با ایسنا، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به برخی دستاوردهای جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اشاره نمود و اضافه کرد: معتقدم شاخص ترین دستاورد جهاددانشگاهی در سال های فعالیت این نهاد انقلابی ایجاد “خودباوری” در مردم و بخصوص نسل جوان بوده است. به واقع با کارهای خوب و موفقی که جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف فرهنگی، علمی، پژوهشی، پزشکی، کشاورزی، فنی مهندسی و… داشته، مردم و بخصوص جوانان به باور ” ما می توانیم” رسیده اند.
وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی الگو سازی خوبی در این حوزه داشته که ما توان انجام کارهای بزرگ را داریم و می توانیم یک اقتصاد دانش بنیان متکی بر توان داخل داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی جزیی از بدنه جمعیتی این کشور است و جوانان فعال در این نهاد بخشی از جوانان همین کشور هستند و موفقیت های جهاددانشگاهی نشان داده است پتانسیل خوبی در کشور داریم و می توانیم با تاکید بر توان داخل به پیشرفت های مد نظر امام راحل و هم مقام معظم رهبری رسیده و توقعات و انتظارات مردم را برآورده نماییم.
باور مسئولین به توان داخل پایین است
طیبی تصریح کرد: تنها مشکل و دغدغه و نگرانی ما هم اکنون بحث سیاست زدگی بیش از اندازه در حوزه های مختلف کشور است و اینکه باور برخی مسئولین به توان داخلی پایین است.
وی اضافه کرد: انتظار ما این است که تمام مسئولین از جناح های مختلف از درگیری های سیاسی فاصله گرفته و همگی بر سر مصالح کشور که در نهایت منجر به پیشرفت می شود توافق داشته باشند و باور خویش را به توان داخل و تولید ملی بالا ببرند.
وی اضافه کرد: تمام مسئولین از جناح های مختلف باید بدانند ما تحریم هستیم و باید پیشرفت نماییم و توان این پیشرفت را آن هم در این شرایط داریم و تنها باید حمایت های لازم صورت گیرد و از فناوری هایی که به سختی به دست می آید، حمایت شود.
طیبی خاطرنشان کرد: ما هم معتقدیم جایی که توانمندی و دانش لازم را نداریم باید از تکنولوژی خارجی استفاده شود، اما این استفاده باید بگونه ای باشد که بازار ایران مشروط در اختیار شرکتهای وارد کننده قرار گرفته و تکنولوژی خارجی به شرطی در داخل استفاده گردد که دانش آن هم به ایران منتقل شود، طوری که سال های بعد خودمان بتوانیم سازنده آن تکنولوژی باشیم.
رییس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: اگر مدیران خودباور و کاربلد راس کار قرار گیرند، تولید ملی جان می گیرد و می توانیم به سمت اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر توان داخل حرکت نماییم. در این شرایط جوانان ایران می تواند روی پای خود ایستاده و صاحب شغل آبرومند شوند.
طیبی اشاره ای هم به بیانیه گام دوم انقلاب داشت و اضافه کرد: در گام دولت انقلاب پیشران توسعه کشور، توسعه علم و فناوری است و جهاد دانشگاهی در این حوزه با الگوسازی هایی که داشته می تواند یکی از محورهای اصلی پیش برنده گام دوم باشد.
وی ضمن اشاره به توانمندی های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف، اظهار داشت: جوانان در سال های اول انقلاب جهاددانشگاهی را پایه گذاری کرده و نشان دادند که ما می توانیم و امروز هم این جوانان هستند که جهاد دانشگاهی را پیش می برند و فناوری های مورد نیاز کشور را تأمین می کنند.
طیبی اظهار داشت: امروز هر یک از واحدهای جهاد دانشگاهی در حال برآورده کردن بخشی از نیازهای کشور متناسب با ظرفیت های هر استان است.
توان علمی ورود به عرصه تولید “واکسن کرونا” را داریم
رییس جهاد دانشگاهی در ادامه در مورد فعالیتهای این نهاد در بحث مقابله با کرونا اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با عنایت به بنیه علمی که دارد توانایی ورود در حوزه تولید واکسن کرونا را دارد و در این حوزه هم به معاونت پژوهشی وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم.
وی اضافه کرد: با عنایت به این که هزینه تولید واکسن بسیار سنگین است، متاسفانه وزارت بهداشت منابع مالی مورد نیاز در این حوزه را تأمین نکرد و برای همین ورودی در این حوزه نداشته ایم، اما در سایر حوزه ها همچون تولید کیت های تشخیصی کرونا، جهاددانشگاهی فعالیت خوبی داشته و مرکز رویان هم در بحث استفاده از سلولهای بنیادی جهت ترمیم بافت های صدمه دیده ریه کارهای خوبی انجام داده است.
وی اضافه کرد: در مورد تولید لباس های مخصوص و گان و مواد ضدعفونی کننده و… هم اوایل انتشار کرونا فعالیتهای خوبی در این نهاد صورت گرفت، اما با عنایت به ازدیاد تولید این محصولات در کشور ترجیح دادیم سراغ کارهای فناورانه دیگر برویم و این حوزه ها را کنار بگذاریم.
طیبی همینطور ضمن اشاره به شروع ۳۱ طرح فناورانه در کشور از سال گذشته، اظهار داشت: با حمایت های مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی، ۳۱ طرح فناورانه در کشور پارسال کلید خورد.
وی اضافه کرد: قرار بر این شد با تخصیص مرحله نخست اعتبارات مورد نیاز، ظرف دو سال ۹۰ درصد این پروژه ها به پایان برسد که با پرداخت نخستین قسط در انتها شهریور سال گذشته، طبق برنامه ریزی صورت گرفته ۹۰ درصد این پروژه ها تا شهریور ۱۴۰۰ تمام می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه ها راه اندازی کارخانه تولید کربن فعال در کرمانشاه است که الان ۶۰ درصد کار انجام شده و مقرر است این کارخانه سالانه ۲۰۰ تن کربن فعال تولید نماید که از الان مشتریان خوبی برای آن وجود دارد.
پیگیر اجرای ۳۵ طرح فناورانه دیگر در کشور هستیم
طیبی از پیگیری اجرای ۳۵ طرح فناورانه دیگر در کشور اطلاع داد و اضافه کرد: برنامه داریم برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، حدود ۳۵ طرح فناورانه دیگر را با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی کلید بزنیم که در این راستا جلسه خوبی با رئیس مجلس داشته و قول هایی برای تأمین این اعتبار گرفته ایم.
وی اضافه کرد: با اتمام اجرای این ۳۱ پروژه فناورانه و هم اجرای ۳۵ پروژه دیگر در صورت موافقت، جهاددانشگاهی نقش برجسته ای در تأمین نیازهای فناورانه و رفع وابستگی های کشور خواهد داشت.

منبع: