رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی: کنام رویان سبب رویش ایده ها در مجموعه می شود

به گزارش ربات کشاورز رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی از ۳ پروژه بزرگ این پژوهشگاه اظهار داشت: فرصتی برای پژوهشگران و پژوهشگران پژوهشگاه رویان فراهم گشته است تا بتوانند با وجود تمام تنگناها و مشکلات، به تلاش خود ادامه داده و قسمتی از کوشش های خودرا به ایستگاه پایانی برسانند. امروز نیز نتایج ۳ طرح مهم این پژوهشگاه ارائه می شود که این نتایج حاصل تلاش و انباشت دانش و دو دهه فعالیت است.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالحسین شاهوردی تاکید کرد: پژوهشگران رویان توانسته اند شعار از آزمایشگاه تا بالین را محقق کنند. این پروژه ها به صورت مشترک بین اعضای هیأت علمی مراکز مختلف به سرانجام رسیده است. در این راستا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت پژوهش و فناوری وزارت بهداشت و همین طور خیرین سلامت که حامی این پروژه ها بودند، قدردانی می کنم برای اینکه با حمایت این عزیزان، امکان به سرانجام رساندن این پروژه ها فراهم گشته است.

رییس پژوهشگاه رویان اظهار داشت: در کشور شاهد اتفاقات خوبی هستیم؛ صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر شکل گرفته اند؛ منابع مالی جهت پشتیبانی از طرح های ملی در معاونت علمی و فناوری، همین طور در برنامه و بودجه دیده شده و تلاش می شود فرصتی فراهم گردد تا بوسیله به سرانجام رساندن پروژه ها، گوشه ای از مشکلات کشور حل شوند. حالا نوبت پژوهشگران و پژوهشگران کشور است که با تعریف ایده های مؤثر، این مسیر را دنبال کنند.

دکتر شاهوردی اضافه کرد: از تمامی معاونین و رؤسای پژوهشگاه رویان که تمام اهتمام و تلاش خودرا برای حفظ کنام رویان – یادگار مرحوم دکتر کاظمی – داشته اند، تشکر و قدردانی می کنم. کنام رویان سبب رویش ایده ها در مجموعه می شود و پژوهشگران رویان با تلاش خود، قسمتی از وظایفی که رهبر معظم انقلاب بر عهده ما گذاشته اند را محقق کرده اند.

وی اشاره کرد: قسمتی از وظیفه ای که رهبر معظم انقلاب برعهده ما گذاشته اند، ملموس کردن نتایج تحقیقات بنیادی برای مردم کشور است و به لطف خداوند قسمتی از این وظیفه انجام شده است. امیدواریم این مسأله نهایی شده و در کنار خدمات درمانی درمانی کشور، کاربرد سلول های درمانی هم در کشور متداول شود.

دکتر شاهوردی اضافه کرد: سال ۹۹ با وجود محدودیت های کرونا و مشکلات مالی، همکاران در پژوهشگاه رویان توانستند مطابق برنامه های راهبردی و همین طور برنامه پنجم جهاد دانشگاهی، قدم های مهمی را بردارند. امسال ۱۵۷ پروژه که ۲۴ با مرکز تحقیقاتی خارج از کشور مشترک بودند، به سرانجام رسیدند. چاپ ۲۸۹ مقاله در سطح ملی و بین المللی که ۱۲۰ مقاله مشترک با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور بود و همین طور ۸ کتاب که ۳ کتاب مشترک با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور بود، ۴ ثبت اختراع که یک مورد با حمایت معاونت علمی و فناوری در خارج از کشور صورت گرفت، قسمتی از کارهای این پژوهشگاه در سال ۹۹ هستند.

رییس پژوهشگاه رویان اظهار داشت: سعی کردیم از حوزه آموزش نیز غافل نشویم؛ ۲۴ وبینار ملی و بین المللی و بیست و یکمین کنگره بین المللی رویان را برگزار کردیم. همین طور قدم اول ایجاد مرکز ملی نخستی سانان را برداشتیم و امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۰ حداقل یکی از فازهای این کار را به نتیجه برسانیم. معتقدیم پروژه های تحقیقاتی به سطح حرفه ای رسیده اند و نیاز است که از این پروژه ها با زیرساخت های حرفه ای حمایت شوند. شرایط کرونا نیز نشان داد که مجموعه هایی موفق بودند که علاوه بر نیروهای حرفه ای، زیرساخت های حرفه ای نیز داشتند.

شایان ذکر است، در مراسمی که بامداد امروز (۱۰ اسفند) در پژوهشگاه رویان برگزار شد، از ۳ پروژه مهم این پژوهشگاه شامل گزارش نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی استفاده از سلول های ایمنی برای هدف گیری تومورهای مغزی بدخیم، موش تراریخت hACE۲ برای ارزیابی تولید واکسن کووید ۱۹، گزارش پیشرفت نخستین فرآورده ژن درمانی برای یک نوع سرطان خون رونمایی شد؛ همین طور فاز نهایی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان راه اندازی شد.

منبع: