توسط محقق ایرانی؛ هیدروژل رسانا برای ساخت ربات های منعطف تولید شد

به گزارش ربات کشاورز استاد ایرانی دانشگاه کارنگی ملون موفق به تولید نوعی هیدرو ژل رسانا شده که طراحی و ساخت ربات های نرم و منعطف را تسهیل می کند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، ساخت ربات هایی با قابلیت عبور دادن الکتریسیته هم اکنون مستلزم استفاده از مواد جامد است و این ربات های سخت و غیرمنعطف را نمی توان در خیلی از محیط های حرفه ای یا در شرایط خاص به کار برد.
اما دکتر مجیدی استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کارنگی ملون که در زمینه های رباتیک و تولید محصولات مهندسی زیستی تحقیق می کند، با معلق کردن پوسته هایی از نقره در ابعاد چند میکرومتر در یک هیدرو ژل از جنس پلی اکریل آمید موفق شد، هیدروژلی رسانا تولید نماید که برای ساخت انواع ربات های منعطف قابل استفاده خواهد بود.
زمانی که از مقدار آب این ترکیب کاسته شود، تکه های نقره با یکدیگر مرتبط شده و شبکه ای را در درون هیدرو ژل شکل می دهند که هم برای انتقال الکتریسیته قابل استفاده می باشد و هم در مقابل فشار، ضربه و خم شدن مقاوم است و حتی در چنین شرایطی رسانایی خویش را از دست نمی دهد. این نخستین بار است که یک هیدرو ژل رسانا با چنین انعطافی در جهان تولید می شود.
به گفته دکتر مجیدی از این اختراع میتوان برای تولید الکترودهای قابل نصب بر روی پوست برای شبیه سازی حرکات عضلات بهره برد تا اختلال های شبکه عصبی بدن افراد صدمه دیده برطرف شود. از این هیدرو ژل میتوان برای تولید ربات های شناگر که می توانند از تمامی موانع و منافذ عبور کنند هم استفاده نمود. وی اعتقاد دارد اختراع مورد اشاره را میتوان برای تولید پوشیدنی های تولیدکننده انرژی، نمایشگرهای منعطف و هم حسگرهایی هم به کار برد که قادر به دریافت و پردازش سیگنال های مغزی هستند.