یک مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار تشریح کرد؛ چند ایده برای تغییرات مثبت در کسب وکار

ربات کشاورز: بوشهر یک مدرس دانشگاه و مشاور کسب وکار می گوید کسب وکارها پایدار نخواهند ماند جز باتوجه به پیشران­ ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آن­ها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آنها سرچشمه می گیرند پس افراد و سازمان­ ها بایستی به دنبال ˮطرحی نو در انداختنˮ و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب وکار و محیط پیرامون خود باشند.
رضا سیاوشی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر در هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی “از ایده تا پدیده” با اشاره به اهمیت مباحث مدیریت کسب وکار بعنوان یک پیشران جدا نشدنی در توسعه کسب وکارها عنوان کرد: کارآفرینی فردی (اقتصادی)، کارآفرینی شرکتی و سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی پایدار، کارآفرینی ملی و حاکمیتی، کارآفرینی در کلاس جهانی و… از رویکردهای مختلف کارآفرینی هستند.
وی اشاره کرد: کارآفرینی (Entrepreneurship) لزوماً تاسیس یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه نگاهی است که بایستی در جامعه نهادینه گردد و در حقیقت همان “تخریب خلاق شومپیتر” هست که در جهت مثبت و رو به جلو، افراد و سازمان ­ها و بایستی به دنبال “طرحی نو در انداختن” و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب وکار و محیط پیرامون خود باشند. یک بانوی خانه ­دار و یا یک کارمند و یا مدیران و… می­ تواند از این رویکرد بهره جوید و همیشه در تلاش باشد برای بهتر شدن و بهتر اقدام کردن و حل بهتر و موثرتر مسائل پیرامون خود. که البته این رویکرد اگر مورد حمایت قرار بگیرد منافع پر شماری شامل مادی و معنوی برای فرد با رویکرد کارآفرین و محیط پیرامونی وی به ارمغان خواهد آورد.
این مدرس دانشگاه و مشاور کسب وکار عنوان کرد: استارتاپ یک قول و قرار عاشقانه و تا حدودی رویایی و البته جسورانه برای شروع جمعی برای حل یک مسئله است.
سیاوشی با بیان اهمیت ترویج مفاهیم توسعه کسب وکار و بیان روندهای جدید برای توسعه کسب وکارها و کارآفرینی اضافه کرد: کسب وکارها پایدار نخواهند ماند جز باتوجه به پیشران­ ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آن­ها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آن­ها سرچشمه می­ گیرند و رفتارهای آن­ها را تحت تأثیر قرار می ­دهند. بدین سبب جهت توسعه رویکرد کارآفرینی در جامعه بایستی همگان دست به دست هم دهند که زیربناهای کلیدی توسعه کارآفرینی در جامعه مهیا گردد و بسترهای لازم برای شکل ­گیری این رویکرد در میان آحاد جامعه رخ دهد وگرنه عجله در این مهم هیچ دستآورد و نتایجی نخواهد داشت و کسی یک ­شبه راه صد ساله را نمی ­پیماید و عجولانه کارآفرین نمی ­شود و پایدار هم نخواهد ماند. همه و همه از خود فرد تا خانواده تا اساتید و معلمان و مدیران کسب وکارها و حاکمیت و… در توسعه این روحیه و رویکرد نقش ­آفرین هستند.
وی با طرح این سوال که تفکر خلاقانه چکونه است، اضافه کرد: از خودتان سوال بپرسید، ارتباط برقرار کنید، تبادل کنید، ریسک کنید، تصور کنید، فکر کنید، جستجو کنید و متنوع رفتار کنید.

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با ارائه تعریفی جامع از “کارآفرینی” و “کارآفرین” مبتنی بر تجارب و مطالعات خود بیان کرد: فرد یا اجتماعی از افراد یا سازمان هایی که نسبت به خود و محیط پیرامون خود حساس بوده و احساس مسئولیت نموده و بطور مستمر و فرایندی، مسائل خود و محیطی پیرامون خودرا دنبال و شناسایی و اولویت بندی کرده و نسبت به حل خلاقانه و نوآورانه آنها اقدام می کند را کارآفرین و رویکرد موجود را کارآفرینی دانسته و فرد یا سازمان با این رویکرد، سیاهی ها و مسائل پیرامونی را به چشم فرصت می بیند و امیدوارانه از مسائل خود و دیگران مشکل گشایی می کند و بر سرنوشت خویش موثر بوده و منفعت های خیلی از جمله بقا و پایداری و ثروت و خشنودی و وفاداری ذینفعان را کسب می نماید.
این مدرس دانشگاه اشاره کرد: مفهوم کارآفرینی یک مفهوم سطح بالا و روبنایی است که بایستی شکافته شود و زیربناهای کلیدی توسعه و تحقق آن شناسایی گردند. زیربناهای کلیدی تحقق مفهوم کارآفرینی در حقیقت همان شایستگی­ های عمومی (General Competencies) زندگی و کسب وکار هستند که در همه سطوح می ­توانند پرورش یابند و عبارتند از: ۱- تفکر انتقادی، ۲- تفکر خلاق، ۳- تیم­ سازی و کار تیمی، ۴- مسئله­ یابی، ۵- ایده­ پردازی، ۶- حل خلاقانه مسئله.
سیاوشی اشاره کرد: متاسفانه در پروسه توسعه کارآفرینی یا حتی در مراکز آموزشی و پژوهشی کمتر به این موارد توجه می­ گردد و بیشتر بر شایستگی­ های فنی و اختصاصی توسعه کارآفرینی تاکید صورت می ­پذیرد. شایستگی ­های اختصاصی در کنار شایستگی­های عمومی می­ توانند ختم به موفقیت و پایداری گردند و از سویی شایستگی­ های عمومی در درجه نخست از افراد، انسان­ های کامل­ تر و بالغ ­تری می­ سازد و دنیا و میدان مبارزه کسب وکار با وجود انسان ­های شایسته اساسا به جایی بهتر و خوشایندتر برای زیستن تبدیل می­ گردد.
وی در ادامه پروسه کارآفرینی را شامل ۱- تجزیه و تحلیل محیطی، ۲- مسئله­ یابی، ایده ­یابی، ۳- تثبیت ایده و توسعه آن مبتنی بر اعتبارسنجی­ ها و تست­ های مقدماتی بازار، ۴- تکمیل بوم کسب وکار، ۵- توسعه تیم کاری، ۶- ساخت نمونه اولیه یا کمینه پذیرفتنی (MVP) و تست­ های بازار، ۷- تامین مالی، ۸- ساخت محصول نهایی مبتنی بر بازخوردها از بازار و روندها، ۹- تحقیق و توسعه (R & D) و تکرار چرخه و گام­ های قبل دانست.

به گفته این مشاور کسب وکار، پایداری یعنی امروز به گونه اقدام گردد که تا آینده نامحدود سیستم پابرجا بماند و عملکرد امروزش تهدیدی برای حیات و آینده­ خود و دیگر سیستم ­ها نباشد و کسب وکارها و افراد بایستی همیشه مفهوم پایداری (Sustainability) را سرلوحه زندگی و کسب وکار خود قرار بدهند. رویکرد پایداری؛ شامل توجه همزمان به شاخص ­ها و اهداف اقتصادی، زیست­ محیطی و اجتماعی است و افراد و کسب وکارها بایستی همزمان بر این سه جنبه متمرکز باشند تا بتوانند تا آینده نامحدود در میدان رقابت پابرجا بمانند و در یک کلام همه سیستم­ ها بایستی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار حرکت نمایند و تلاش کنند دنیا را جای بهتری برای زیستن تبدیل نمایند.
در اختتام این رویداد، دکتر رضا سیاوشی به جمع­بندی مباحث زیربنایی مبتنی بر شایستگی­ های عمومی برای حرکت از ایده تا پدیده در پروسه کارآفرینی پایدار و پاسخ به پرسش­ ها پرداخت و با تشکر از شرکت کنندگان در وبینار، فعالیت­ ها و اهداف مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر را معرفی نمود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی “از ایده تا پدیده” با حضور دکتر «رضا سیاوشی»، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر، مدرس دانشگاه و مشاور کسب وکار و به همّت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر انجام شد.

منبع: