در گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی عنوان شد لطمه جدی کرونا به برنامه های آموزشی جهاددانشگاهی

گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، با هدف «بررسی توسعه همکاری واحدهای سازمانی با بانک خون بندناف رویان»، «معرفی طرح های ملی در حوزه ی آموزش جهاددانشگاهی» و «توسعه همکاری در زمینه افکارسنجی با محوریت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)» اجرا شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، امروز (۱۴ بهمن ماه) با سخنرانی دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی، دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی، دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان، دکتر مهدی رفیعی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و دکتر مهدی باصولی، معاون هماهنگی و امور مجلس انجام شد.

استفاده از فرصت و بازبینی کارهای معاونت فرهنگی در روزهای شیوع کرونا

دکتر عیسی علیزاده در این گردهمایی اظهار نمود: یکی از موارد که معاونت فرهنگی در زمان شیوع ویروس کرونا در حوزه فرهنگی به آن پرداخت این بود که بازبینی خوبی در کارهای فرهنگی انجام داد و برای سال آینده برنامه ریزی نماییم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به این که هم اکنون نیز ارتباط خوب و مستمری با واحدها داریم، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ دو اتفاق مهم را پیش رو داریم. یکی انتخابات شوراها و دیگری انتخابات ریاست جمهوری است که تدابیر خوبی در ایکنا، ایسنا و ایسپا اندیشیده شده است و تا حالا ایسپا دراین زمینه پیش بینی های خوبی را رقم زده است.

آسیب جدی کرونا به برنامه های آموزشی جهاددانشگاهی

دکتر محمدصادق بیجندی با تاکید بر این که ما در حوزه آموزش معتقدی هستیم آموزش موتور پیشران کارهای جهاددانشگاهی است، اظهار نمود: به چه دلیل می گوییم آموزش موتور پیشران کارهای جهاددانشگاهی است؟ به این علت که در آموزش ابتدا هزینه را دریافت می نماییم و بعد خدمت را ارائه می دهیم و شاید تفاوت مدل کار آموزش با سایر بخش ها هم این مساله باشد که در سایر بخش ها اول خدمت ارائه می شود و بعد با فرآیند های زیادی هزینه دریافت می شود. هم اکنون در معاونت آموزشی جهاددانشگاهی دارای یک حوزه آموزش عالی هستیم که دارای دو دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی و ۴۱ مرکز علمی کاربردی است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی اظهار داشت: برنامه های آموزشی زیادی را برای ۱۳۹۹ پیش بینی کرده بودیم، ولی یک دفعه با یک بحران به نام ویرووس کرونا مواجه شدیم که این بحران شیوع ویروس کرونا از یک سو لطمه جدی به برنامه های روزانه جهاددانشگاهی زد و از طرف دیگر فرصت های بی نظیری را برای جهاددانشگاهی ایجاد کرد و یک تلنگر جدی به این نهاد زد.

وی اشاره کرد: اگر مقرر است بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور که به ما ماموریت داده است و بر طبق اساسنامه عمل نماییم باید راه در حوزه آموزش اصلاح گردد و کاری انجام دهیم که یا بقیه نمی توانند انجام دهند و یا اگر انجام می دهند در اندازه و کیفیت جهاد نمی باشد.

دکتر بیجندی اضافه کرد: معتقدیم تجربه دوران کرونا به ما نشان داد با انجام یک کار تیمی و پرهیز از بخشی نگری و مدیریت هزینه درست مطمئنا می توان شاهد اتفاقات خوبی بود. جهاددانشگاهی نشان داد که در فضای بحران توانسته فرصت های بی نظیری را با یک خرد جمعی، کار تیمی و پرهیز از بخشی نگری انجام دهد. ما در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۰ اخبار خوبی را در حوزه آموزش و یادگیری الکترونیکی و یادگیری ترکیبی اعلام نماییم.

در ادامه این گردهمایی در ارتباط با طرح ملی سرباز ماهر، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانواده و آموزش های کوتاه مدت جهاددانشگاهی گزارشی ارائه شد.

فعالیت ۴۶ دفتر نمایندگی بانک خون بندناف در کشور

در ادامه دکتر مرتضی ضرابی با اشاره به این که شرکت بن یاخته های رویان نخستین بانک سلول های بنیادی خصوصی کشور است، اظهار نمود: شرکت فناوری بن یاخته رویان در سال ۱۳۸۴ به همت زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی با هدف ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده فعالیت خودرا شروع کرد و تا کنون موفق به ذخیره سازی بیش از ۱۳۳ هزار خون بندناف شده است. هم اکنون این شرکت دارای ۴۶ دفتر نمایندگی در استانها است که ۳۱ دفتر در مرکز استانها و ۱۵ دفتر نیز در خارج از مرکز استانها فعالیت می نمایند.

مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان با اشاره به اینکه اولویت من بر این بود که این کار توسط جهاددانشگاهی انجام بگیرد به سبب اینکه این کار مربوط به رویان است بعنوان یک فعالیتی که در خود مجموعه رویان جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته و بعنوان یک خدمت ممتاز در مجموعه جهاددانشگاهی معرفی شده بهتر است که این خدمات استانی هم در قالب جهاددانشگاهی اداره شود که این کار انجام شد و خوشبختانه از بین ۳۱ دفتر استانی که داریم قریب به ۲۴ دفتر ما توسط همکاران خوب ما در جهاد دانشگاهی داره اداره می شود.

توان شعب ایسپا در استانها برای کسب اعتبار و ایجاد آورده در واحدهای جهاددانشگاهی

دکتر مهدی رفیعی نیز در این جلسه اظهار نمود: ایسپا می تواند برای کل واحدها ارزش آفرینی کند و با سرمایه گذاری خیلی اندک در واحد استانی در حقیقت اعتبار برای واحد جهاددانشگاهی کسب اعتبار کرد. واحدهایی مانند خراسان رضوی جزو واحدهای خوب ایسپا تست که فعال است و ماهانه ۸ طرح در سامانه ایسپا بارگذاری می کند.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با اشاره به این که مرکز این پتانسیل را دارد که برای واحدها آورده داشته باشد، اظهار داشت: برای نخستین بار امسال در طرح نظرسنجی تلفنی از ظرفیت شعب استفاده شد که در این دوره ۱۸ استان مشارکت کردند. ایشان سپس گزارشی در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در آخر نیز بعد از ارائه گزارش و جمعی بندی مطالب گردهمایی توسط دکتر مهدی باصولی، معاون هماهنگی و امور مجلس، روسای واحدهای سازمانی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.