دبیر ستاد توسعه فناوری نانو: ایران ۶ درصد تولیدات نانو در دنیا را به خود اختصاص داد

به گزارش ربات کشاورز دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشت: حاصل اعتماد به جوانان با استعداد حوزه نانو فناوری سبب شده که امروز ما ۶ درصد تولیدات علمی نانو فناوری در دنیا را داشته باشیم.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر سعید سرکار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: با برنامه ریزی دقیقی که صورت گرفت، ایران در حوزه فناوری نانو یک جهش را تجربه نمود بطوریکه بعد از چین و آمریکا، ایران سومین کشوری بود که در حوزه نانو، سیاست گذاری و توسعه را شروع کرد.
وی اضافه کرد: به سبب شروع بموقع، سیاست گذاری درست، نیروی انسانی کارآمد و جوانان با استعداد، کشور ما در حوزه نانو در حد لیاقت خودش ظاهر شد، حالا ایران در رتبه چهارم جهان در حوزه فناوری نانو قرار دارد.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، ما ابتدا که شروع کردیم برنامه ریزی این بود که ایران طی یک دوره ۱۰ ساله جزو ۱۵ کشور برتر حوزه نانوفناوری قرار گیرد که آن موقع خیلی ها ما را مسخره کردند و گفتند ایران را چه به رتبه پانزدهم!. سال ۸۴ خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان فرمودند چرا برای این رتبه برنامه ریزی کردید؟ ما در جواب گفتیم با توجه به این که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد بنا را بر این گذاشتیم که یک درصد تولید علم نانو هم برای ایران محقق شود که این مقدار معادل رتبه پانزدهم جهان است. حضرت آقا در جواب فرمودند این برای ایران کم است و شما ۲ درصد را هدف قرار دهید چون ما جمعیت جوان و با استعداد داریم، بدین سبب شما هدف گذاریتان را بالاتر ببرید.
سرکار در بخش دیگری به دستور رهبری برای تامین مالی ستاد نانو اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به هدف گذاری ۲ درصد، رهبری دستور دادند که بودجه ستاد نانو معادل ۲ درصد سرمایه گذاری همه کشورهای جهان در حوزه نانو باشد و این در ضمن سالیان کم نشود و باتوجه به سرمایه گذاری جهانی این مقدار به ستاد نانو تخصیص یابد.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به کارهای ستاد نانو پرداخت و اظهار داشت: ما هم اکنون از مجموعه های فناور حمایت می نماییم، برای حضور در صنعت به شرکتها کمک می نماییم حتی در زمینه صادرات به شرکت های کوچک کمک می نماییم. وظیفه ما، کمک به شرکت های دانش بنیان نوپاست.
وی با تاکید بر اینکه گرفتن مالیات از این شرکتها کار نادرستی است، اظهار داشت: در سال گذشته، حدود ۴، ۰۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات نانویی داشتیم و فقط از محل مالیات بر ارزش افزوده حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد، آن وقت بودجه ستاد نانو حدود ۶۰ میلیارد تومان است، ما به دولت اعلام می نماییم که با سرمایه گذاری در حوزه نانو درآمدهای شما چندین برابر افزوده می شود، من پیش بینی می کنم که در سال ۱۳۹۹ فروش محصولات نانویی ما حدود ۹، ۰۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.
سرکار با اشاره به برخی محصولات فناورانه نانو و وضعیت رو به رشد این صنعت اضافه کرد: حاصل اعتماد به جوانان با استعداد حوزه نانو فناوری سبب شده که امروز ما ۶ درصد از تولیدات نانوفناوری در دنیا را داشته باشیم.

منبع: