ربات کشاورز: بوشهر یک مدرس دانشگاه و مشاور کسب وکار می گوید کسب وکارها پایدار نخواهند ماند جز باتوجه به پیشران ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آنها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آنها سرچشمه می گیرند پس افراد و سازمان ها بایستی به دنبال ˮطرحی نو در انداختنˮ و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب وکار و محیط پیرامون خود باشند.
رضا سیاوشی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر در هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی “از ایده تا پدیده” با اشاره به اهمیت مباحث مدیریت کسب وکار بعنوان یک پیشران جدا نشدنی در توسعه کسب وکارها عنوان کرد: کارآفرینی فردی (اقتصادی)، کارآفرینی شرکتی و سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی پایدار، کارآفرینی ملی و حاکمیتی، کارآفرینی در کلاس جهانی و… از رویکردهای مختلف کارآفرینی هستند.
وی اشاره کرد: کارآفرینی (Entrepreneurship) لزوماً تاسیس یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه نگاهی است که بایستی در جامعه نهادینه گردد و در حقیقت همان “تخریب خلاق شومپیتر” هست که در جهت مثبت و رو به جلو، افراد و سازمان ها و بایستی به دنبال “طرحی نو در انداختن” و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب وکار و محیط پیرامون خود باشند. یک بانوی خانه دار و یا یک کارمند و یا مدیران و… می تواند از این رویکرد بهره جوید و همیشه در تلاش باشد برای بهتر شدن و بهتر اقدام کردن و حل بهتر و موثرتر مسائل پیرامون خود. که البته این رویکرد اگر مورد حمایت قرار بگیرد منافع پر شماری شامل مادی و معنوی برای فرد با رویکرد کارآفرین و محیط پیرامونی وی به ارمغان خواهد آورد.
این مدرس دانشگاه و مشاور کسب وکار عنوان کرد: استارتاپ یک قول و قرار عاشقانه و تا حدودی رویایی و البته جسورانه برای شروع جمعی برای حل یک مسئله است.
سیاوشی با بیان اهمیت ترویج مفاهیم توسعه کسب وکار و بیان روندهای جدید برای توسعه کسب وکارها و کارآفرینی اضافه کرد: کسب وکارها پایدار نخواهند ماند جز باتوجه به پیشران ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آنها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آنها سرچشمه می گیرند و رفتارهای آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. بدین سبب جهت توسعه رویکرد کارآفرینی در جامعه بایستی همگان دست به دست هم دهند که زیربناهای کلیدی توسعه کارآفرینی در جامعه مهیا گردد و بسترهای لازم برای شکل گیری این رویکرد در میان آحاد جامعه رخ دهد وگرنه عجله در این مهم هیچ دستآورد و نتایجی نخواهد داشت و کسی یک شبه راه صد ساله را نمی پیماید و عجولانه کارآفرین نمی شود و پایدار هم نخواهد ماند. همه و همه از خود فرد تا خانواده تا اساتید و معلمان و مدیران کسب وکارها و حاکمیت و… در توسعه این روحیه و رویکرد نقش آفرین هستند.
وی با طرح این سوال که تفکر خلاقانه چکونه است، اضافه کرد: از خودتان سوال بپرسید، ارتباط برقرار کنید، تبادل کنید، ریسک کنید، تصور کنید، فکر کنید، جستجو کنید و متنوع رفتار کنید.
سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با ارائه تعریفی جامع از “کارآفرینی” و “کارآفرین” مبتنی بر تجارب و مطالعات خود بیان کرد: فرد یا اجتماعی از افراد یا سازمان هایی که نسبت به خود و محیط پیرامون خود حساس بوده و احساس مسئولیت نموده و بطور مستمر و فرایندی، مسائل خود و محیطی پیرامون خودرا دنبال و شناسایی و اولویت بندی کرده و نسبت به حل خلاقانه و نوآورانه آنها اقدام می کند را کارآفرین و رویکرد موجود را کارآفرینی دانسته و فرد یا سازمان با این رویکرد، سیاهی ها و مسائل پیرامونی را به چشم فرصت می بیند و امیدوارانه از مسائل خود و دیگران مشکل گشایی می کند و بر سرنوشت خویش موثر بوده و منفعت های خیلی از جمله بقا و پایداری و ثروت و خشنودی و وفاداری ذینفعان را کسب می نماید.
این مدرس دانشگاه اشاره کرد: مفهوم کارآفرینی یک مفهوم سطح بالا و روبنایی است که بایستی شکافته شود و زیربناهای کلیدی توسعه و تحقق آن شناسایی گردند. زیربناهای کلیدی تحقق مفهوم کارآفرینی در حقیقت همان شایستگی های عمومی (General Competencies) زندگی و کسب وکار هستند که در همه سطوح می توانند پرورش یابند و عبارتند از: ۱- تفکر انتقادی، ۲- تفکر خلاق، ۳- تیم سازی و کار تیمی، ۴- مسئله یابی، ۵- ایده پردازی، ۶- حل خلاقانه مسئله.
سیاوشی اشاره کرد: متاسفانه در پروسه توسعه کارآفرینی یا حتی در مراکز آموزشی و پژوهشی کمتر به این موارد توجه می گردد و بیشتر بر شایستگی های فنی و اختصاصی توسعه کارآفرینی تاکید صورت می پذیرد. شایستگی های اختصاصی در کنار شایستگیهای عمومی می توانند ختم به موفقیت و پایداری گردند و از سویی شایستگی های عمومی در درجه نخست از افراد، انسان های کامل تر و بالغ تری می سازد و دنیا و میدان مبارزه کسب وکار با وجود انسان های شایسته اساسا به جایی بهتر و خوشایندتر برای زیستن تبدیل می گردد.
وی در ادامه پروسه کارآفرینی را شامل ۱- تجزیه و تحلیل محیطی، ۲- مسئله یابی، ایده یابی، ۳- تثبیت ایده و توسعه آن مبتنی بر اعتبارسنجی ها و تست های مقدماتی بازار، ۴- تکمیل بوم کسب وکار، ۵- توسعه تیم کاری، ۶- ساخت نمونه اولیه یا کمینه پذیرفتنی (MVP) و تست های بازار، ۷- تامین مالی، ۸- ساخت محصول نهایی مبتنی بر بازخوردها از بازار و روندها، ۹- تحقیق و توسعه (R & D) و تکرار چرخه و گام های قبل دانست.
به گفته این مشاور کسب وکار، پایداری یعنی امروز به گونه اقدام گردد که تا آینده نامحدود سیستم پابرجا بماند و عملکرد امروزش تهدیدی برای حیات و آینده خود و دیگر سیستم ها نباشد و کسب وکارها و افراد بایستی همیشه مفهوم پایداری (Sustainability) را سرلوحه زندگی و کسب وکار خود قرار بدهند. رویکرد پایداری؛ شامل توجه همزمان به شاخص ها و اهداف اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است و افراد و کسب وکارها بایستی همزمان بر این سه جنبه متمرکز باشند تا بتوانند تا آینده نامحدود در میدان رقابت پابرجا بمانند و در یک کلام همه سیستم ها بایستی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار حرکت نمایند و تلاش کنند دنیا را جای بهتری برای زیستن تبدیل نمایند.
در اختتام این رویداد، دکتر رضا سیاوشی به جمعبندی مباحث زیربنایی مبتنی بر شایستگی های عمومی برای حرکت از ایده تا پدیده در پروسه کارآفرینی پایدار و پاسخ به پرسش ها پرداخت و با تشکر از شرکت کنندگان در وبینار، فعالیت ها و اهداف مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر را معرفی نمود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی “از ایده تا پدیده” با حضور دکتر «رضا سیاوشی»، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر، مدرس دانشگاه و مشاور کسب وکار و به همّت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر انجام شد.
منبع: agrobot.ir